خبرگزاری کار ایران

اوباما در نشست خبری:/مشروح/

توافق لوزان، توافقی خوب است/ ایران می‌تواند فعالیت‌ صلح‌آمیز هسته‌ای‌اش را جلو ببرد

رئیس جمهور آمریکا توافق به دست امروز را یک توافق خوب دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا طی سخنانی در نشست خبری خود پس از قرائت بیانیه مطبوعاتی مشترک میان ایران و گروه ۱+۵، گفت: توافق جامع، براساس یک برنامه جلو می‌رود و ما جهانی امن‌تر خواهیم داشت.

وی با اشاره به صلح‌آمیز بودن هسته‌ای ایران، مدعی شد که کشورمان یکسری فعالیت پنهانکارانه داشته  و اظهار داشت: ما گفت‌وگویی جدی داشته‌ایم و البته سخت‌ترین تحریم‌ها را اعمال کردیم که بر روی اقتصاد ایران تاثیر گذاشت؛ هرچند تحریم‌ها مانع فعالیت‌های هسته‌ای ایران نشد ولی ایران به پای میز مذاکره آمد.

رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه با توافقی که امروز صورت گرفت، توانستیم جنبه منفی فعالیت‌های هسته‌ای‌ را متوقف کنیم، تصریح کرد: ایران به اندازه کافی در برنامه هسته‌ای مطیع جهان نبود ولی ما هم ضروریاتی داشتیم که این فعالیت‌های هسته‌ای نباید افزایش یابد، اما باید به توافق می‌رسیدیم.

اوباما با یادآوری اینکه مذاکرات به موفقیت رسید و به یک چارچوب مشترک رسیدیم و تا توافق جامع‌تر ادامه خواهد یافت، خاطرنشان کرد: این یک توافق خوب است. این توافق مانع فعالیت‌های نظامی ایران می‌شود و شفافیتی را در برنامه هسته‌ای ایران ایجاد می‌کند و ایران توافق کرده مکانیسم دقیق بازرسی را طبق راستی‌آزمایی بپذیرد.

وی با تاکید بر اینکه در سه ماه آینده جزئیات شفاف‌تر می‌شود، یادآور شد: با این توافق، ایران دیگر نمی‌تواند پلتونیوم تولید کند و این یعنی امکان فرایند بدست آمدن بمب از بین رفته ، تمامی سوخت‌ها از ایران خارج می‌شود. همچنین ایران دیگر راکتور آب سنگین جدیدی ایجاد نمی‌شود. این توافق جلوی غنی سازی بیشتر ایران را می‌گیرد و تا دو سوم غنی‌سازی ایران را پائین می‌آورد.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: طبیعتا می‌توانیم با خیال راحت بگویم که جنبه جدیدی در فعالیت هسته‌ای ایران نخواهد بود و اگر ایران از موارد توافق تخطی کند، تمامی تحریم‌ها بازمی‌گردد.

اوباما با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان ابراز داشت: ما از دهه قبل نگرانی‌هایی داشتیم. از ۱۵ سال قبل این نگرانی وجود داشت که عدم شفافیت تهران می‌تواند برای جامعه جهانی خطرناک باشد و با این توافق، خطری نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه تحریم‌های شورای امنیت و آمریکا برای ایجاد شفافیت از سوی ایران بوده، بیان کرد: ما در سه ماه آینده بر روی پیش نویس و توافق تمرکز خواهیم کرد و نظارت‌ها و بازرسی‌ها ادامه می‌یابد و اگر این به تعهداتش پایبند باشد، تحریم‌ها برداشته می‌شود.

رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: از مشاورانم می‌خواهم کنگره و مردم آمریکا را توجیه کنند که این توافق برای امنیت آمریکا و متحدان ما توافق خوبی بود.

اوباما با طرح این ادعا که آنچه موجب نگرانی آمریکا بود، جنبه هسته‌ای ایران بود که جهان را به مخاطره می‌انداخت، عنوان کرد: باید این اطمینان را داشته باشیم که فعالیت هسته‌ای ایران نگرانی‌های قبلی را تکرار نمی‌کند.

وی با بیان اینکه از ایران انتظار نداریم که برنامه هسته‌ای خود را ویران کند، یادآور شد: ایران حق دارد فعالیت‌های هسته‌ای خود را به شکل صلح‌آمیز جلو ببرد و آمریکا فقط در برابر رفتارهای غیرمتعارف می‌ایستد و اگر متقاعد شویم همه چیز رعایت شده، تحریم‌ها برداشته می‌شود.

رئیس جمهور آمریکا در برابر انتقاد‌ها گفت: طبیعی است که ما بر اساس طرح‌ها و انتخاب‌های مختلف کار کنیم. من از ابتدای ریاست جمهوری‌ام گفتم که جلوی فعالیت نظامی هسته‌ای ایران می‌ایستم و ایستادم. ما باید گزینه بهترین را انتخاب کنیم.

اوباما خطاب به مردم ایران مدعی شد: از ابتدای ریاست جمهوری براساس احترام متقابل و منافع مشترک رفتار کرده‌ام. لازم است به فتوای آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران اشاره کنم که فتوای بسیار خوبی بود که به عنوان یک راهکار می‌تواند راهگشای عملی باشد و هم برای ایران و هم مردم جهان خوب است تا براساس تفاهم مشترک جلو برود.

وی با تاکید بر اینکه عدم احترام چیزی را به ارمغان نمی‌آورد، ادعا کرد: اگر ایران حمایت‌هایش را از تروریسم بردارد، راه توسعه برای ایران ایجاد می‌شود.

رئیس جمهور آمریکا با یادآوری نگرانی نتانیاهو نخست وزیر رژیم صیهونیستی اظهار داشت: او نگران است. او به دنبال موثر‌ترین راه برای محدودسازی ایران بود و توافق امروز، می‌تواند او را راضی کند. اسرائیل نباید نگران باشد.

اوباما از اعزام کردن مشاوران خود به متحدان آمریکا به ویژه به اسرائیل و کشورهای عربی خبر داد و ادامه داد: آنها را می‌فرستم تا این کشورها متقاعد شوند فعالیت هسته‌ای ایران تهدیدی برای اسرائیل، عربستان و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نخواهد بود و شرایط با ثبات‌تری را ایجاد می‌کند.

وی در خصوص تحریم‌ها کنگره تصریح کرد: این تحریم‌ها اثر گذاشت. من با کنگره برای برداشتن تحریم‌ها صحبت خواهم کرد، هرچند که جلسه‌ای امروز با سنا خواهم داشت. البته مواردی وجود دارد که از سیاست مهم‌تر است و اساسش را واقعیات تشکیل می‌دهند. همیشه به وزرا و دیگران گفته‌ام که ما براساس منطق جلو خواهیم رفت. برخی از متحدان می‌گفتند آمریکا فرو می‌پاشد و این سیاست، سیاست خوبی نیست ولی مردم می‌فهمند راه حل دیپلماتیک، بهترین راه حل است و وقتی وجود دارد، نباید سراغ راه‌حل‌های دیگر برویم و نباید از آن هم ترسی داشته باشیم.

رئیس جمهور آمریکا با اشاره به مذاکرات آمریکا در زمان جنگ سرد، یادآور شد: هر توافقی، توافق خوبی نخواهد بود ولی یکسری از مذاکرات و توافقات، جهان را امن‌تر خواهد کرد.

کد خبر : ۲۶۳۰۸۶