خبرگزاری کار ایران

مازیار میری؛ نماینده کانون کارگردانان در شورای پروانه ساخت شد

نخستین جلسه شورای پروانه ساخت آثار سینمایی با حضور حجت‌الله ایوبی و اعضای این شورا برگزار شد.

به گزارش ایلنا، رئیس سازمان سینمایی در این جلسه با تبریک سال ۹۴ خطاب به اعضای شورای پروانه ساخت گفت: برگزاری ۶۰ جلسه در شورای پروانه ساخت قابل تقدیر بوده و این لطف شما در حق سینمای ایران است.

وی با بیان اینکه برگزاری این جلسات بی‌نظیر است؛ توضیح داد: بهترین شورا و جلسه سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جلسات شماست و نتایج زحمات اعضای شورای پروانه ساخت و نمایش را امروز در سینما می‌بینیم.

رییس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه باوجود پرونده‌های رد شده در شورای پروانه ساخت، بحران نداشتیم؛ توضیح داد: یک سوم فیلمنامه‌های متقاضی برای صدور مجوز تقریبا پذیرفته شده و گله و شکایتی پیش من برای دیگر فیلمنامه‌هایی که مجوز ساخت برای آن‌ها صادر نشده، نرسیده و متقاضیان از تصمیمات شوار قانع شده‌اند.

ایوبی؛ این مهم را نتیجه درایت و کاردانی اعضای شورای پروانه ساخت دانست و بار دیگر تاکید کرد: برگزاری این ۶۰ جلسه طولانی، اتفاق بزرگی است.

وی با بیان اینکه شورای پروانه ساخت می‌تواند محلی برای مشورت اهالی سینما باشد؛ گفت: برداشت مقام معظم رهبری از فیلم دینی این است که اگر در فیلمی آزادی و کرامت ترویج شود؛ آن را می‌توان فیلم دینی نامید و تعداد این آثار در سینمای ایران قابل توجه است. فیلم دینی تنها منحصر به تصویر کشیدن نماز خواندن یا قرآن خواندن نیست.

ایوبی در ادامه تاکید کرد: جلسه شورای پروانه ساخت می‌تواند بهترین کارگاه فکری سینما باشد؛ برخورد درباره طرح‌های سینمایی رسیده به شورا عموما انفعالی‌ست که محکوم به آن هستیم و باید برخی را تایید و برخی را رد کنیم. در برخورد دوم، نقشه راه ترسیم شده و می‌توانیم سراغ عده‌ای برویم که طرح‌های خود را برای ساخت فیلم براساس نیازسنجی در سینما ارائه کنند.

رییس سازمان سینمایی گفت: باید براساس ترکیب موردنظر فیلم‌های سینمایی هر سال، سراغ برخی نویسندگان رفت و در این بخش فعال شد.

ایوبی در ادامه با اشاره به لزوم توجه به آثار دینی، گیشه، اقتصاد سینما و آثار فاخر، افزود: می‌توان اکران سینما را در جلسات شورای پروانه ساخت مهندسی کرد.

وی در ادامه با تقدیر از همایون اسعدیان به دلیل حضور اثرگذار خود در شورای پروانه نمایش یادآور شد: در آن دوران سخت، مسوولیتی سنگین را پذیرفتید و از شما تقدیر می‌کنم که آمدید و آرامش امروز سینما، مرهون بودن همه شما است.

رییس سازمان سینمایی حضور مازیار میری به‌عنوان نماینده جدید کانون کارگردانان در شورای پروانه ساخت را فرصتی جدید دانست و از کانون کارگردانان برای معرفی این کارگردان جوان خوش‌نام تقدیر کرد.

حبیب ایل بیگی(معاون ارزشیابی و نظارت آثار سینمایی) نیز در این دیدار با اشاره به برگزاری ۶۰ جلسه از سوی شورای پروانه ساخت در سال ۹۳ گفت: مستحضرید آقای اسعدیان به دلیل مشغله کاری در اواخر سال ۹۳ درخواست کردند که در شورا نباشند و ایشان لطف کرده و تا پایان سال ۹۳ ما را همراهی کردند.

وی با اشاره به معرفی مازیار میری به‌عنوان دیگر نماینده کانون کارگردانان در شورای پروانه ساخت توضیح داد: برای ارزیابی عملکرد شورا و آسیب‌شناسی کارنامه کاری، در اولین جلسه سال ۹۴، درباره عملکرد این شورا گفت‌و‌گو کنیم تا اشکالات و ایرادات موجود شناسایی و برطرف شود.

معاون ارزشیابی و نظارت آثار تاکید کرد: در سال ۹۳، ۶۰ جلسه در شورای پروانه ساخت برگزار شد که از این تعداد، ۴۴ جلسه عادی-هفتگی و ۱۶ جلسه به منظور بررسی درخواست کارگردانان اول و به صورت جلسه فوق العاده بود.

ایل بیگی توضیح داد: ۴۳۰ درخواست برای پروانه ساخت از سوی دبیر خانه به شورای پروانه ساخت ارجاع شد که از این تعداد، ۲۷۸ درخواست از سوی کارگردانان حرفه‌ای و ۱۵۲ درخواست از سوی کارگردان اول به شورا رسید.

وی تاکید کرد: در ‌‌نهایت ۱۸۵ پروانه صادر شد که از این تعداد ۱۳۹ فیلم غیر اول و ۴۶ پروانه، مربوط به فیلم‌های اول می‌شد.

معان ارزشیابی و نظارت بر آثار سینمایی با اشاره به درخواست‌های رد شده برای صدور مجوز ساخت از سوی شورا اظهار کرد: عموما در بررسی عملکرد شورا، همواره تعداد پروانه‌های صادر شده دیده می‌شود درصورتی‌که تعداد درخواست‌های رد شده بیش از مجوزهای ساخت صادر شده است.

وی با اشاره به لزوم بررسی راهکارهای تحقق شعار همدلی و همزبانی دولت و ملت از سوی مقام معظم رهبری و نمود این شعار در سینما، بر توجه بیش از پیش به پژوهش و تلاش برای ارتقای کیفی آثار تولید شده در سینمای ایران در سال ۹۴ تاکید کرد.

ایل بیگی با اشاره به لزوم توجه به اقتصاد در کنار مضامین موردنظر، اظهار امیدواری کرد با برگزاری جلسات مشترک با اعضای شورای اکران، پیشنهادات و نظرات اعضای این شورا نیز مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

وی همچنین گفت: از مجموع ۱۸۵ پروانه صادر شده، ۱۵ تا اکران شده، ۸۶ آماده نمایش، ۱۱ فیلم مراحل فنی، ۵۱ اثر در مرحله پیش تولید و ۲۲ پروانه متوقف است.

در ادامه این جلسه، هدیه و لوح تقدیری از طرف سازمان سینمایی به «همایون اسعدیان» از اعضای شورای صدور پروانه ساخت اهدا شد.

اسعدیان یادآور شد: بیش از یکسال در خدمت دوستان بودم و سه سالی هست که فیلم نساخته‌ام؛ بنابراین پیش از عید از شورا اجازه خواستم تا جای خود را به یک همکار دیگر بدهم.

وی با اشاره به روزهای پرکار شورای پروانه ساخت اظهار کرد: شورا ظاهرا هفته‌ای یک جلسه است اما اعضا با کسانی که پروانه‌های درخواستی آنان رد شده بود یا فیلمنامه آنان مسئله داشت؛ جداگانه گفت‌و‌گو می‌کردند و بیش از ۱۰ جلسه نیز برای فیلم اولی‌ها برگزار شد.

در ادامه رییس سازمان سینمایی حکم «مازیار میری» را به‌عنوان نماینده جدید کانون کارگردانان در شورای پروانه ساخت اهدا کرد.

کد خبر : ۲۷۰۶۵۰