خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالا:

سهم یک درصدی صنعت برق در صادرات کشور

asdasd
کد خبر : ۲۵۹۷۳۳

مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالا سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه ایران در تولید برق در رتبه اول منطقه و چهاردهم جهان است، گفت: این در حالی است که سهم صادارت کالا و تجهیزات برق در ۱۰ سال گذشته به طور متوسط تنها یک درصد کل صادرات کشور بوده لازم است به این بخش توجه ویژه‌ای شود.

به گزارش ایلنا و به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، محمود بازاری افزود: ارزش صادرات برق و تجهیزات در ده ماهه سال ۹۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته از ۱۱ درصد رشد داشته و بالغ بر ۲۴۹ میلیون دلار شده اما با توجه به مزایای بالای صنعت برق، ایران قابلیت تبدیل شدن به هاب انرژی در منطقه را دارد.

وی در تشریح مزایای صنعت برق کشور، افزود: ما در تولید برق در رتبه اول منطقه و چهاردهم جهان هستیم و قابلیت افزایش تولید و بالا بردن ظرفیت از طریق انواع نیروگاه‌های حرارتی، برق آبی و انرژی‌های نو را داریم و از تکنولوژی‌های روز دنیا، منابع معدنی غنی، انرژی ارزان، دانش فنی مناسب و نیروهای متخصص و تجارت کار صادراتی برخورداریم.

بازاری ادامه داد: صنعت برق در کشور ما از مرز ۹۵ درصد خودکفایی عبور کرده و این درحالی است که کشورهای همسایه، منطقه و دنیا نیاز مبرمی به برق و انرژی دارند و حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر در دنیا از انرژی برق بی‌بهره‌اند.

وی در معرفی حوزه‌های صنعت برق، افزود: تجهیزات و ماشین آلات خط تولید شامل انواع الکتروموتور‌ها، دستگاه‌های جوش و ترانسفورماتور‌ها، تجهیزات برق شامل ترانس، کلید قدرت، تابلو برق، رله و فیوز، انواع لوازم و تجهیزات صنعتی، شامل یو. پی. اس و تجهیزات روشنایی شامل انواع باتری، لامپ و چراغ از جمله حوزه‌های صنعت برق است.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالا، خاطرنشان کرد: در ده ماه نخست سال جاری در بخش‌های سیم وکابل، تابلو و تجهیزات، انواع سوئیچ و تجهزات و انواع روشنایی به تفکیک ۱۲۴ میلیون دلار، ۱۰۴ میلیون دلار، ۱۴ میلیون دلار و ۶. ۷ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم که این ارقام مجموعا ۲ درصد صادرات بخش صنعت را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به بازارهای هدف ایران در صنعت برق، یادآور شد: عراق، افغانستان، سوریه، ترکمنستان، ترکیه، پاکستان، آفریقای جنوبی، سودان، جمهوری کره، چین، امارت و عربستان بازارهای هدف ایران در صادرات برق و تجیهزات به شمار می‌روند.

بازاری ادامه داد: طبق آمار سال ۲۰۱۳ ایران در صادرات سیم و کابل رتبه ۹۸، در صادرات تابلو و تجهیزات برق صنعتی رتبه ۹۲، در صادرات انواع سوئیچ و تجهیزات رتبه ۹۶ و در صادرات انواع روشنایی رتبه ۸۸ را داراست.

وی در پایان به مشکلات و موانع صادرات در این صنعت پرداخت و اضافه کرد: مشکل تامین منابع مالی در بازارهای هدف از جمله بازار عراق، ضعف بنیه مالی شرکت‌ها به دلیل عدم وصول مطالبات، برخی مشکلات صدور روادید، نرخ سود تسهیلات و محدودیت منابع مالی صندوق ضمانت صادرات ایران از جمله مشکلات پیش روی صادرات برق و تجهیزات وابسته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز