خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند:

زنان؛ مهره‌هایی قدرتمند در عرصه سیاسی آمریکای لاتین

asdasd
کد خبر : ۲۵۸۷۰۰

کشورهای پیشرو در آمریکای لاتین به زنان اجازه داده‌اند تا در سیاست و مشاغل مربوط به آن نقش بارزتری ایفا کرده و حتی به مقام‌های دولتی مهمی هم‌چون ریاست‌جمهوری دست پیدا کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از تله‌سور، زنان در کشورهای پیشرفته آمریکای لاتین توانسته‌اند وجهه اجتماعی قابل توجهی همچون مرد‌ها داشته باشند، به این صورت که صدای آن‌ها نیز در جامعه شنیده می‌شود و می‌توانند اطمینان داشته باشند که دیگر همانند گذشته قربانیان خشونت نیستند و دولت از آن‌ها حمایت می‌کند.

توانایی زنان در جامعه هر بار بیشتر مورد توجه قرار گرفته و نشان داده‌اند که در شرایط یکسان می‌توانند کارایی و عملکردی همچون جنس مخالف خود داشته باشند.

یکی از بخش‌هایی که زنان در کشورهای آمریکای لاتین خوش درخشیده‌اند، بخش امنیتی و نظامی است. به این صورت که پست‌های نظامی و امنیتی را با عملکردی مشابه یا در مواردی حتی بهتر از مردان به انجام رسانده‌اند.

با توجه عملکرد شایسته زنان در بخش‌های امنیتی و دولتی است که برخی از آن‌ها توانسته‌اند راه ترقی در نردبان اداری و دولتی را تا مقام ریاست‌جمهوری بپیمایند.

زنان قدرتمند آمریکای‌جنوبی

۴۶ زن در سرتاسر جهان در مقام‌های ارشد دولتی قرار دارند که ۱۱ نفر از آن‌ها در کشورهای آمریکای‌جنوبی هستند.

 «ماریا مارتینز د پرون» به عنوان معاون رئیس‌جمهوری آرژانتین خدمت می‌کرد و پس از درگذشت همسرش، در سال ۱۹۷۴ میلادی به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور انتخاب شد و در سال ۱۹۷۶ در پی کودتای فرماندهان نظامی در این کشور از مقام خود برکنار شد.

شهروندان آرژانتین پس از ۳۹ بار دیگر یک زن را به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور انتخاب کرده‌اند.

 «کریستینا فرناندز د کرچنر» در سال ۲۰۰۷ به عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شده و در سال ۲۰۱۱ بار دیگر در این سمت ابقا شد. وی پیش از آن نیز به عنوان نماینده و سناتور در پارلمان این کشور فعالیت می‌کرد.

 «میشل باچلت» زن دیگری است که پا به عرصه سیاست گذاشته و در این راه نیز موفق بوده است.

وی در سال ۲۰۰۶ به عنوان نخستین رئیس‌جمهوری زن در تاریخ شیلی برگزیده شد. وی پیش از آن نیز به عنوان وزیر بهداشت در دوران ریاست‌جمهوری «ریکاردو لاگوس اسکوبار» فعالیت سیاسی داشت.

باچلت بار دیگر نیز به عنوان ریاست‌جمهوری شیلی انتخاب شد و در حال حاضر در این سمت فعالیت دارد.

 «دیلما روسف» نیز نخستین زنی است که در رقابت‌های ریاست‌جمهوری برزیل پیروز شد و از اول ژانویه ۲۰۱۱ در این سمت قرار دارد.

روسف که در زمینه اقتصاد نیز سابقه دارد، به عنوان وزیر انرژی و رئیس کابینه غیرنظامی در زمان ریاست‌جمهوری «لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا» خدمت کرده است.

زنان در سمت‌های دولتی در کشورهای آمریکای‌جنوبی

زنان آمریکای لاتین تنها در سمت ریاست‌جمهوری فعالیت ندارند. در ونزوئلا «دلسی رودریگز» در حال حاضر به عنوان وزیرخارجه این کشور فعالیت دارد و برخی کارشناسان بر این باور هستند که زمینه فعالیت زنان در امور دولتی از سال ۱۹۹۹ و در زمان رهبری «هوگو چاوز» رئیس‌جمهوری سابق این کشور بهبود یافته است.

 «کارمن ملندز» برای نخستین بار در تاریخ ونزوئلا به عنوان فرمانده نظامی زن در وزارت دفاع این کشور از جولای ۲۰۱۳ تا اکتبر ۲۰۱۴ فعالیت داشت.

در دوران ریاست‌جمهوری چاوز زنان دیگری نیز در سمت‌های مختلف سیاسی فعالیت داشتند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱.      «بلانکا ائکوت» از سال ۲۰۱۱ به عنوان معاون دوم رئیس‌جمهوری

۲.      «لوئیسا استیا مورالس» طی سال‌های ۲۰۰۷ الی ۲۰۱۳ به عنوان نماینده دادگاه عالی

۳.      «لوئیسا ارتگا دیاز» دادستان ارشد جمهوری از سال ۲۰۰۷

۴.      «نورا کاستانیدا» رئیس بانک توسعه زنان از سال ۲۰۰۶

۵.      «گابریل دل مر رامیرز» رئیس دفتر دادرسی طی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴

۶.      «تیبیسی لوسنا» رئیس بخش امور انتخاباتی شورای ملی از سال ۲۰۰۶

از دیگر کشورهای آمریکای‌جنوبی که زنان در سمت‌های مهم سیاسی فعالیت دارند، می‌توان به بولیوی اشاره کرد که ۳۴ درصد کابینه نمایندگان «اوو مورالس» رئیس‌جمهوری این کشور را زنان تشکیل می‌دهند که از آن جمله می‌توان از «ویرخینیا ولاسکو کندوری» وزیر دادگستری، «لنی والدیویا» وزیر امور اقتصادی و مبارزه با فساد مالی و «ماریانلا پاکو» وزیر ارتباطات نام برد.

 قوانین حامی زنان در کشورهای آمریکای‌جنوبی

در کشورهای آمریکای‌جنوبی قوانین متعددی وجود دارند که از حقوق زنان در زمینه‌های سیاست، برابری حقوق و سایر موارد حمایت می‌کنند، اما همچنان موانعی برای کامل شدن روند برابری حقوق زن و مرد در این کشور‌ها وجود دارند.

از قوانین حمایت‌کننده زنان در کشورهای آمریکای لاتین می‌توان به قانون «شرکت در جریان‌های سیاسی» اشاره کرد که در اکتبر ۲۰۱۴ در کشور پاراگوئه به اجرا درآمد و به موجب آن به زنان این فرصت را می‌دهد تا نقش مهم‌تر و گسترده‌تری در انتخابات پارلمانی و سنای این کشور داشته باشند.

قانون «شرکت در جریان‌های سیاسی» که در سال ۲۰۰۹ مطرح شد، بیان می‌کند: «فهرست ارائه شده نمایندگان به پارلمان می‌تواند شامل مرد و زن باشد و یک سوم افراد ذکر شده در این فهرست را باید زنان تشکیل دهند.»

آرژانتین نیز از جمله کشورهایی است که در زمینه ورود زنان به پارلمان پیشرو بوده است و در سال ۱۹۹۱ قانون «شرکت در جریان‌های سیاسی» را با میزان مشارکت ۳۰ درصدی زنان در سمت‌های سیاسی و پارلمانی به تصویب رساند.

قوانین مشابهی در اکوادور (در سال ۲۰۰۰)، ونزوئلا (در سال ۲۰۰۲) و در دیگر کشورهای آمریکای‌جنوبی از جمله برزیل، مکزیک، پاراگوئه و پرو به اجرا درآمده‌ است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز