خبرگزاری کار ایران

کارگران مس خاتون آباد با وعده «امنیت شغلی» خواسته کارفرما را پذیرفتند

asdasd
کد خبر : ۲۵۶۸۸۹

«کارگران معدن مس خاتون آباد می‌گویند، ما با آزمون استخدامی، به شرط اینکه در حد تعیین سطح باشد مشکلی نداریم اما ترسمان این است که با این آزمون تعداد زیادی از نیروهایی که در این سال‌ها به امید استخدام در شرکت کار کرده‌اند حذف شوند.»

بیش از ۲۰۰ نفر از کارگران شرکتهای تابع شرکت مس خاتون آباد در شهربابک کرمان که طی دو ماههٔ گذشته چندین بار در اعتراض به برگزاری آزمون استخدامی شرکت مس ایران در برابر فرمانداری این شهر تجمع کرده بودند، سرانجام با وعدهٔ مسولین مبنی بر تضمین امنیت شغلی‌شان در آزمون استخدامی این شرکت ثبت نام کردند. 

به گزارش خبرنگار ایلنا، اعتراض این کارگران که در پروژه‌های پالایشگاه، اکسیژن، اسید، انبار کنسانتره و کانی مس مشغول به کارند متوجه شرکت ملی صنایع مس ایران [پیمان دهنده] است. آنان معتقدند این شرکت با برگزاری آزمون استخدامی در مجتمع صنعتی ذوب مس خاتون آباد [پیمانکار] امنیت شغلی آنان را تهدید کرده است. موضوعی که با وجود وعده مسئولان و ثبت نام کارگران در آزمون استخدامی، همچنان باعث نگرانی آنان است.

کارگران معدن مس خاتون آباد می‌گویند، ما با آزمون استخدامی، به شرط اینکه در حد تعیین سطح باشد مشکلی نداریم اما ترسمان این است که با این آزمون تعداد زیادی از نیروهایی که در این سال‌ها به امید استخدام در شرکت کار کرده‌اند حذف شوند. به ویژه اینکه - به گفتهٔ کارگران - وجود برخی از شروط ثبت نام مانند شرط سنی برای استخدام عملا ممکن است به غیرمجاز اعلام شدن تعدادی از کارگران در آزمون استخدامی شرکت مس بیانجامد. 

این کارگران که عمدتا از نیروهای بومی پروژه مس خاتون آباد هستند می‌گویند، در سال‌های گذشته به عنوان نیروی پیمانکار در شرایط سخت و تحت قرارداد‌های موقت کار کردند به امید اینکه بعد از ۴سال و راه اندازی پروژه استخدام رسمی شوند اما در حال حاضر شرکت ملی مس، شرایطی را برای استخدام این افراد گذاشته است که طی آن ممکن است بسیاری از کارگران حذف شوند. 

به گفتهٔ کارگران، وجود شرط سنی و همچنین طرح مسائلی چون ارائهٔ معافیت پزشکی باعث می‌شود عملا بسیاری از کارگران از کار بیکار شوند و در آزمون پذیرفته نشوند. 

این درحالی است که در پی تجمعات مکرر کارگران مس خاتون آباد، معاون سیاس فرمانداری شهر بابک در گفتگویی درباره روند جذب نیرو در این شرکت به ایلنا گفته بود؛ شرکت می‌خواهد نیرو‌های متخصص به خدمت بگیرد، در چنین شرایطی طبیعی است که باید به اندازهٔ نیازش کارگر جذب کند. وی گفته بود «تعامل شرکت ملی مس ایران با کارگران مثبت بوده و اهمیت این مسئله در این است که این شرکت آزمون را در داخل شرکت و بین همین نیرو‌ها برگزار خواهد کرد نه کشوری یا منطقه‌ای.» 

ابوسعیدی  معاون سیاس فرمانداری شهربابک طی گفتگویش با ایلنا از تنظیم صورتجلسه‌ای با حضور مدیریت مس خبر داده بود که طی آن مقرر شده است هیچگونه حذف نیرویی بعد از برگزاری آزمون صورت نگیرد. 

نکته‌ای که به زعم کارگران به دلیل شرایطی که شرکت مس برای جذب نیرو گذاشته است چندان قابل استناد نیست. کارگران می‌گویند وجود چنین صورتجلسه‌ای، با مفاد و شرایط ثبت نام وشیوهٔ جذب نیرو مغایر است و ما باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا واقعا آنگونه که وعده داده‌اند عمل می‌کنند یاخیر. خواسته واقعی کارگران این بود که یا تضمین امنیت شغلی به صورت مکتوب به کارگران داده شود و یا اینکه نسبت به انعقاد قرارداد قبل از برگزاری آزمون اقدامات لازم به عمل آید. 

 

کارگران می گویند صدایمان شنیده نشد


اکنون بعد از گذشت بیش از یک ماه از برگزاری تجمعات اعتراضی متعدد این کارگران در مقابل فرمانداری شهربابک، برخی از کارگران به ایلنا گفته‌اند هیچکس صدای آن‌ها را نشنید و برگزاری آزمون قطعی است و بلاتکلیفی آنها ادامه دارد.


یکی از کارگران گفت: همهٔ کارگران معترض برای شرکت در آزمون ثبت نام کرده‌اند اما مشخص نیست برای چند نفر کارت شرکت در آزمون صادر شود. 


به گفتهٔ وی برخورداری از برخی شرایط خاص برای متقاضیان، همچون شرط سنی یکی از مواردی است که می‌تواند منجر به صادر نشدن کارت شرکت در آزمون برای گروهی از کارگران شود. 


کارگران شرکتهای تابعه مس خاتون آباد می‌گویند صدایشان شنیده نشد و همگی آن‌ها در شرایطی قرار گرفتند که راهی جز شرکت در آزمون نداشتند.  به گفتهٔ آن‌ها با توجه به برگزاری آزمون مشخص نیست چه تعداد از کارگران از لیست کارگران شرکت‌های تابعه مس خاتون آباد خط بخورند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز