خبرگزاری کار ایران

زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا:

ایران به حل بحران یمن از طریق مذاکره اعتقاد دارد

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: گفت‌وگو با عربستان زمانی مفید است که علائمی از آمادگی عربستان برای گفت‌وگو و عدم عدول از مواضع کنونی‌اش فراهم باشد.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص شرایط کنونی یمن گفت: شرایط یمن روز به روز در حال پیچیده شدن است.

وی با اشاره به بمباران هوایی مناطق مسکونی این کشور از سوی جنگنده‌های عربستان٬ اظهار داشت: در این حملات افراد غیرنظامی از جمله کودکان، زنان و افراد مسن مورد تهاجم قرار می‌گیرند و به عبارت دیگر ما شاهد یک کشتار وحشیانه برخلاف قوانین بین‌الملل هستیم.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای با تاکید مجدد بر اینکه حمله عربستان به یمن برخلاف قوانین بین‌المللی است، خاطرنشان کرد: اقدام عربستان برای کشتار حوثی‌ها، نوعی کشتار دسته‌جمعی و اقدام علیه بشریت است٬ و از سوی دیگر بستن راه‌های ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه هم خود یک اقدام دیگر ضدحقوق بشری است.

زنگنه در خصوص اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای پایان بخشیدن به این جنگ تصریح کرد:  ایران چه قبل و چه بعد از تهاجم عربستان٬ همواره اعتقاد داشته که بحران یمن را باید از طریق گفت‌و‌گوهای یمنی–یمنی و راهکارهای سیاسی مسالمت‌آمیز پایان بخشید و در این راستا گروه‌های یمنی را به گفت‌وگوهای داخلی دعوت کرده است.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست‌های خارجی با اشاره به رایزنی‌های گسترده وزیر امور خارجه کشورمان با مقامات ترکیه، عمان و پاکستان در روزهای گذشته٬ ابراز داشت: این رایزنی‌ها در چارچوب جلوگیری از گسترده‌تر شدن تهاجم نظامی به یمن و حل و فصل مسالمت آمیز این بحران ارزیابی می‌گردد.

وی درخواست کنونی جمهوری اسلامی ایران را توقف حملات نظامی عربستان به یمن دانست و ادامه داد: با پایان یافتن حملات نظامی٬ مسیر برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و گفت‌وگوهای یمن-یمنی حول محور مذاکرات سیاسی فراهم می‌شود که همانطور گفتم لازمه آن عدم توسل به زور و خشونت و پذیرفتن حق مردم یمن برای تعیین سرنوشت خویش است.

این دیپلمات پیشین کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا گفت‌وگوی مستقیم جمهوری اسلامی ایران با عربستان می‌تواند در پایان بخشیدن به این بحران کمکی کند؟ عنوان کرد: گفت‌وگوهای ایران و عربستان از گذشته جریان داشته ولی این طرف مقابل بوده است که این گفت‌وگو را متوقف کرده است.

زنگنه در پایان بیان کرد: گفت‌وگو با عربستان زمانی مفید است که علائمی از آمادگی عربستان برای عدم عدول از مواضع کنونی‌اش و گفت‌وگو فراهم باشد.

کد خبر : ۲۶۸۷۴۷