خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگوی ایلنا با مدیر کل دفتر ایمنی ترافیک سازمان راهداری:‌

پنج عامل اصلی تصادفات نوروزی تشریح شد

مدیرکل دفتر ایمنی ترافیک سازمان راهداری با اشاره به عوامل اصلی که باعث بروز تصادفات جاده ای در ایام نوروز می شود،‌ گفت: چهار عامل خستگی و خواب آلودگی رانندگان،‌ سرعت غیر مجاز،‌ انحراف به چپ، عدم رعایت فاصله طولی و عدم توجه به جلو از مهم ترین عواملی هستند که باعث بروز تصادفات می شوند.

جواد هدایتی در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه از این عوامل با استفاده از بانک اطلاعاتی پلیس راه و مراجع بررسی و تحلیل عوامل بروز تصادفات به دست آمده است،‌ ادامه داد: مهم ترین عامل افزایش تصادفات در ایام نوروز خستگی و خواب آلودگی رانندگان است.  

وی افزود:‌ با توجه به مسافت های طولانی و رانندگی مستمر و طولانی رانندگان آمادگی جسمی و هوشیاری طبیعی خود را از دست بدهند بنابراین این نوع تصادفات در طول ایام نوروز نسبت به دیگر روزهای سال افزایش قابل توجهی می یابد.

هدایتی با اشاه به سایر عوامل موثر در تصادفات گفت:‌علت دیگر تصادفات در تعطیلات نوروز، سرعت غیر مجاز است، البته  نه تنها در ایام نوروز بلکه در روزها و ماه های دیگر سال بحث سرعت یکی از عوامل اصلی تصادفات است اما از انجایی که رانندگان معمولا در این روزها برای رسیدن به مقصد عجله دارند تا از فرصت سفر پیش آمده بیشترین استفاده را داشته باشند،

مدیرکل دفتر ایمنی ترافیک سازمان راهداری  با بیان اینکه رانندگان باید به این باور برسند که طول سفر بخشی از سفر است، ادمه داد:‌ معمولا سرعت غیر مجاز با خستگی رانندگان همراه می شود و این دو عامل در کنار هم احتمال بروز سانحه را افزایش می دهند .

وی تاکید کرد:‌ عدم رعایت فاصله طولی مجاز و عدم توجه به جلو و انحراف به چپ از دیگر عوامل مهم در بروز تصادفات جاده ای در ایام نوروز هستند که در مجموع این 5 عامل اصلی 80 درصد تصادفات ایام نوروز را رقم می زند.

مدیرکل دفتر ایمنی ترافیک سازمان راهداری با بیان اینکه معطلی پشت ترافیک را هم می توان از عوامل موثر در ترافیک دانست،‌ گفت:‌ ترافیک هم خود عامل تصادفات است و به خصوص انسداد در مسیرهای پرتردد مانند مسیرهای منتهی به استان های شمالی کشور باعث خستگی مسافران می شود و وقتی گلوگاهی باز می شود از یک سو رانندگان با سرعت بیشتری مسیر را ادامه می دهند تا معطلی ترافیک را جبران کنند بنابراین احتمال بروز تصادفات افزایش می یابد.

 

 

  

  ‌  

 

 

کد خبر : ۲۵۸۶۰۹