خبرگزاری کار ایران

جشنواره تئاتر دانشگاهی وارد فعالیت‌های خیریه شد؛

درخواست 50 میلیونی تالار وحدت از دانشجویان

asdasd
کد خبر : ۲۷۲۲۴۴

اعضای دبیرخانه هجدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران، ظهر امروز سه‌شنبه (2 اردیبهشت) برنامه‌های بخش‌های گوناگون این رویداد را تشریح کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیر مرسلی(دبیر هجدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی) به تشریح برنامه‌های این دوره پرداخت و گفت: برگزاری بخش مناطق هجدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی در جزیره کیش این امکان را فراهم می‌کند که این جزیره به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم گردشگری کشور را به محل اجرای آثار نمایشی تبدیل کنیم و دانشجویان با حضور و آثار نمایشی خود از اجرای تئاتر در این منطقه حمایت کنند. از جمله نمایش‌ها می‌توان به اجرای آثار خیابانی در جزیره اشاره کرد که هر روز با مضامین طنز و اجتماعی اجرا می‌شوند. اینجا باید از مسئولان منطقه آزاد کیش سپاس ویژه داشته باشم که از برگزاری جشنواره حمایت‌‌ بی‌دریغ داشتند و مسائل اسکان؛ کمپ و پذیرایی میهمانان که بار مالی زیادی داشت را از روی دوش ما برداشتند.

جشنواره تئاتر دانشگاهی از یک موسسه خیریه حمایت می‌کند

مرسلی با بیان اینکه جوایز جشنواره امسال افزایش نسبی خواهد داشت؛ از عزم مسئولان دبیرخانه برای حضور در یک فعالیت خیریه خبر داد و گفت: در این دوره از جشنواره بنیاد نیکوکاری "کمک" که زیر نظر خانم کتایون ریاحی در مطنقه آزاد کیش فعال است؛ حمایت می‌کنیم. به این ترتیب وجوه دریافتی از محل فروش بلیت نمایش‌ها و بخشی از منابع جذب شده از سوی حامیان مالی جشنواره به این خیریه اختصاص می‌یابد.

دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی در پاسخ به سوالی مبنی بر سرانجام حمایت‌های مورد انتظار از ریاست جشنواره بیان کرد: تعیین رییس برای جشنواره اتفاق خوبی بود که در تمام رویدادهای بین‌المللی رخ می‌دهد و آقای سرسنگی کمک‌های زیادی در روند برگزاری داشتند. ایشان نامه‌ای به مسئولان سازمان زیباسازی شهر تهران نوشتند که بر مبنای آن قرار است کمک‌های مالی خوبی صورت گیرد و این سازمان بحث تبلیغات شهری را در زمان برگزاری جشنواره تقبل می‌کند. ریاست جشنواره همچنین نامه‌ای نیز به مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر نوشتند تا از برگزاری جشنواره دانشگاهی حمایت مالی کند.

وی افزود: آقای سرسنگی در زمینه چاپ برخی اقلام تبلیغاتی و همینطور بحث انتشار کتاب جشنواره نیز با ما همراهی می‌کنند به اضافه اینکه بحث دعوت از میهمانان خارجی بخش بین‌الملل و ترنسفر آنها برعهده خانه هنرمندان ایران بوده که جا دارد بابت این همراهی و کمک از ایشان سپاسگزاری کنیم.

بهنام نوایی(معاون هنری و امور بین‌الملل هجدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی) نیز در بخش دیگری از این نشست اظهار کرد: امسال بخش تجربه‌های اجرا درنظر گرفته شده که سوء‌تفاهم‌هایی در زمینه ارتباط آن با تئاتر خیابانی به‌وجود می‌آورد. در حالیکه اصلا چنین نیست و به حوزه تجربه‌های اجرایی همچون پرفورمنس بازمی‌گردد. برای ما روشن است که بعضی از سالن‌ها به‌طور مشخص برای اجرای آثار نمایشی معرفی شده و شهرت دارند اما این بخش قصد دارد دریچه دیگری پیش روی کارگردان قرار دهد و امکانات متفاوت مواجهه متفاوت با تماشاگر را نشان دهد.

او با تاکید بر اینکه این بخش به ایجاد فرهنگ تمرکززدایی یاری می‌رساند؛ افزود:. به این ترتیب گالری‌های تجسمی و محل‌های مشابه به مکانی برای مواجه شدن هنرمندان تئاتر با مخاطب تبدیل می‌شوند که اتفاق بسیار خوبی است و در تمام جهان جریان دارد. نرگس هاشم پور (دانش‌آموخته آلمان)، ‌سعید بهنام (دانش‌آموخته کشور فرانسه) و فردریک رودریگوئز (هنرمند هلندی)؛ هنرمندان و مدرسان میهمان در این بخش هستند که درنهایت 10 گروه نمایش از بین 35 متقاضی؛ کمک هزینه شرکت در جشنواره و فعالیت را زیر نظر این مدرسان دریافت خواهند کرد.

تلفن خاموش معاون امور هنری و درخواست عجیب تالار وحدت از دانشجویان

در ادامه این نشست روح‌اله زندی فرد (عضو دبیرخانه و مسئول ستاد خبری جشنواره تئاتردانشگاهی) گفت: تالار مولوی مانند چند دوره گذشته غائب بزرگ جشنواره تئاتر دانشگاهی است و از سوی دیگر به‌رغم حمایت‌های بی‌دریغ مهندس شفیعی(مدیرکل هنرهای نمایشی) امید چندانی به دریافت کمک از مجموعه تئاترشهر نداریم. نکته دیگر اینکه وقتی قصد مذاکره با مسئولان تالار وحدت را داشتیم به ما گفتند باید 50 میلیون تومان وجه نقد به عنوان اجاره بها به آنها پرداخت کنیم که به این ترتیب باید برای داشتن تالار وحدت کمک هزینه 100 گروه نمایشی شهرستانی را به عنوان اجاره بها به آنها پرداخت می‌کردیم.

او تصریح کرد: گرچه امکان حمایت مالی از جشنواره برای مسئولان وزارت ارشاد وجود نداشت اما سعی کردیم از حمایت‌های مشورتی آنها برخوردار شویم که در همین رابطه چندین جلسه با مدیرکل هنرهای نمایشی برگزار کردیم. همچنین نشستی با آقای نوش‌آبادی، سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم اما متاسفانه هرچه تلاش کردیم با معاون امور هنری نشستی برگزار کنیم؛ میسر نشد.

زندی‌فرد خاطرنشان کرد: برای برگزاری این جلسه سه بار از طریق روابط عمومی معاونت امور هنری و یک‌بار با تلفن شخصی آقای مرادخانی تماس گرفتیم اما متاسفانه حتی یک دقیقه هم در اختیار جشنواره تئاتر دانشگاهی نگذاشتند؛ درحالی‌که قطعا می‌توانستند در بحث‌های مشورتی و ظرفیت‌هایی که در اختیار دارند؛ به ما کمک کنند.

مترو و تلویزیون از جشنواره تئاتر دانشگاهی حمایت می‌کنند

مسعود حکیمی‌نژاد (معاون پشتیبانی جشنواره تئاتر دانشگاهی) با اشاره به سالن‌های میزبان این دوره؛ درباره حمایت‌های نهادهای گوناگون گفت: متروی تهران و حومه از حضور کانترهای تبلیغاتی جشنواره تئاتر دانشگاهی در ایستگاه‌های ولیعصر، ‌فردوسی و انقلاب حمایت می‌کنند. همچنین قرار شد مانیتورهای متروی سراسری پایتخت تیزر 4دقیقه‌ای جشنواره تئاتر دانشگاهی را در تمام ایستگاه‌ها پخش کنند. زیر گذر چهارراه ولیعصر نیز برای افتتاحیه بخش پوستر و عکس جشنواره نیز در اختیار ما گذاشته شده که حمایت بسیار خوبی محسوب می‌شود.

او ادامه داد: نیما دهقان از هنرمندان تئاتر کشور؛ ارتباط جشنواره با شبکه چهار سیما را فراهم کرد و به این ترتیب برنامه‌های مرتبط هر روز از این شبکه پخش خواهد شد. شبکه‌های جام جم،‌ آموزش و احتمالا دوم سیما نیز با ما همراهی می‌کنند و جا دارد به حمایت معنوی مسئولان روزنامه فرهنگی – هنری صبا اشاره کنیم که در روزهای برگزاری صفحاتی ویژه جشنواره تئاتر دانشگاهی منتشر خواهند کرد.

امیر مرسلی در ادامه این نشست؛ از یک اتفاق ویژه خبر داد و گفت: امیرحسین حریری، مدیر مرکز تئاتر مولوی قول دادند بعد از پایان بازسازی و راه‌اندازی این مجموعه محلی دائمی برای فعالیت‌های دبیرخانه جشنواره تئاتر دانشگاهی فراهم کنند که بسیار برای این رویداد اهمیت دارد.

مهدی آشنا (دبیر بخش پوستر و عکس هجدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی) در تشریح برنامه‌های موردنظر خود در این دوره بیان کرد: این بخش در جشنواره‌های گوناگون همواره به عنوان یک ویترین فعالیت کرده اما امسال قرار شد شاهد برگزاری یک نمایشگاه صرف یا اعلام چند برگزیده نباشیم؛ به همین منظور فراخوانی دو مرحله‌ای در نظر گرفتیم که مرحله اول آن منتشر شد و با توجه به رویکرد آکادمیک جشنواره بخش دوم به پژوهش و برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زمینه چیستی پوستر تئاتر و اهمیت آن اختصاص دارد که میهمانانی از آلمان و فرانسه در آن حضور خواهند داشت.

او خاطرنشان کرد: زیرگذر مقابل تئاترشهر نیز یک محل استراتژیک برای اهل هنرهای نمایشی محسوب می‌شود که فعلا قول‌هایی برای برگزاری نمایشگاه و افتتاحیه دریافت کردیم که امیدوارم مثل جشنواره تئاتر فجر دو سال قبل این امکان سلب نشود.

هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر دانشگاهی ایران به دبیری امیر مرسلی، ۲۶ اردبیهشت ماه 1394 برگزار می‌شود. بخش مناطق هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی از 5 الی 10 اردیبهشت ماه نیز با حمایت سازمان منطقه آزاد و معاونت گردشگری کیش برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز