خبرگزاری کار ایران

دبیر علمی همایش شبیه پژوهی:

هدف از برگزاری همایش شبیه پژوهی، ورود مطالعات تازه به تعزیه است

کد خبر : ۲۶۵۲۷

دبیر علمی همایش شبیه پژوهی در نشست رسانه ای این همایش گفت: هدف ما از برگزاری این مراسم ورود مطالعات تازه به این هنر سنتی و دوری از تكرار مكررات با نگاهی ویژه ای به این هنراست.

ایلنا: رضا كوچك زاده(دبیر علمی همایش شبیه پژوهی) گفت: امسال 31 سال اززمان نخستین حركت های علمی برای دیدن تعزیه برداشته شده است كه با برگزاری همایش و جشنواره هایی به صورت تخصصی با این هنربرخورد گردید.

به گزارش ایلنا به نقل از حوزه هنری؛ در ادامه این نشست رسانه ای كه یكشنبه 19 آذرماه برگزار شد، وی در خصوص روند جمع آوری چكیده های علمی همایش شبیه پژوهی گفت: اولین بررسی های نخستین همایش شبیه پژوهی با رویكردی نوین اواخر سال گذشته انجام گرفت و 20 مرداد امسال فراخوان آن منتشرو 27 شهریور آخرین مهلت ارائه چكیده ها اعلام گردید. 30 مهر چكیده های پذیرفته، معرفی و اول آبان ماه داوری ها انجام و نتایج،ششم آبان به اطلاع افراد رسید.
كوچك زاده با اعلام اعضای هیئت علمی همایش گفت: فرهاد مهندس پور، محمد علی خبری، محمدحسین ناصر بخت و اینجانب اعضای هیئت علمی این همایش را تشكیل می دهیم كه 55 چكیده را از آثار ارسالی انتخاب نمودیم.
وی با اشاره به افراد و موسساتی كه در برگزاری همایش شبیه پژوهی با حوزه هنری قم همكاری داشتند، افزود: دكتر حاج سید جوادی ریاست فرهنگستان هنر، رحمت امینی رییس مركز هنرهای نمایشی، دكتر جعفریان رییس كتابخانه مجلس، شبكه چهار صدا و سیما كه اطلاع رسانی برای این همایش را به عهده داشت و اداره كل اوقاف قم با حوزه هنری قم ارتباط داشتند.
دبیر علمی همایش شبیه خوانی هدف از برگزاری این همایش را این گونه تشریح كرد: هدف ما از برگزاری این مراسم ورود مطالعات تازه به این هنر سنتی و دوری از تكرار مكررات با نگاهی ویژه ای به این هنراست. بخشی از این رویكرد خوانش بینامتنی با علوم روز دنیا بود كه مقاله های خوبی نیز در این زمینه به دست ما رسید.
كوچك زاده آسیب به هنر تعزیه را بسیار ریشه دار دانست و خاطر نشان كرد: بیشتر این آسیب به خود شبیه خوانان مربوط می شود زیرا در بسیاری از مواقع كارهای سفارشی را پذیرفته و ازاین طریق به تعزیه ضربه زدند. این همایش برای پیشگیری از آسیب به این هنرسنتی كافی نیست و این حركت بایستی ادامه دار باشد.
وی در پایان درباره برگزاری نمایشگاهی از نسخ قدیمی تعزیه در فرهنگستان هنر گفت: در حاشیه برگزاری همایش ملی شبیه خوانی نسخه هایی از محمد باقر و محمد تقی معین البكاء با امضا و حاشیه نگاری از آنان برای اولین باردر فرهنگستان هنر به نمایش در می آید كه نشان دهنده هماهنگی هنر تعزیه با تكنیك های روز نمایش در اروپا بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز