خبرگزاری کار ایران

محیط زیست کشور، در نقطه بحران قرار دارد

asdasd
کد خبر : ۲۶۹۷۴۷

مدیرکل آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در جمع بانوان فعال محیط زیست البرز بر رعایت پیوند های محیط زیستی در حوزه های مختلف، در راستای توسعه متوازن کشور تاکید کرد.

به گزارش ایلنا در کرج، محمد درویش پیش از ظهر امروز، در کارگاه آموزشی بانوان فعال محیط زیست البرز که با عنوان نقش زنان در توسعه پایدار برگزار شد، با ارائه آماری از تخریب های محیط زیستی و مرگ میلیون ها پرنده در کشور اعلام کرد: سالانه یک میلیون پرنده و ۱۰۰هزار پستاندار آبزی در اثر استعمال آلاینده‏‌های پلاستیکی، جان خود را از دست می‌‏دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر، ۲۶۷ نوع آبزی ، در خطر انقراض قرار دارند افزود: براى جلوگیرى از خوردگى لوله‌هاى انتقال گاز استخراج شده از سکوهاى مستقر در برخی نقاط خلیج فارس تا خشکى، نوعى ماده شیمیایى با نام آنتى کروژن همراه با آب دریا در داخل کل این لوله‌ها تزریق می‌شود که این امر موجب مرگ هزاران آبزی شده است.

وی با اشاره به آثار تخریب محیط زیست در سلامت انسانها، با ارائه آماری در این زمینه تصریح کرد: سالانه 90 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان ثبت می‌شود که خسارت سالانه سرطان به اقتصاد ملی به 10 هزار میلیارد تومان می‌رسد و همین امر موجب شده است تا 450 هزار سال از عمر ایرانیان کاسته شود.

مدیرکل آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور همچنین انتشار پسابهای صنعتی، کشاورزی و شهری با حجم 32.2 میلیارد متر مکعب در سال را از دیگر عوامل تهدیدکننده منابع محدود آب کشور دانست و گفت: این وضعیت در بخش کشاورزی  27.7، شهری  3.4 و صنعتی 1 میلیارد متر مکعب است.

مدیرکل آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور همچنین با بیان اینکه هنوز دغدغه محیط زیست احساس نمی شود، از تخصیص بودجه محدود به حوزه محیط زیست خبر داد  و گفت: سهم بودجه محیط زیست سالانه 180 میلیارد تومان است و این رقم ناچیز نمی توان کاری را از پیش برد.

وی در ادامه نقش مردم و آگاه سازی از طریق رسانه ملی را در این زمینه کلیدی دانست و خواستار توجه به این دو مهم شد.

در این کارگاه که با طرح دغدغه هایی از فعالان محیط زیست نیز همراه بود، موضوع باغ سیب مهرشهر به عنوان یکی از ریه های تنفسی این استان مطرح گردید که مدیرکل آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در این خصوص گفت:  موضوع باغ سیب مهرشهر یکی از دغدغه های جدی است و در این رابطه علاوه بر استاندار محترم استان البرز، سازمان محیط زیست کشور نیز نامه ای را به مقام معظم رهبری نوشته و خواستار رسیدگی به آن شده اند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با فعالان محیط زیست، که امروز علاوه بر محیط طبیعی به مناطق کوهستانی نیز هجوم آورده اند، با ذکر عنوان « کوه خواری» بر این پدیده افزود: ایشان نیز در بیانات خود به نقش مردم اشاره داشته اند و همواره حضور مردم را در این زمینه پر رنگ دانسته اند چه بسا در خصوص ایجاد پارک جنگلی در شمال تهران نیز این حرکت به فرمان مقام معظم رهبری و با حضور مردم شکل گرفت.

درویش در ادامه ساماندهی سمن های مردمی را از برنامه های سازمان محیط زیست کشور اعلام کرد و گفت: این سازمان تنها مرکزی است که در کل کشور شبکه ای منسجم و ساختارمند را تشکیل داده است و از 420 عضو به 771 عضو رسیده است.

وی در ادامه  ارتقاء سطح کیفی را از برنامه های اولویت دار سازمان محیط زیست برشمرد و افزود: استان البرز در رتبه اول سازمان های مردمی در حفاظت از محیط زیست قرار دارد و در استانهای کرمانشاه و هرمزگان به ترتیب در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی با اعلام بحرانی بودن وضعیت تخریب محیط زیست در کشور تصریح کرد: این دیدگاه که محیط زیست محور توسعه محسوب می شود باید تغییر نماید و با این دید که محیط زیست بستری برای توسعه است نگریست.

شایان ذکر است، این کارگاه آموزشی به همت« اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری البرز »،همکاری«اداره کل آموزش وپژوهش استانداری» و با حضور بانوان فرمانداری ها، بخشداری ها، شورای اسلامی شهر و فعالان حوزه محیط زیست برگزار شد مورد استقبال چشمگیر بانوان فعال محیط زیست قرار گرفت.

گفتنی است، همچنین در این همایش مقرر شد،جمعی از فعالان محیط زیست روز 18 اردیبهشت ماه محور کرج – چالوس را پاکسازی نمایند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز