خبرگزاری کار ایران

هرمیداس باوند در گفت‌و‌گو با ایلنا:

عربستان متهم به نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت خواهد بود

کنوانسیون ژنو و پروتکل‌های چهارگانه آن که در سال ۱۹۴۹ به امضا رسید، به دلیل بررسی منازعات داخل هر کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

«داوود هرمیداس باوند» استاد حقوق و روابط بین‌الملل در خصوص استفاده عربستان سعودی از سلاح‌های فسفری و شیمیایی علیه یمن به خبرنگار ایلنا گفت: ماده ۳ مشترک در این کنوانسیون و پروتکل‌های آن به این موضوع اشاره دارد که هیچ دولتی مجاز نیست مناطق غیر دولتی و مناطق مسکونی یا مناطقی که جمعیت آن‌ها غیر نظامی هستند را با هر قصدی بمباران یا تخریب کند. بنابراین تمامی اقدام‌های نظامی که عربستان در یمن انجام داده و تلفات انسانی به دنبال داشته است، در مناطق غیر نظامی بوده و کاملاً خلاف مقررات کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو و پروتکل‌های مربوطه است.

وی ادامه داد: اگر تحرکات و اقدام‌های سعودی‌ها در اقصی نقاط یمن بیش از این گسترش پیدا کند و شاهد تلفات بیشتری از شهروندان این کشور باشیم، بی‌شک مصادیق حقوقی در این امر به «جنایت علیه بشریت» و «جنایات جنگی» تغییر مفهوم خواهند داد. به خصوص در بررسی جنایات جنگی، لحاظ کردن این نکته حائز اهمیت است که این اقدام‌ها تنها علیه اماکن و مناطق نظامی صورت می‌گیرد و نباید به مراکز غیر نظامی و مناطق مسکونی تعرضی صورت گیرد.

این استاد حقوق و روابط بین الملل با تاکید بر کشته شدن غیر نظامیان در حملات عربستان به یمن عنوان کرد: ابعاد حملات عربستان به گونه‌ای است که غیر نظامیان هدف قرار داده می‌شوند و همین امر موجب مهاجرت‌های مردم یمن به کشورهایی مانند جیبوتی و سومالی که نا‌امن هستند، می‌شود و همین مسائل باعث شده تا دخالت عربستان در یمن واضح‌تر تشخیص داده شود و متاسفانه شورای امنیت با استناد به اینکه گفته‌اند رئیس‌جمهوری مستعفی یمن باید به این کشور بازگردد و حوثی‌ها سلاح‌های خود را زمین بگذارند، به نوعی جانب عربستان را گرفته‌ است و به طبع این موضوع باعث می‌شود تا عملکرد سعودی‌ها در درجه اول معنی جنایت جنگی و بعد از آن جنایت علیه بشریت به خود بگیرد.

وی افزود: دلیل اینکه می‌گوییم اقدام‌های عربستان به معنی جنایت علیه بشریت است به این دلیل خواهد بود که با توجه به نظریه و قاعده تناسب، به عنوان مثال اگر چند ده نفر یا چند صد نفر در حملات کشته شوند، شاید نتوان این لفظ را برای آن به کار برد اما هم اکنون که تعداد کشته‌شدگان به چند هزار نفر رسیده است، این موضوع در قالب جنایت علیه بشریت قابل طرح است.

هرمیداس باوند در پاسخ به اینکه استفاده از سلاح شیمیایی توسط عربستان در یمن در چه زمینه‌ای قابل بررسی و تعقیب است، گفت: اگر بر اساس تحقیقات میدانی ثابت شود که عربستان در یمن از سلاح شیمیایی و سلاح‌های کشتار جمعی استفاده کرده است، این اقدام در قالب نسل‌کشی مطرح خواهد شد. چراکه لفظ سلاح کشتار جمعی به منزله کلیت تلقی می‌شود یعنی سلاح‌های شیمیایی، سلاح‌های باکتریالوژیکی، بیولوژیکی و هسته‌ای تماماً در مفهوم سلاح کشتار جمعی ارزیابی می‌شوند و باید گفت که سلاح‌های شیمیایی سلاح‌های تاکتیکی به شمار می‌روند و سلاح‌های هسته‌ای، باکتریالوژیکی و بیولوژیکی سلاح‌های استراتژیک هستند.

وی در پایان تصریح کرد: به دلیل اینکه گستره نفوذ این سلاح‌ها به صورت نقطه‌ای یا مکانی نبوده و به عبارتی همه‌گیر است، لذا باید گفت استفاده عربستان از سلاح‌های شیمیایی و بمب‌های فسفری در یمن همانند حملات شیمیایی عراق به حلبچه است. در ماجرای حلبچه نمی‌توان گفت که منطقه مشخصی در این شهر مورد حملات شیمیایی قرار گرفت و گستره آن به قدری بود که حدود ۲۰ هزار نفر از کرد‌ها اعم از زن، بچه و مرد کشته شدند و در حقیقت مدلی از نسل‌کشی را مشاهده کردیم. بنابراین در ‌‌نهایت باید اقدام عربستان در استفاده از اینگونه سلاح‌ها را نسل‌کشی ارزیابی کرد که در آینده تبعات جبران‌ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

گفت‌و‌گو: فرشاد گلزاری

کد خبر : ۲۷۱۷۶۴