خبرگزاری کار ایران

نگاهی به ۴ هفته پایانی لیگ برتر؛

تراکتور تونی جاده قهرمانی را هموار می‌کند/حمله 4 به 3 به جام 14

با برگزاری دیدارهای هفته بیست و ششم تاحدودی چهره مدعیان قهرمانی مشخص شد و تراکتورسازی با صعود به صدر جدول خود را به عنوان مدعی اصلی مطرح کرد ضمن اینکه نفت، سپاهان و فولاد رقبای جدی تبریزی ها برای فتح جام چهاردهم هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، لیگ چهاردهم در حالی به 4 هفته پایانی خود نزدیک می شود که  پیچیدگی های معادله قهرمانی افزایش یافته و 4 تیم بالای جدول این شانس را دارند که روز  25 اردیبهشت جام قهرمانی را بالای سر ببرند.

شاید با احتمالاتی ضعیف تر حتی دو تیم استقلال و ذوب آهن نیز این شانس را دارند تا در صورت توقف یا شکست احتمالی رقبا دست به کاری عجیب و غریب بزنند و به صدر جدول برسند و حتی جام قهرمانی را تصاحب کنند.

با نتایجی که در هفته بیست و ششم رقم خورد تراکتورسازی که قهرمانی نیم فصل را با رسول خطیبی در کارنامه این فصل خود داشت، به صدر جدول رفت، نفت از صدر سقوط کرد، سپاهان و فولاد خود را به رده نخست نزدیک کردند و البته استقلال نیز تا حد بسیار زیادی از کورس قهرمان عقب ماند.

شکست 5-3 نفت مقابل ذوب آهن، برد 2-1 تراکتورسازی برابر سایپا، پیروزی 3-2 فولاد مقابل نفت مسجدسلیمان، برتری 2-1 سپاهان در بازی با پرسپولیس و توقف استقلال با نتیجه 1-1 مقابل ملوان نتایجی بودند که در جدال مدعیان قهرمانی با رقبایشان رقم خورد.

این نتایج باعث شد که تراکتورسازی با 50 امتیاز و در فاصله 4 هفته مانده به پایان لیگ به صدر برسد. نفت نیز با 48 امتیاز به رده دوم سقوط کند. همچنین سپاهان و فولاد با 47 امتیاز سوم و چهارم هستند و استقلال با 43 و ذوب آهن با 42 امتیاز با امید کمتری آرزوی قهرمانی و البته با امیدواری بیشتری به دنبال کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا هستند.

نگاهی به مدعیان قهرمانی لیگ چهاردهم
تیم پرطرفدار فوتبال تبریز بدون شک جدی ترنی مدعی قهرمانی این فصل لیگ برتر است. تراکتورسازی 2 امتیاز بیشتر از نزدیک ترین تعقیب کننده اش یعنی نفت تهران دارد و این در حالی است که به لحاظ تفاضل گل نیز از وضعیت بسیار مطلوبی برخوردار است.

تراکتور در نیم فصل دوم در نتیجه گیری بسیار موفق عمل کرد و نشان داد با حمایت تماشاگران پور شور خود امسال تنها قهرمانی لیگ را هدف گرفته است. تونی اولیویرا که سال گذشته جام حذفی را به طرفداران فوتبال تبریز هدیه کرد، امسال هم هدفی جز اهداء یک جام قهرمانی دیگر به هواداران تیمش ندارد و تا اینجا هم مدعی اصلی است.

شاگردان تونی اولیویرا در هفته بیست و هفتم میهمان پیکان هستند؛ تیمی که برای فرار از سقوط تلاش می کند. این بازی روی کاغذ شاید آسان به نظر برسد، اما باید به این نکته توجه داشت که گاهی اوقات بازی با تیم های در معرض سقوط کار دشوارتری است چرا که اینگونه تیم ها چیزی برای از دست دادن ندارند و با تمام وجود بازی می کنند.

تراکتورسازی در هفته بیست و هشتم میزبان گسترش‌فولاد تبریز در دربی این شهر است. نبردی که در کنار حساسیت‌های خاص دو تیم همشهری ، برای گسترشی‌ها بسیار سرنوشت‌ساز خواهد بود و شاید تکلیف ماندن یا سقوط شاگردان کمالوند در همین مسابقه مشخص شود. تراکتورسازان در هفته بیست و نهم در ورزشگاه آزادی میهمان استقلال خواهند بود و این دیدار هم بخشی از معادلات قهرمانی است. در هفته پایانی نیز تراکتورسازی در دیداری فینال‌گونه از نفت‌تهران پذیرایی خواهد کرد که اگر کار قهرمانی به روز آخر بکشد ، حساسیت‌های رویارویی این دیدار چند برابر خواهد شد.

نفت علیمنصور محکوم به پیروزی
دو شکست پیاپی مقابل دو تیم مدعی فولاد خوزستان و ذوب‌آهن اصفهان، نفت‌تهران را از صدر به رده‌دوم تنزل داد و حالا شاگردان منصوریان برای قهرمانی محکوم به کسب هر 12 امتیاز ممکن برای رسیدن به قهرمانی هستند. نفت در 3 بازی آینده‌اش در لیگ باید با تیم‌های میانه‌جدولی جدال کند. این تیم در هفته بیست و هفتم میزبان ملوان است که برای قطعی‌کردن بقایش تلاش می‌کند. پدیده، حریف بعدی زردپوشان تهرانی خواهد بود. فینالیست جام‌حذفی در هفته بیست و نهم میزبان صبای‌قم است و در هفته‌آخر نیز برای جدال‌بزرگ با تراکتورسازی به تبریز می‌رود.

شاید بتوان روی کاغذ 3 امتیاز دیدار با ملوان، پدیده و صبا را به حساب نفت واریز کرد، اما این تیم باید خود را آماده هفته‌آخر نیز کند. پس از بازی پرسپولیس - سپاهان در هفته‌پایانی لیگ هفتم(86-87) که پرسپولیس قهرمان شد و فصل‌گذشته در لیگ‌سیزدهم که 4 تیم شانس قهرمانی داشتند و سرانجام فولاد در تبریز  گسترش را شکست داد(91-92) قهرمان لیگ هرگز در هفته‌آخر و در جدال دو مدعی اصلی مشخص نشده، بنابراین در صورت رقم‌خوردن شرایط برای شکل‌گیری چنین وضعیتی، شاهد یک فینال تمام‌عیار در حضور 100 هزار تماشاگر تبریزی خواهیم بود.

مسیر هموار سپاهان فرکی
پرافتخارترین تیم لیگ‌برتر برای رسیدن به قهرمانی این فصل باید چشم انتظار نزول تراکتورسازی و نفت بماند. سپاهان که در هفته بیست و ششم پرسپولیس را در آزادی شکست داد، در 4 بازی آینده‌اش به ترتیب میزبان راه‌آهن، میهمان استقلال‌خوزستان، میهمان نفت‌مسجدسلیمان و میزبان سایپا خواهد بود. بازی مقابل 3 تیم انتهای جدولی استقلال‌خوزستان، نفت‌مسجدسلیمان و راه‌آهن دو روی سکه برای زردپوشان است. این دیدارها هم می‌تواند آسان باشد و هم بابت رویارویی با تیم‌های در معرض سقوط، خطرناک. البته زردپوشان اصفهانی و فرکی آن قدر باتجربه و میدان دیده هستند که این بازی‌ها را به حساب اتفاقات نگذارند و در هفته‌های پایانی برای کسب پنجمین قهرمانی و برجای گذاشتن رکوردی بی‌نظیر در لیگ‌برتر تلاش کنند. سپاهان شاید در پایان لیگ قهرمان نشود، اما بدون شک جدی ترین مدعی کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا است عنوانی که یک فصل از آن دور مانده است.

 فولاد در اندیشه تکرار قهرمانی لیگ
مدافع عنوان قهرمانی شانس کمی برای قهرمانی دارد و به همین دلیل بیشتر به دنبال کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا است. فولاد که امسال با مشکل بازیکنان سربازش روبرو شد و نتوانست در اوایل و میانه های فصل نتایج دلخواهش را بگیرد، برای تکرار قهرمانی باید منتظر لغزش سه تیم بالای جدولی باشد.

شاگردان اسکوچیچ در هفته بیست و هفتم میزبان ذوب آهن اوج گرفته هستند و اگر امتیازی از دست بدهند، باید دست از قهرمانی بکشند. این تیم سپس میهمان ملوان خواهد بود و در هفته بیست و نهم میزبان پدیده است و در هفته آخر نیز در قم به مصاف صبا می‌رود.

برنامه بازی های فولاد چندان سخت به نظر نمی رسد و به جز بازی با ذوب آهن، می توان سه امتیاز دیدارهای دیگر را به حساب تیم اهوازی واریز کرد، اما نکته مهم این است که قهرمانی فولاد دست خودش نیست و باید منتظر اشتباهات سایر تیم ها باشد. شاید به همین دلیل نیز اسکوچیچ و شاگردانش کاری با قهرمانی نداشته باشند و بیشتر برای رسیدن به سهمیه آسیایی تلاش کنند.

استقلال تیمی کم امید برای قهرمانی
نتایج نامطلوب در چند هفته اخیر و کسب 2 امتیاز از 4 مسابقه باعث شد تا استقلال از کورس قهرمانی فاصله بگیرد و شانس کمی برای رسیدن به صدر داشته باشد. با این وجود آبی ها هنوز روی کاغذ می توانند قهرمان شوند که البته این هم با توجه به برنامه نسبتا دشوار تا پایان لیگ بسیار بعید است. استقلال در هفته های 27 و 28 لیگ به ترتیب میزبان پدیده و میهمان صبای قم است. آبی‌پوشان در هفته بیست و نهم پذیرای تراکتورسازی مدعی هستند و در هفته سی ام نیز باید دربی پایتخت را برابر پرسپولیس برگزار کنند.

البته اینکه استقلال همه 4 بازی آینده را برنده شود، تقریبا بعید به نظر می رسد. به همین دلیل به نظر می رسد باید کار قهرمان نشدن این تیم را تمام شده بدانیم و فقط شانس کسب سهمیه برایش قائل باشیم. نکته مهم اینکه استقلال از فولاد رده چهارمی 4 امتیاز کمتر دارد و شاید امیر قلعه نویی برای دومین سال پیاپی باید عطای کسب سهمیه را به لقایش ببخشد.

شاید یحیی معادلات را بهم بریزد
ذوب آهن بدون شک این روزها حسرت ناکامی های نیم فصل اول را می خورد. به گفته یحیی گل محمدی اگر تیمش فقط دو بازی در نیم فصل اول بیشتر برنده می شد، حالا یکی از مدعیان قهرمانی بود، نه فقط روی کاغذ.

ذوبی ها کمتر از یک درصدر شانس قهرمانی دارند؛ چرا که همه تیم ها باید بازی های باقیمانده خود را ببازند تا این تیم اصفهانی قهرمان شود که این هم بسیار بعید و دور از انتظار است.

بازی در خانه فولاد، میزبانی از نفت مسجدسلیمان، پذیرایی از ملوان و دیدار با پدیده در مشهد، برنامه 4 بازی آخر ذوب آهن در لیگ خواهد بود.

 با این اوصاف به نظر می رسد راه تراکتورسازی و سپاهان برای قهرمانی هموارتر از دیگر تیم ها باشد هرچند این احتمال وجود دارد تا در دیدارهای آینده نتایجی رقم بخورد که معادلات قهرمانی را بهم بزند.

در جدال هفته های پایانی ، سپاهان با 4 عنوان قهرمانی در مقایسه با تراکتور ، نفت تهران و ذوب آهنی که هنوز جام قهرمانی لیگ برتر را بالای سر نبرده اند  مصداق حمله 4 به 3 خواهدبود ، فقط فولاد اسکوچیچ 2 بار فاتح جامی بوده که حالا 6 مدعی را پشت سر خود می بیند. 

برنامه تیم های مدعی در 4 هفته باقیمانده لیگ برتر:

 هفته بیست و هفتم
جمعه 4 اردیبهشت
سپاهان – راه آهن
استقلال - پدیده

یکشنبه 6 اردیبهشت
پیکان - تراکتورسازی
فولاد – ذوب آهن
نفت تهران – ملوان

 هفته بیست و هشتم
جمعه 11 اردیبهشت
تراکتورسازی – گسترش فولاد
پدیده – نفت تهران
استقلال خوزستان - پرسپولیس
ملوان - فولاد
صبای قم – استقلال
ذوب آهن – نفت مسجدسلیمان

 هفته بیست و نهم
دوشنبه 21 اردیبهشت
استقلال - تراکتورسازی
نفت تهران – صبای قم
نفت مسجدسلیمان - سپاهان
فولاد - پدیده
ذوب آهن – ملوان

هفته سی ام
جمعه 25 اردیبهشت
تراکتورسازی – نفت تهران
سپاهان - سایپا
صبای قم – فولاد
استقلال - پرسپولیس
ذوب آهن- پدیده

کد خبر : ۲۷۱۱۶۸