خبرگزاری کار ایران

ظریف در نشست خبری:

فعالیت‌های هسته‌ای ایران را نمی‌توان تعطیل کرد/ کشورها باید به امضای خود متعهد باشند

asdasd
کد خبر : ۲۶۳۰۸۴

وزیر امورخارجه کشورمان با تاکید براینکه فعالیت‌های هسته‌ای ایران با توجه به نیازهایش را نمی‌توان تعطیل کرد گفت‌: کشورهای باید به امضای خود متعهد باشند و چنانچه آن را نقض کنند، پیش بینی شده که ایران نیز اقدام مشابهی انجام دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا محمد جواد ظریف پس از قرائت بیانیه مشترک، در یک نشست خبری که در دانشگاه لوزان برگزار شد، ‌گفت: مسائل مختلفی درباره نحوه رهیافت بحث هسته‌ای مطرح بود و ما پیشرفت بسیاری کردیم و تصمیم گرفتیم که به صورت مسئولانه وارد گفت‌وگو شویم. 

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ما به دنبال رفع نگرانی‌های جامعه بین‌المللی بوده تا بگوییم فعالیت‌هایمان صلح آمیز است، ‌ابراز کرد: تحریم‌ها نه انسانی و نه براساس موازین حقوق بشر بوده است. ما بحث علمی و تحقیقاتی خود را ادامه می‌دهیم. رآکتورهای ما فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهند و ما به آنچه که امضا کردیم متعهد هستیم. 

مسئول تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با تاکید براینکه به فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای پایبند هستیم ادامه داد: ‌ تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت و تمامی تحریم‌هایی که بخشی مربوط به دولت و بخشی به کنگره است باید برداشته شود. باید دانشگاه‌های ما امکان رقابت داشته باشند و تحریم‌های آنان نیز باید برداشته شود. 

وی گفت: ‌با این فهم مشترک می‌توان به جلو رفت. بحث پنهان سازی هسته‌ای و دیدن نیمه خالی لیوان درست نیست. اگر مشکلی هم پیش آمد باید طبق احترام متقابل پیش رفت. 

ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار واحد مرکزی خبر مبنی براینکه آیا فکری برای تفسیرهای مختلف کرده‌اید، اظهار کرد: آنچه که امروز به عنوان راه حل‌های مختلف برای رسیدن به توافق جامع مورد توافق گرفت براساس یک دیدگاه برد-برد است. دیدگاهی که کلیه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران که غیرعادلانه بود پایان می‌یابد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران ادامه می‌یابد. اما برای اطمینان چارچوب اقدامات ما این است که در منطقه نطنز با تعدادی سانترفیوژ غنی سازی را ادامه خواهیم داد. سانترفیوژ‌ها در فردو نیز ادامه کار می‌دهند که برای استفاده صلح آمیز من جمله تحقیق و توسعه در فیزیک هسته‌ای و سایر حوزه‌های فناروی است. 

وی با بیان اینکه رآکتور آب سنگین اراک باقی خواهد ماند ادامه داد: ‌قرار است با استفاده از فناوری‌های جدید رآکتور اراک باز طراحی خواهد شد و کشورهای مختلف همراه ما در این روند حضور خواهند داشت. در حوزه‌های دیگر من جمله تولید سوخت نیروگاهی نیز فعالیت‌های بین المللی ادامه می‌یابد و در ساخت نیروگاه‌ و رآکتور‌ها همکاری با ایران آغاز خواهد شد حال آنکه در گذشته جامعه بین المللی در این حوزه تردید داشت. 

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید براینکه رد این زمینه ما به تعهد دولت‌ها به عنوان نماینده جامعه بین المللی توجه می‌کنیم ابراز کرد: کلیه قطعنامه‌ها شورای امنیت لغو خواهد شد و این دستاورد بزرگی برای تلاش‌های ایران است. البته در برخی از زمینه‌ها نیاز است ظرف مدت سه ماه آینده مذاکرات را ادامه دهیم و به همین خاطر برخی بند‌ها در این بیانیه کلی بود. 

مسئول تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران خاطرنشان کرد: طبیعی است که همه شرکت کنندگان براساس نیازهای داخلی روایت‌هایی از آنچه که رخ داده را مطرح می‌کنند. اما ما تلاش خود را ادامه خواهیم داد که توافق نهایی که تنها توافق ما خواهد بود براساس منافع ملت ایران باشد و به تائید شورای امنیت برسد. 

ظریف با بیان اینکه ما تا سه ماه آینده باید مذاکره را ادامه دهیم، ‌ از حمایت‌های مقام معظم رهبری، ‌رییس جمهور و مردم از تیم مذاکره کننده هسته‌ای تشکر کرد و گفت: ‌از تلاش‌های دکتر علی اکبر صالحی ونیز دست اندرکاران مذاکره و دوستانی که در گذشته نیز بودند تشکر می‌کنم. 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این توافق به بهبود روابط ایران و غرب منجر خواهد شد، ‌اظهار کرد: ایران هیچ‌گاه نخواسته از جامعه بین المللی دور شود و همواره خود را جزئی از آن می‌داند. از این رو طبیعی است است که گام‌هایی را برای اعتمادسازی نسبت به فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای کند تا ان‌شاءالله نتیجه خوبی را در اینده شاهد باشیم. 

وزیر امورخارجه کشورمان ادامه داد: این تلاشی است که در بحث هسته‌ای کردیم و اینکه رابطه ما با آمریکا چه خواهد شد یک بحث دیگر است که در دستور کار ما نبود. هرگونه مذاکره با آمریکا باید براساس احترام متقابل باشد. ما جدی به اعتماد سازی هستیم و طبیعتا از طرف مقابل هم این چنین انتظاری داریم. 

مسئول تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان تاکید کرد: کشور‌ها باید به امضای خود احترام گذاشته چراکه مانع تراشی خدشه وارد می‌کند. در مذاکرات ما نیازمند تصمیم‌های شجاعانه هستیم. 

ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر مبنی براینکه با توجه به سابقه بد غربی‌ها، ‌ چه مقدار آن‌ها متعهد به این بیانیه هستند گفت: ‌ در بیاینه تدوین شده امروز و راه حلهای دستیابی به آن ظرف سه ماه، اقدامات متقابلی را در صورت نقض تعهد پیش بینی کرده و جمهوری اسلامی ایران نیز در صورت عدم رعایت تعهد اقدام مشابهی انجام می‌دهد. برخی از کشورهای غربی با رفتاری نامناسب در گذشته موجب این شدند که مردم ایران دسترسی آسانی به غذا و دارو نداشته اما استقامت و ایستادگی کردند و اعلام کردند که تسلیم فشار‌ها نخواهند شد. مردم ما نشان دادند که همانطور که مقام معظم رهبری گفته اهل منطق و گفت‌وگوی سازنده هستند از این رو آمادگی دارند با دقت رفتار کسانی که در گذشته سابقه خوبی از خود بر ذهن ایرانیان برجای نگذاشته‌اند را بررسی کنند و آن‌ها نیز باید از این فرصت استفاده کنند. 

وی در مورد وضعیت قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت پس از این بیانیه نیز ابراز کرد: فعالیت‌های هسته‌ای ما ادامه خواهد داشت چراکه یکسری نیاز علمی وجود دارد و نمی‌توان آن‌ها را تعطیل کرد. ما منتظر قطعنامه دیگری از سوی شورای امنیت هستیم که قطعنامه‌های سابق را ملغی کند. برخی کشور‌ها نیز تحریم‌هایی در بحث تجارت و مبادلات تجاری علیه ایران انجام داده‌اند که ما به دنبال این هستیم این تحریم‌ها نیز برداشته شود و کار نگارش نیز از فردا آغاز خواهد شد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص اینکه ایران در برابر تخطی طرف مقابل چه می‌کند؟ اظهار داشت: یک متنی وجود دارد که بر روی یکسری از مفاهیم به توافق خواهیم رسید و به شکل گام به گام هم از سوی ما و هم از سوی ۱+۵ به جلو می‌رود. 

وی با بیان اینکه ماده به ماده این مکانیزم باید از سوی دو طرف جلو برود، تصریح کرد: همه قطعنامه‌ها و تحریم‌ها باید برداشته شوند و باید منافع ملی ایران حفظ شود زیرا ایران قربانی ناملایمات جهانی بوده و نباید این ناملایمات ادامه یابد. 

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ایران می‌خواهد با یک بیان مستدل و بر اساس مکانیزم تعریف شده جلوی بهانه‌های غرب را بگیرد که این مسئله به ایجاد نظامی اعتمادسازی دوطرفانه احتیاج داریم. 

ظریف با اشاره به رایزنی ۹ ساعته خویش با وزیر امور خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: ما دیشب رکورد زدیم و با ۱+۵ مذاکره کردیم. این دلگرمی را چه کسی به ما می‌دهد؟ نیاز به گرفتن حق این دلگرمی را به ما می‌دهد و نگذاریم کسی از آن تخطی کند و امیدواریم به زودی وضعیت بهترین حاکم شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز