خبرگزاری کار ایران

ایلنا از طاق پل شکسته خرم آباد گزارش می‌دهد؛

غربت پل شاپوری خرم آباد

asdasd
کد خبر : ۲۷۱۹۹۳

طاق پل شکسته خرم آباد، تنها پل تمام سنگی باقی‌مانده در جهان است که مسئولان به آن توجه نمی‌کنند.

 به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد، لرستان یکی از استان‌های مهم گردشگری ایران است که با بناهای تاریخی به جا مانده از روزگاران گذشته حکایت‌های بسیار برای گفتن دارد. 

این استان، با دارا بودن بیش از 100 پل تاریخی به عنوان پایتخت پل‌های تاریخی ایران مطرح است. آثاری که از آنها به عنوان حیرت‌انگیزترین پل‌های تاریخی دنیا یاد می‌شود و ثبت جهانی آنها در دستور کار قرار گرفته است. 

بعد از قلعه مشهور فلک الافلاک، بی‌شک «طاق پل شکسته» یا همان( پل شاپوری) دومین مکانی است که بسیاری از اهالی خرم آباد به عنوان بنای تاریخی بازمانده از دوران ساسانی از آن یاد می‌کنند. 

پلی که همزمان با ساخت این قلعه عظیم در سه کیلومتری جنوب آن احداث شده است. 

جالب اینجاست که اگر از همین مردم بپرسید که آخرین بار کی از طاق پل شاپوری دیدن کرده‌اند، شاید نتوانند جواب درستی به شما بدهند. بعضی از جوان‌ترها هم با وجود زندگی در خرم آباد هنوز این پل را از نزدیک ندیده‌اند و تنها به شنیدن نام و دیدن عکس‌های آن بسنده کرده‌اند.  

این پل، با حدود ۲۳۰ متر طول و بیش از ۱۹ چشمه طاق که در حال حاضر فقط ۵ چشمه طاق از آنها بر جای مانده‌ است، یکی از محورهای مهم ارتباطی غرب به شرق لرستان و از آنجا به خوزستان بوده است و در فهرست آثار ملی ایران هم به ثبت رسیده‌ است. اگر این پل را از نزدیک ببینید، مصالحی مثل قلوه سنگ‌های رودخانه‌ای و لاشه سنگ‌های چشمه، ملات گچ و ساروج را  می‌بینید که در کنار هم چنین بنای عظیمی را به وجود آورده‌اند. آثار این پل در انتهای خیابان «خیر آباد» در جنوب شهر و بر روی رودخانه خرم آباد باقی مانده است.

سال‌هاست که می‌شنویم توسط برخی دستگاه‌های استان حریم بنای تاریخی طاق پل شکسته خرم آباد قرار است ساماندهی شود. پلی که به گفته بسیاری از منابع تنها پل تمام سنگی باقی مانده در جهان است. 

بنایی که در بی‌توجهی کامل مسئولان به سر می‌برد و حتی اهالی شهر هم رغبت زیادی برای بازدید از آن نشان نمی‌دهند. 

این بی‌رغبتی به ساماندهی نامناسب فضای اطراف پل بر می‌گردد. 

بسیاری از گردشگران هم با مشاهده تصاویر پل شاپوری با شوق بسیار برای دیدن آن راهی می‌شوند؛ اما با ورود به حریم پل شکسته از بی‌توجهی مسئولان به این اثر تاریخی متاثر می‌شوند.  

چندی پیش «شهردار سابق خرم آباد» در میان جمعی از خبرنگاران گفت: پل شاپوری در خارج از محدوده خدماتی شهرداری است؛ اما در صورتی که زمین‌‎های اطراف این محوطه باستانی در اختیار میراث فرهنگی قرار گیرد، شهرداری هم در اولین فرصت نسبت به ساماندهی این اثر تاریخی، اقدامات لازم را انجام خواهد داد و در این محدوده مجتمع تفریحی فرهنگی نیز احداث خواهد کرد. 

همزمان با سخنان شهردار خرم آباد، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم اعلام کرد که با رایزنی‌های صورت گرفته شده با شهرداری تصمیم گرفته‌اند که این دو نهاد همراه با هم زمین‌های اطراف پل شکسته را از طریق ماده 5 از مالکان حقیقی خریداری کنند.

غربت پل شاپوری خرم آباد

با توجه به تاکید شهردار خرم آباد بر حفظ و رسیدگی به این اثر باستانی، امروزه  می‌بینیم که در این خصوص نه تنها اقدامی صورت نگرفته است؛ بلکه مرمت این اثر تاریخی هم چندی پیش نیمه‌تمام رها شد، که مسئولان علت این امر را کمبود اعتبارات اعلام کرده‌اند.

اگر یکی از شهروندان قصد داشته باشد ساعتی را با خانواده خود در محوطه طاق پل شکسته (پل شاپوری) سپری کند، بیشتر از اینکه بخواهد از شکوه این اثر تاریخی و طبیعت زیبای اطراف آن لذت ببرد، باید مراقب سرنگ‌ها و خرده شیشه‌های فراوان این محوطه باشدکه در پای فرزندانش فرو نرود.

یکی از فروشندگان خرم آبادی به ایلنا  می‌گوید: طاق پل شکسته مسیر مناسبی برای رفت و آمد ندارد و راهی نیست که اتومبیل بتواند عبور کند تا به پل برسد.

او ادامه می‌دهد: سکو و یا جای مناسبی هم برای نشستن خانواده‌ها ندارد و حصاری برای محدوده آن در نظر نگرفته‌اند.

یکی دیگر از شهروندان به ایلنا می‌گوید: اگر پل را نور پردازی کنند تا در شب هم دیده شود، جلب توجه می‌کند و مردم برای تماشای آن می‌آیند. چند تن از همشهریان هم تجمع زباله و پاکیزه نبودن حریم پل را دلیل نرفتن خود به این مکان تاریخی ذکر می‌کنند.

با توجه به تمام حرف‌هایی که شنیدیم، امروز شاهد بی‌توجهی به تنها پل تمام سنگی جهان هستیم که این شاهکار معماری را در انزوا قرار داده است و اگر اقدامی برای حفظ و مرمت طاق پل شکسته صورت نگیرد، به زودی باید ویرانی آثار باقی مانده آن را به تماشا بنشینیم.

گزارش: مهدی رضاپور ایلنا لرستان

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز