خبرگزاری کار ایران

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

افزایش ساخت‌وسازهای غیراصولی در پی رشد بی‌رویه مهاجرت

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران گفت: با رشد مهاجرت، ساخت وسازهای غیراصولی و غیراستاندارد افزایش می‌یابد.

سیاوش شهریور درباره وضعیت حاشیه نشینی در تهران گفت: استانداری تهران دو نوع دخالت را در بحث حاشیه‌نشینی تعریف می‌کند؛ اول ساماندهی نظری در حوزه کاربری حاشیه‌نشینی و دوم سکونت‌گاه‌های غیررسمی در استان تهران. دراین باره دفتری در وزارت راه و شهرسازی ایجاد شده تا این مسائل را ساماندهی کند.

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران تصریح کرد: بحث دیگر هم این است که در داخل تهران و اطراف شهر مراکز بی‌دفاع شهری، سکونت‌گاه‌های غیررسمی و حاشیه نشینی را داریم که مشکلات زیادی را به شهر وارد می‌کنند.

شهریور تاکید کرد: واقعیت این است که این مهاجرت هم پیش از انقلاب بوده است و هم پس از انقلاب. در چند سال اخیر به دلایل سیاسی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مهاجرت‌ها افزایش یافته است و خشکسالی، بیکاری و دسترسی به فرهنگ اجتماعی بهتر برای فرزندان نیز این موضوع را افزایش داده است.

وی افزود: وقتی مهاجرت زیاد شود؛ بحث ساخت و سازهای غیراصولی و غیراستاندارد نیز زیاد می‌شود، در حالی که حضور مهاجران، نیازمند زیر ساخت و امکانات است، اما این دور باطل همچنان ادامه دارد.

شهریور با اشاره به اینکه حاشیه‌نشینی در استان تهران اجتناب‌ناپذیر است، گفت: تلاش‌های زیادی صورت گرفته، اما با این وجود مشکلات رفع نشده است. استانداری و فرمانداری تلاش زیادی کرده‌اند اما به دلایل قضایی و قانونی نتوانسته‌اند،  موفق باشند.

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران درباره اهم وظایفی که برای سامان‌دهی حاشیه نشینی بر عهده استانداری است، گفت: استانداری تهران در دولت فعلی پروژه‌ای را درباره سکونت‌گاه‌ها در دست بررسی دارد که جلد سوم آن نیز تهیه شده است.

وی افزود: این پروژه هم مناطق داخل شهر و هم مناطق خارج شهر را بررسی می‌کند، تا مشخص شود برای ساماندهی این مراکز چه باید کرد.

شهریور تاکید کرد: برای نمونه دروازه غاز به عنوان یکی از مناطق بی‌دفاع شهری و به شدت آسیب‌رسان بود که مورد توجه قرار گرفت. این منطقه در شورای تامین استان کالبدشکافی شد. پلیس، فرمانداری، شهرداری و دستگاه قضایی مامور شده‌اند که روی این موضوع کار کنند.

وی افزود: تلاش استانداری بر این است که این مناطق پیوست اجتماعی مانند مسجد، فرهنگسرا، سینما و نیروی انتظامی که در کاهش جرم تاثیرگذار هستند، ایجاد شوند. ولی واقعیت این است که زمان و کار زیادی لازم است.

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران تاکید کرد: کلیه دستگاه‌ها باید در این زمینه با استانداری همکاری کنند و بخشی از مشکل را رفع کنند.

وی  با اشاره به اینکه مسکن مهری که در دولت پیشین ساخته شده است، پیوست اجتماعی ندارد، افزود: مسکن مهر ایجاد شد، اما مدرسه، نیروی انتظامی، فرهنگسرا و مکان‌هایی با کارکرد فرهنگی در آن ایجاد نشده است.

شهریور ادامه داد: خود همین موضوع سبب می‌شود که کار دولت زیاد شود و تلاش کند که همه امکانات این مناطق تامین شود. از همین رو حاشیه‌ها با مشکلات بیشتری مواجه هستند.

کد خبر : ۲۵۹۳۴۶