خبرگزاری کار ایران

در مراسم افتتاح تالار بورس کالا در تبریز؛

انتظارات فعالان اقتصادی از بورس کالا تشریح شد

قائم مقام مدیرعامل بورس کالای ایران کشف قیمت، پوشش ریسک، تامین مالی و گسترش شبکه کارگزاری را از جمله انتظارات مهم فعالان اقتصادی از بورس کالا برشمرد.

به گزارش ایلنا، محمدمهدی امینی، صبح امروز در مراسم افتتاح تالار نمایندگی کارگزاران بورس کالای ایران در شهر تبریز که با حضور جمعی از مدیران بازار سرمایه، کارگزاران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استاندار، شهردار و مسئولان استان آذربایجان شرقی برگزار شد به تشریح انتظارات بزرگ فعالان اقتصادی از بورس کالا پرداخت.

انتظار اول؛ کشف قیمت

قائم مقام مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه فعالان اقتصادی و صنایع، چهار انتظار بزرگ از بورس کالای ایران دارند گفت: نخستین مورد به کشف قیمت محصولات برمی گردد. به طوری که فعالان اقتصادی از بورس کالا انتظار دارند که با ایجاد مکانسیمی رقابتی و در تقابل عرضه و تقاضا کشف نرخ صورت گیرد.

وی افزود: در این زمینه بورس کالا در قالب آیین نامه معاملات که مصوبه شورای عالی بورس است، فعالیت می کند و طبق ضوابط سازمان ملی استاندارد، کالاها در بورس پذیرش می شوند و خریداران و فروشندگان نیز در تالار فیزیکی به صورت حراج حضوری به رقابت و کشف قیمت می پردازند.

به گفته قائم مقام مدیرعامل بورس کالای ایران، کشف رقابتی قیمت ها در بورس کالای ایران باعث شده تا امروز بازارهای منطقه ای به قیمت محصولاتی همچون قیر که از طریق تالار صادراتی بورس کالا به بازارهای جهانی صادر می شود، استناد کنند. همچنین صادرات مطلوب سنگ آهن از بورس کالا نیز در جریان بوده و اکنون قیمت های درج شده بر تابلوی بورس کالا به مرجع قیمتی در نشریات و سایت های معتبر بین المللی تبدیل شده است.

انتظار دوم؛ پوشش ریسک

امینی به کارکرد دوم بورس کالا که از توقعات فعالان اقتصادی است، اشاره کرد و گفت: پوشش ریسک دومین کارکرد بورس کالای ایران است و در سال های اخیر با توسعه ابزارهای مشتقه کالایی بورس کالای ایران با جدیت به دنبال پوشش ریسک تولیدکنندگان و واحدهای صنعتی بوده است. وی افزود: در این زمینه هم اکنون معاملات قراردادهای آتی سکه طلا با حجم و ارزشی بالا در جریان بوده و معاملات قراردادهای آتی زیره سبز نیز در سالجاری راه اندازی شده و راه اندازی معاملات آتی کنجاله سویا و میلگرد نیز در دستور کار قرار دارد.

انتظار سوم؛ تامین مالی

قائم مقام مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه سومین انتظار بزرگ فعالان اقتصادی از بورس کالای ایران را ایجاد ابزارهایی برای تامین مالی عنوان کرد و گفت: دغدغه امروز اقتصاد ما، تامین مالی تولیدکنندگان و واحدهای صنعتی است که در همین راستا امسال قرارداد سلف موازی استاندارد در بورس کالای ایران راه اندازی شد و شرکت گل گهر از طریق پیش فروش یکساله سنگ آهن خود توانست ظرف چند روز 83 میلیارد تومان جذب منابع کند؛ همچنین ارزش معاملات ثانویه اوراق سلف موازی استاندارد، 1881 میلیارد ریال بوده و از دیگر برنامه های بورس کالای ایران، راه اندازی قرارداد سلف موازی استاندارد بر روی شمش فولاد است.

امینی تصریح کرد: براساس آمار معاملات، بورس کالای ایران امسال از طریق معاملات سلف که عمدتا بر روی محصولات فولادی انجام می شود، توانسته 15 هزار ملیارد ریال برای تولیدکنندگان تامین مالی کند که این روش از روان ترین و شفاف ترین شیوه های تامین مالی صنایع است. در این بین امیدواریم صنعتگران شمالغرب کشور از این ابزارهای تامین مالی و پوشش ریسک در بورس کالای ایران استفاده کنند.

انتظار چهارم؛ گسترش شبکه کارگزاری

قائم مقام مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص چهارمین انتظار فعالان اقتصادی از بورس کالای ایران گفت: گسترش شبکه کارگزاری و سهولت دسترسی فعالان اقتصادی به معاملات شفاف بورس کالای ایران از دیگر مواردی است که طی سال های اخیر مورد توجه این بورس قرار گرفته است.

وی ادامه داد: امسال تالار های نمایندگی کارگزاران در شهرهای بندرانزلی و مشهد راه اندازی شد و امروز با افتتاح تالار تبریز به دنبال توسعه شبکه کارگزاری در شمال غرب کشور هستیم.

بر اساس این گزارش؛ امینی در پایان گفت: افتتاح تالار نمایندگی کارگزاران بورس کالای ایران، دستاوردهای خوبی هم برای منطقه و هم برای اقتصاد ملی به دنبال خواهد داشت و ما امیدواریم بتوانیم با توسعه معاملات داخلی، در بازارهای منطقه ای نیز تاثیر گذار باشیم.

کد خبر : ۲۵۹۶۹۲