خبرگزاری کار ایران

وزیر صنعت معدن و تجارت:

بانك مركزی 10 میلیارد دلار ارز مرجع پرداخت كرده است

asdasd
کد خبر : ۲۶۳۵۰

بسیاری از کسانی که ارز مرجع دریافت کرده اند کالای خود را با همان ارز عرضه کرده اند، بررسی ها نشان می دهد که برخی هم توانسته‌اند از ارز بازار آزاد منابع مورد نیاز واردات خود را تامین کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در 6 ماهه امسال بانك مركزی 10 میلیارد دلار ارز مرجع داده است.

به گزارش ایلنا، مهدی غضنفری با اشاره به سهم ارز بانک مرکزی در 6 ماهه ابتدای سال جاری گفت: از مجموع 27 میلیارد دلار واردات کشور در نیمه نخست امسال 11 میلیارد دلار متعلق به ارزغیربانکی و صادرکنندگان بوده است و سالانه به طور میانگین میزان واردات کشور در شش ماه نخست 30 میلیارد دلار بوده است که امسال بانک مرکزی از این مجموع 10 میلیارد دلار را ارز مرجع داده است.

وی با بیان اینکه تا پنج ماه نخست سال دوگونه ارز وجود نداشت و همه ثبت سفارش ها به طور معمول از طریق سیستم بانکی تامین ارز می شد، خاطر نشان كرد: بنابراین در این حوزه با مشکل بزرگی مواجه نیستیم.

وی ادامه داد: بسیاری از کسانی که ارز مرجع دریافت کرده اند کالای خود را با همان ارز عرضه کرده اند، بررسی ها نشان می دهد که برخی هم توانسته‌اند از ارز بازار آزاد منابع مورد نیاز واردات خود را تامین کنند.

وی درباره سوء استفاده برخی از ارز مرجع تاکید کرد: اگر درصد اندکی از وارد کنندگان ارزمرجع دریافت کرده باشند و بخواهند با غیرازقیمت محاسباتی آن را به فروش برسانند در کارگروهی که در زیر مجموعه وزارت دادگستری تشکیل شده، پرونده های آنها بررسی شده و نتیجه نهایی اعلام می شود.

او سپس درپاسخ به پرسشی در باره سیاست های تجاری جدید از ابتدای امسال گفت: 18 تیر بانک مرکزی اعلام کرد که از 10 اولویت ارایه شده فقط به پنج اولویت ارزمرجع می دهد اما دوم مرداد ماه یعنی 15 روز بعد متوجه شدیم که جریان تامین ارز مرجع با کندی مواجه است و سپس اولویت های 3، 4 و 5 حذف شد.

وی ادامه داد: از تاریخ 12 مرداد ماه فقط اولویت های 1 و 2 ارز مرجع دریافت کرد که این روند هم اکنون نیز ادامه دارد اما تا سوم مهرماه هیچ گونه برنامه ای برای چگونگی تخصیص ارز به سایر اولویت ها پیش بینی نشده بود.

غضنفری توضیح داد: عده ای موضوع بورس ارز را مطرح کردند. موافقین و مخالفین در دولت و مجلس اظهار نظر کردند که در نهایت اجرایی نشد و پس از آن بود که درسوم مهرماه در یکی از ساختمان های وزارت صنعت، معدن و تجارت مرکز مبادلات ارزی راه اندازی شد و از این تاریخ به بعد آرامش مورد انتظاربا حمایت همه جانبه بخش خصوصی و مجلس برقرار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز