خبرگزاری کار ایران

روند کاهشی عمده مرگ‌های غیرطبیعی در نه ماهه امسال

asdasd
کد خبر : ۲۵۳۸۲۵

طی سال‌های اخیر آمار تلفات ناشی از سلاح سرد در کشور روندی کاهشی داشته، در نه ماهه امسال نیز این آمار ۶.۴ درصد کمتر شده است.

آمار تلفات مرگ‌های غیرطبیعی در کشور طی نه ماهه سال جاری در بخش قابل توجهی از عناوین آماری روندی کاهشی داشته‌ است.

به گزارش ایلنا از اداره کل روابط عمومی و امور بین ‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، در نه ماهه امسال ۳۳۷ نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در کشور جان خود را از دست دادند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش ۱۷.۸ درصدی داشته است. کاهش آمار تلفات گازگرفتگی در نه ماهه امسال در حالی است که در سال گذشته(۱۳۹۲) نسبت به سال قبل از آن(۱۳۹۱) با افزایش ۱۸.۸ درصدی مرگ ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن مواجه بودیم و حتی در نه ماه سال گذشته نیز این آمار روندی افزایشی داشت. طی سال گذشته در کل کشور ۸۲۸ نفر بر اثر گازگرفتگی جان باخته‌بودند که مرگ ۴۱۰ نفر از آنان در نه ماهه سال گذشته ثبت شده بود.

در نه ماهه امسال ۱۵۲ نفر کمتر غرق‌ شدند

تلفات ناشی از غرق‌شدگی نیز در نه ماهه سال جاری با کاهش ۱۵.۸ درصدی مواجه بود. این آمار از ۹۶۴ فوتی در نه ماهه سال گذشته به ۸۱۲ فوتی در سال جاری رسید که خود رقمی قابل توجه در کاهش تلفات این مورد از مرگ‌های غیر طبیعی است.

علاوه بر آمار کلی، تلفات غرق‌شدگی در استان مازندران نیز که همواره در صدر آمار مرگ‌ بر اثر غرق‌شدگی قرار دارد با کاهش ۴۳.۱ درصدی مواجه بود به نحوی که آمار تلفات آن از ۲۳۲ در نه ماهه سال گذشته به ۱۳۲ نفر در سال جاری کاهش یافته است. این استان در سال گذشته(۱۳۹۲) بر اساس آمارهای موجود ۸.۸ درصد افزایش تلفات غرق‌شدگی داشت.

سیر نزولی مرگ بر اثر مسمومیت با سم

از دیگر آمارهای نزولی در نه ماهه امسال مرگ و میر ناشی از مسمومیت با سم از جمله قرص برنج است. در این مدت ۷۷۳ نفر در کشور به دلیل استعمال سم جان خود را از دست دادند، ‌ این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار متوفیات مسمومیت ۸۶۲ نفر بود، ‌۱۰.۳ درصد کاهش یافته است.

در این میان کاهش تلفات مسمومیت با قرص برنج نیز بسیار قابل توجه است چرا که هرچند در سال‌های اخیر و حتی در سه ماهه نخست سال جاری با افزایش این آمار مواجه بودیم اما در نیمه دوم سال تلفات قرص برنج به شدت کاهش یافت به نحوی که این آمار از ۵۲۴ نفر در نه ماهه سال گذشته به ۴۸۲ نفر در سال جاری رسید.

کاهش تلفات برق‌گرفتگی

در نه ماهه امسال آمار تلفات برق گرفتگی نیز در کشور کاهش یافت. در مدت ۵۶۶ نفر به دلیل برق‌گرفتگی جان باختند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶.۸ درصد کاهش یافته است.

کاهش تلفات برق‌گرفتگی در نه ماه امسال در حالی است که در سال گذشته(۱۳۹۲) در مقایسه با سال قبل از آن این آمار رشد ۸.۹ درصدی داشت.

سلاح سرد عامل ۵۶۷ مرگ

طی سال‌های اخیر آمار تلفات ناشی از سلاح سرد در کشور روندی کاهشی داشته، در نه ماهه امسال نیز این آمار ۶.۴ درصد کمتر شده است.

در نه ماهه امسال ۵۶۷ نفر شامل ۴۷۰ مرد و ۹۷ زن بر اثر اصابت سلاح سرد جان خود را از دست دادند، این رقم در مدت مشابه سال قبل ۶۰۶ نفر بوده‌است.

کاهش تلفات حوادثرانندگی

اما یکی از مهم‌ترین و در واقع عمده دلیل مرگ‌های غیر طبیعی در کشور حوادثرانندگی است که همه ساله آمار قابل توجهی از مرگ‌های غیرطبیعی را به خود اختصاص می دهد. هرچند تا پایان سال ۱۳۹۰ آمار تلفات حوادثرانندگی همواره بیش از ۲۰ هزار نفر در هر سال بود اما از سال ۱۳۹۱ به بعد شاهد کاهش قابل توجه آمار تلفات رانندگی بودیم به نحوی که این آمار به زیر ۲۰ هزار نفر در سال رسیده ‌است. البته با وجود این کاهش، آمار فوت‌شدگان بر اثر تصادفات رانندگی همچنان در صدر آمار مرگ‌های غیرطبیعی قرار دارند و بیشترین دلیل مرگ و میر را در موارد غیرطبیعی به خود اختصاص می دهد.

اما در نه ماهه امسال ۱۳ هزار و ۴۷۱ نفر در حوادثرانندگی جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات ۱۴ هزار و ۳۷۰ نفر بود ۶.۳ درصد کاهش شده است.

کاهش مرگ بر اثر سوختگی

در نه ماهه امسال مرگ بر اثر سوختگی نیز ۳.۷ درصد کاهش یافت. در نه ماهه سال گذشته یکهزار و ۴۶۴ نفر در کشور بر اثر سوختگی جان خود را از دست داده‌ بودند در حالیکه طی مدت مشابه سال جاری این آمار به یکهزار و ۴۱۰ نفر رسیده ‌است.

آمار تلفات ناشی از سوختگی در سال گذشته نیز کاهش چهار درصدی داشته است.

تلفات حوادثکار کاهش یافت

آمار تلفات ناشی از حوادثکار نیز در نه ماهه سال جاری با کاهش ۳.۴ درصدی مواجه بود. این رقم از یکهزار و ۵۵۹ فوتی در نه ماهه سال قبل به یکهزار و ۵۰۶ نفر شامل یکهزار و ۴۹۴ مرد و ۱۲ زن رسیده است.

کاهش تلفات حوادثکار در نه ماهه امسال در حالی است که در سال ۱۳۹۲ با رشد ۱۱ درصدی این تلفات مواجه بودیم به بیان دیگر آمار متوفیات حوادثکار از یکهزار و ۷۹۶ نفر در سال ۱۳۹۱ به یکهزارو ۹۹۴ نفر در سال گذشته رسیده بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز