خبرگزاری کار ایران

جوکار در اخطار قانون اساسی مطرح کرد؛

تاکید بر ضرورت ارسال لایحه افزایش تعداد نمایندگان به مجلس

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر ضرورت اجرای قانون در تمامی حوزه‌ها گفت: طبق اصل 64 قانون اساسی باید هر چه سریع‌تر دولت لایحه افزایش تعداد نمایندگان را به مجلس تقدیم کند.

به گزارش ایلنا،‌ محمدصالح جوکار در نشست علنی امروز (چهارشنبه 2 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک به مناسبت پیروزی ملت یمن در برابر رژیم اشغالگر آل سعود و همچنین تبریک سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اخطار قانون اساسی با استناد به اصل 64 آن گفت: این اصل مدت 17 سال است که در کشور معطل مانده و برابر این اصل باید پس از هر 10 سال با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و ... 20 نماینده به تعداد نمایندگان مجلس اضافه شود.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ماهیت اصل 64 قانون اساسی حکم می‌کند که حقوق مردم با داشتن تعداد نمایندگان لازم در مجلس شورای اسلامی محترم شمرده شود.

وی با بیان اینکه مجلس نهاد قانونگذاری در کشور به شمار می‌رود، تصریح کرد: مجلس به غیر از وظیفه قانونگذاری و نظارت باید پاسخگوی مطالبات و مشکلات مردم باشد

جوکار گفت: دولت موظف است لایحه افزایش تعداد نمایندگان حوزه‌های انتخابیه را هر چه سریع‌تر به مجلس ارائه کند اما متاسفانه با گذشت 17 سال از این مهم، هنوز تصمیمی در این‌خصوص گرفته نشده است. 

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: تکلیف لایحه مذکور با توجه به سال پایانی مجلس نهم همچنان ر هاله‌ای از ابهام قرار داد و این عدالت نیست که یک نماینده پاسخگوی جمعیت بالایی از مردم در حوزه انتخابیه خود باشد.

وی گفت: وقتی جمعیت بالا باشد، اگر نماینده کم باشد، مطالبات مردم روی زمین می‌ماند و نظارت نیز سخت‌تر خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: بی‌توجهی دولت به ارائه لایحه مذکور علاوه بر عدم رعایت قانون خلاف اصل سوم قانون اساسی است.

کد خبر : ۲۷۲۲۵۰