خبرگزاری کار ایران

«سعدی» در شیراز به بن‌بست رسید!/ تک‌خوانی عروسک مانع اجرای اپرا

اجرای اپرای عروسکی «سعدی» در شیراز به بهانه تک‌خوانی زن در این نمایش و بر اثر فشار جریان‌‌های خاص منتفی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اپرای عروسکی «سعدی» به کارگردانی بهروز غریب‌پور که قرار بود روز اول اردیبهشت ماه به مناسبت سالروز تولد شاعر بلند آوازه ایرانی در شیراز به صحنه برود؛ به دلیل فشار و تهدید چند روز اخیر جریان‌های خاص منتفی شد. ‌

این خبر درحالی منتشر می‌شود که براساس اطلاعات دریافتی خبرنگار ایلنا؛ اجرای این اپرای عروسکی حتی در تهران نیز منتفی شده و بر همین اساس ششمین اپرای عروسکی گروه تئاتر «آران» فعلا به صحنه نخواهد رفت.

بهروز غریب‌پور روز گذشته در گفتگو با ایلنا اعلام کرد: مذاکرات لازم برای برطرف شدن مشکل اجرای اپرای عروسکی «سعدی» در جریان است و حتی فیلم این نمایش نیز برای بازبینی در اختیار مسئولان استان قرار گرفته تا شائبه تک‌خوانی روی صحنه برطرف شود.  

گرچه سرپرست گروه تئاتر «آران» نسبت به برطرف شدن مسئله اظهار خوش‌بینی کرده بود اما امروز مشخص شد با اجرای اپرای عروسکی «سعدی» در شیراز مخالفت شده است. غریب‌پور گفته بود: گروه من برای حضور در شیراز باید امنیت جانی و روانی داشته باشد تا کار با آرامش روی صحنه برود.

کارگردان اپرای «عاشورا» چنین اظهار کرده بود: اگر شورای تامین استان امنیت و سلامت هنرمندان را برعهده نگیرد؛ ناچار هستیم سفر به شیراز را لغو کنیم. من می‌خواهم با اجرای اپرای «سعدی» مشی انسان مدبر و ضدجنگ را به مردم نشان دهم و قرار نیست خودم شاهد جنگ باشم. این نمایش در چهار دولت روی صحنه رفته و لغو سفر ما به دلیل حاشیه‌‌سازی‌های کذب عده‌ای؛ قطعا برای دولت آقای روحانی دستاوردی منفی خواهد بود.

بنابر اطلاعات منتشر شده اینطور به نظر می‌رسد که فشار نهادهای خارج از دولت اجرای اولین اپرای عروسکی خلق شده توسط گروه تئاتر «آران» در دولت یازدهم را با نوعی توقیف نانوشته مواجه کرده است. در حالیکه اپراهای عروسکی پیشین این گروه با بعضی ویژگی‌های مشابه مانند پخش موسیقی پلی‌بک و خواندن‌ِ عروسک‌ها روی صحنه در دولت‌های هشتم، نهم و دهم به صحنه رفت و مشکلی وجود نداشت.

شهر شیراز در ماه‌های پس از آغاز به کار دولت حسن روحانی همواره بستر اتفاق‌های مشابه بوده و حضور هنرمندان و برگزاری کنسرت‌های موسیقی گوناگون به دلیل تهدید برخی جریان‌های مشخص لغو شده است. چندی قبل علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شواری اسلامی که به شیراز سفر کرده بود با حمله و ضرب و شتم توسط عده‌ای سازمان‌یافته مواجه شد که نقطه اوج چنین رفتارهایی به نظر می‌رسید.

کد خبر : ۲۶۹۶۲۶