خبرگزاری کار ایران

رییس اداره سلامت کودکان خبر داد؛

اجرای بسته جدید خدمتی «کودک سالم» از نیمه دوم سال 94

asdasd
کد خبر : ۲۷۲۱۳۰

رییس اداره سلامت کودکان برنامه «کودک سالم» را پیشانی خدمات مراکز بهداشتی به مردم دانست و از اجرای برنامه جدید و تکمیل شده «کودک سالم» در کشور از نیمه دوم امسال خبر داد.

به گزارش ایلنا؛ سیدحامد برکاتی با اعلام این خبر در نشست کمیته مشورتی بازنگری بسته خدمتی کودک سالم که با حضور متخصصان وکارشناسان در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: برنامه کودک سالم با 30 سال سابقه اجرا در مراکز بهداشتی و درمانی امروزه به پیشانی خدمتی معاونت بهداشت تبدیل شده و لازم است در جهت تکمیل و اجرای بهتر آن گام برداریم.

وی که گزارشی از روند اجرای مراقبت ادغام یافته کودک سالم و وضع موجود این برنامه و همچنین تصمیمات کمیته راهبری کودک سالم و روند بازنگری برنامه و انتظارات از آن را به کمیته مشورتی بازنگری بسته خدمتی کودک سالم ارائه می کرد، افزود: جمعیت تحت پوشش این برنامه در سال 93 بالغ بر یک میلیون و 480 هزار نفر بودند که 50 هزار نفر بیشتر از سال 92 بود.

وی ادامه داد: این روند رو به افزایش است و پیش بینی می کنیم با سیاست های جدید اعمال شده جمعیتی در کشور امسال شاهد برخورداری یک میلیون و 600 هزار کودک از خدمات این بسته یاشیم.

14 میلیون و 200 هزار مراجعه کودکان به خانه ها و مراکز بهداشتی

این متخصص کودکان تعداد کودکان زیر 6 سال کشور را هم اکنون 8 میلیون و 400 هزار نفر اعلام کرد و گفت: از سال 84 تاکنون بالغ بر 14 میلیون و 200 هزار مراجعه کودک و مراقبت سالم کودکان در خانه ها و مراکز بهداشتی کشور صورت گرفته که برآوردها نشان می دهد به 63 درصد این افراد مراقبت های لازم برای کودکان انجام شده است.

دکتر برکاتی بیان داشت: تجربه نشان داده است که بعد از واکسیناسیون مراجعات کودکان به مراکز بهداشتی کاهش می یابد و بیشترین مراجعات مربوط به سنین زیر 2 سال است که بالغ بر 72 درصد است.

رییس اداره سلامت کودکان بسته خدمتی «کودک سالم» را یافتن راهی برای شناسایی کودک به ظاهر سالم، مستعد بیماری و یا در معرض خطر و انجام مراقبت های ارتقای سلامت برای همه کودکان تعریف و خاطرنشان کرد: در طرح تحول سلامت خدمات جدیدی به بسته خدمتی کودک سالم اضافه خواهد شد.

وی در ادامه اظهار داشت: این برنامه شامل بخش های مختلفی برای کودکان از جمله پایش رشد و تکامل، ایمن سازی، مراقبت های دهان و دندان، چشم، گوش و غربال کودکان و انجام مداخلات می شود.

وی از اجرای برنامه سیستم ارجاع کودکان در استان های فارس و مازندران که برنامه پزشک خانواده در آنها اجرایی شده است خبر داد و گفت: این سیستم تا 4 سال دیگر در کل کشور اجرایی خواهد شد.

وی اضافه کرد: در برنامه جدید کودک سالم پیش بینی شده است که 4 تا 5 نوبت ویزیت توسط پزشک در دوران 3 تا 5 روزگی، 6 ماهگی، 12 ماهگی، 3 سالگی و 5 سالگی صورت گیرد که البته ویزیت 6 ماهگی هنوز مصوب قطعی نشده است. همچنین اضافه شدن مراقبت 30 ماهگی نیز در دست بررسی است.

وی مباحث مطرح شده و مصوبات کمیته راهبری کودک سالم و فرآیند انجام کار در نشست اسفندماه 93 را چنین برشمرد: اضافه شدن مراقبت های جدید، کلیات و سرفصل های جدید بسته خدمتی، ایجاد کارگروه های عمومی و تخصصی، فرآیند انجام کار.

اضافه شدن واکسن پنجگانه (پنتاوالان) به بسته جدید خدمتی کودک سالم

رییس اداره سلامت کودکان از افزودن واکسن پنجگانه (پنتاوالان) به بسته جدید خدمتی کودک سالم خبر داد و گفت: در بسته جدید خدمتی کودک سالم واکسن پنتاوالان که با پیگیری های مداوم همکاران ما در اداره پیشگیری با واکسن صورت پذیرفته است، جای می گیرد.

دکتر برکاتی از کاهش چشمگیر میزان مرگ و میر کودکان نسبت به سال های پیش و اوایل انقلاب سخن به میان آورد و با اشاره به علل مختلف مرگ و میر کودکان خاطرنشان کرد: متاسفانه هم اکنون بیشترین درصد مرگ و میرهای کودکان بر اثر سوانح و حوادث است که اکثر موارد ناشی از کم توجهی والدین و بزرگسالان است.

وی افزود: در همین بسته جدید خدمتی آموزش ها و توصیه های لازم در این خصوص ارائه شده است تا شاهد کاهش روزافزون مرگ ها باشیم.

برکاتی در پایان بخش دیگری از خدمات بسته جدید کودک سالم را پیشگیری از سوختگی و مسمومیت، توصیه های تغذیه ای، تغذیه تکمیلی، سلامت دهان، کم وزنی، کوتاهی قد، برفک دهان، دور سر، مشکلات تکاملی و پیگیری های مراجعات کودکان به مراکز اعلام کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز