خبرگزاری کار ایران

شرایط انتخاب ناشران برتر سال 93 اعلام شد

همزمان با برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ ناشران برتر سال 1393 از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی می‌شوند.

به گزارش ایلنا، به همین منظور شرایط انتخاب ناشران برتر سال 1393 از سوی دبیرخانه انتخاب ناشر برتر به قرار زیر اعلام شده است.

بنابر اعلام دبیرخانه، این اقدام به منظور تشویق و ترغیب ناشران تأثیرگذار در ارتقاء سطح و توسعه نشر حرفه‌ای، ایجاد خلاقیت، الگوسازی برای انتشار آثار ارزشمند فرهنگی و همچنین مشارکت در اعتلای سطح فرهنگِ عمومی جامعه و در راستای اجرای بند 10 ماده 14 مصوبه 660 شورای عالی انقلاب فرهنگی و به استناد بندهای 12 و 13 ماده 2 قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود.

برابر آئین‌نامه مربوطه ناشرانی که واجد شرایط ذیل باشند قادر به شرکت در بخش ناشر نمونه سال 1393 هستند. بر اساس آیین‌نامه تدوین شده،شرایطشرکت ناشران در این بخش به قرار زیر است:

  1. تعداد عنوان‏‌های تألیفی چاپ اول اعلام‌وصول شده، با در نظر گرفتن تعداد صفحات و قطع کتاب (هر عنوان حداکثر یک امتیاز).
  2. تعداد عنوان‏‌های ترجمه چاپ اول اعلام وصول شده، با در نظر گرفتن تعداد صفحات و قطع کتاب (هر عنوان حداکثر نیم امتیاز).
  3. تعداد عنوان‏‌هایی که ناشر حق نشر آن را براساس قرارداد معتبر به یکی از ناشران خارجی واگذار کرده است. اعتبار قرارداد از سوی داوران ارزیابی خواهد شد. (هر عنوان حداکثر 5 امتیاز).
  4. تناسب کتاب‏‌های ناشر با نیازهای علمی و فرهنگی جامعه.
  5. کیفیت ارایه آثار از حیث امور  فنی، ویراستاری، حروفچینی، صفحه‌آرایی و...
  6. تعداد کتاب‌هایی که به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و جایزه جلال آل احمد برگزیده شده‏‌اند (هر عنوان حداکثر 20 امتیاز).
  7. تعداد کتاب‌هایی که در جشنواره‌های معتبر داخلی جایزه گرفته‏‌اند، مانند کتاب سال دانشجویی، کتاب سال ولایت، جشنواره کانون، ‌جشنواره رشد (هر عنوان حداکثر 5 امتیاز).
  8. نوآوری و ابتکارات مرتبط با توسعه نشر کشور.
  9. پاسداری از زبان فارسی به خصوص در آثار ترجمه.
  10. برپایی غرفه در نمایشگاه‌های معتبر خارجی و مورد تأیید معاونت امور فرهنگی با هدف ترویج ارزش‌های  ایرانی- اسلامی و حضور در بازارهای جهانی با هزینه شخصی.
  11. انتشار کتاب‌های ارزشمند، بدیع و نوآورانه.
  12. بهره‌مندی از گروه‌های کارشناسی یا هیأت علمی.
  13. فعالیت تخصصی موثر در یک یا چند حوزه موضوعی مشخص.
  14. انتشار آثار علمی به زبان ساده در جهت گسترش دانش عمومی.
  15.  در بخش کودک و نوجوان، تعداد عناوین کتاب‌های تصویرگری و هنری چاپ اول اعلام وصول شده با نگاه فرهنگ ایرانی- اسلامی.
  16. طراحی جلد کتاب‌های بزرگسالان.

 ناشران حائز شرایط می‌توانند مستندات و اطلاعات خود را برای شرکت در این رقابت تا تاریخ 20 فروردین 1394 به دبیرخانه کمیته انتخاب ناشر برتر به آدرس میدان بهارستان، ساختمان مرکزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طبقه دوم، اتاق 245 ارسال کنند. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایتmof.farhang.gov.ir مراجعه و یا با شماره 09395045317 تماس بگیرند.

همچنین لازم به ذکر است که همه ساله در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب تهران ناشر نمونه سال در حوزه‌های مختلف معرفی می‌شود.

نمایشگاه کتاب تهران از تاریخ 16 تا 26 اردیبهشت ماه 1394 در مصلی بزرگ امام (ره) خمینی برگزار می‌شود.

کد خبر : ۲۵۹۵۳۲