خبرگزاری کار ایران

سیف‌الله صمدیان در نشست خبری جشن تصویر سال:

هیچ وقت دلمان را به حمایت دولت‌ها خوش نکرده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۲۵۳۳۵۸

زمان آن رسیده که دولت تصدی‌گری مستقیم در برگزاری جشنواره‌ها و دوسالانه‌ها را کنار بگذارد و برپایی این رویداد‌ها را به دست نهادهای مربوطه بسپارد و خود وظیفه نظارتی داشته باشد.

نشست خبری دوازدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر همراه با رونمایی از شماره جدید تصویر سال امروز صبح چهارشنبه ۲۹ بهمن در خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ سیف‌الله صمدیان(دبیر دوازدهمین جشن تصویر سال) درباره این جشن گفت: یازده دوره جشن تصویر سال به طرز عجیبی زود گذشت. خاطرم است احمد مسجدجامعی چه آن زمان که در وزارت ارشاد بود و چه امروز که در شورای شهر است همیشه یکی از مخاطبان دائمی تصویر سال بوده است.

او ادامه داد: سال گذشته احمد مسجدجامعی به من گفت اگر در این مملکت یک به دو برسد نشان دهنده استمرار و تداوم یک کار است و جای خوشبختی است که شما توانسته‌اید یازده دوره جشن تصویرسال را برگزار کنید. این حرف مسجدجامعی در حالی گفته می‌شود که ما هیچ وقت در جریان برپایی این جشن دلمان را به حمایت دولت‌ها خوش نکرده‌ایم و همیشه سعی کرده‌ایم بر اساس رسالتی که داشته‌ایم کار خود را مستقلا انجام دهیم.

وی افزود: زمان آن رسیده که دولت تصدی‌گری مستقیم در برگزاری جشنواره‌ها و دوسالانه‌ها را کنار بگذارد و برپایی این رویداد‌ها را به دست نهادهای مربوطه بسپارد و خود وظیفه نظارتی داشته باشد.

دبیر دوازدهمین جشن تصویر سال ضمن ابراز ناراحتی از اینکه در یک کار فرهنگی اطلاع رسانی مناسبی صورت نمی‌گیرد، گفت: متاسفانه از رهگذر رسانه‌ها، رویدادهای فرهنگی هنری آن طور که باید دیده نمی‌شوند. به نظر می‌رسد در این زمینه اهالی رسانه می‌توانند در پررنگ کردن برنامه‌های فرهنگی هنری نقش داشته باشند آن هم در شرایطی که همه ما مورد حجوم سریال‌های ماهواره‌ای قرار گرفته‌ایم و تفکرمان در معرض خطر قرار گرفته است.

صمدیان در پاسخ به اینکه چرا یازده سال است که دبیری این جشنواره را به عهده دارد، بیان کرد: ماندگاری من در جشن تصویر سال به عنوان دبیر عمدی نیست، ضمن اینکه خود من هیچ وقت صرفا مدیر اجرایی نبوده‌ام من ۴۷ سال در زمینه عکاسی و ۲۵ سال برروی موضوع انسان معاصر کار کرده‌ام و ترجیح می‌دهم در آینده برگزاری این نمایشگاه به دست جوانان خوش‌فکر و حرفه‌ای بیفتد چرا که ادامه این مسیر به واسطه مشکلات برای من سخت شده است ولی واقعا تا امروز جز در بخش عکس دبیری به آن شکل در سایر بخش‌ها اعمال نکرده‌ام و دیگر بخش‌ها مثل کاریکاتور و گرافیک به واسطه نظر استادان زبده در این سال‌ها به کار خود ادامه داده است.

او ادامه داد: در گروه سینما هم داوران حرفه‌ای داشته‌ایم که در این سال‌ها ما را راهنمایی کرده‌اند از این‌ها گذشته حضور مستمر من در این جشن تنها به ایران محدود نیست و فقط من نیستم که در یک مدت طولانی سمت دبیری یک جشنواره را برعهده داشته‌ام. در همه جای دنیا این طور است به عنوان مثال در جشنواره کن خانمی مسئول بخش خبری جشنواره است که بیش از ۲۰ سال است هر سال ۵ هزار خبرنگار شاخص جهان را با ظرافت مدیریت می‌کند.

صمدیان با اشاره به حضور موج گسترده جوانان در تمامی بخش‌های این جشن اظهار داشت: یکی از اهداف جدید ما در این دوره این است که می‌خواهیم تصویر سال را به معنی اصلی‌اش نزدیک‌تر کنیم و تعریف جامعی از تصویر سال داشته باشیم به ویژه اینکه امسال در همه بخش‌ها با موج گسترده جوانان روبرو هستیم. یکی از برنامه‌های در بخش فیلم جشنواره فیلم تصویر سال است که ۲۰ شب ادامه دارد و مخاطبان به طور مجانی می‌توانند روزی سه سانس فیلم ببینند.

وی افزود: این فیلم‌ها در قالب داستانی مستند و ویدئوآرت هستند و از اول تا ۲۰ اسفند در سالن ناصری برگزار می‌شوند. به طور کلی در بخش فیلم ۱۱ فیلم هنر و تجربه سال ۹۳، برنده‌های سینما حقیقت به اضافه برنده‌های فیلم کوتاه و برنده‌های جشن خانه سینما خواهیم داشت.

صمدیان درباره آثار بخش هنرهای تجسمی نیز توضیح داد: در بخش تجسمی قصد داریم رویدادهای برجسته‌ای که در طول امسال صورت گرفته‌اند را در یک روز جمع آوری و از هنرمندان آن‌ها تقدیر کنیم. علاوه بر آن از ۶ هنرمند تجسمی چون مریم زندی با کتاب انقلاب ۵۷، محسن راستانی با کتاب زمان سخت، ۴۰ سال پوستر‌های سینمایی ابراهیم حقیقی، مجموعه نقاشی‌های آیدین آغداشلو، عکس‌های محمد فرنود و احمدی معینی جم، کاریکاتورهای کامبیز درمبخش از جمله این هنرمندان هستند. همچنین قرار است از اکبر عالمی در قالب بزرگداشت مستقلی تقدیر شود.

او از رای‌گیری مردمی توسط پیامک نیز خبر داد و گفت: تا کنون با سه اپراتور تلفن همراه مطرح در کشور صحبت کردیم و در نهایت قرار است یکی از آن ها برای رای‌گیری پیامکی با ما همکاری کند. ما برای اولین بار رای‌گیری مردمی را از طریق موبایل‌ها و پیامک‌ها راه‌اندازی کرده‌ایم و اطمینان داریم در این بخش با بازخورد خوبی مواجه می‌شویم.

صمدیان درباره اعضای هیئت انتخاب بخش سینمایی این دوره بیان کرد: اعضای هیات انتخاب در بخش سینمای این دوره از تصویر سال، پیروز کلانتری، ساعد نیکزاد و نیما عباس‌پور هستند و رخشان بنی‌اعتماد، محمود کلاری و اکبر عالمی داوری این بخش را بر عهده دارند. قرار است امسال جایزه بهترین تصویر زیر ۲۵ ساله‌ها در بخش سینما اهدا شود.

وی درباره داوران بخش کاریکاتور و گرافیک نیز گفت: کامبیزدرمبخش، فیروزه مظفری از داوران بخش کاریکاتور و بهروز متین صفت، کوروش پارسا‌نژاد و فرهاد فزونی در بخش گرافیک و پوستر هستند و داوران بخش عکس تا زمانی که آثار به روی دیوار بروند اعلام نمی‌شوند.

دبیر دوازدهمین جشن تصویر سال از همکاری‌هایش با معاونت سینمایی دولت فعلی خبر داد و اظهار داشت: از سال گذشته رفاقتی میان ما و معاونت سینمایی به دلیل کار فرهنگیمان ایجاد شد زیرا نمایشگاه ویژه‌ای را در روز سینمای رایگان برگزار کردیم. به طور کلی با دولت جدید خواسته یا ناخواسته وارد همکاری‌هایی شدیم که البته ربطی به انگیزه‌های سیاسی ندارد. با وجود این همکاری‌ها ما همچنان علاقعه‌ای به فعالیت وابسته به دولت نداریم و سعی‌ می‌کنیم کمترین ارتباط را با آنه‌ها داشته باشیم.

صمدیان در پایان آماری از شرکت کنندگان این دوره جشن تصویر سال داد و گفت: در بخش فیلم، ۱۱۱ فیلم از بخش آزاد، ۵۹ فیلم در بخش جوان مسابقه که شامل ۲۳ فیلم بلند و ۳۶ فیلم نیمه کوتاه می‌شود، در این جشن حضور دارد. در بخش گرافیک ۱۸۵ اثر از جوانان، ۸ اثر آزاد با حضور ۳۳ عضو مدعو قرار گرفته است. در بخش کاریکاتور ۱۱ اثر از جوانان، ۱۷ اثر آزاد با حضور ۱۹ عضو مدعو حضور دارد. در بخش عکس نیز ۵۱۳ عکس در قطعه ۵۰ در ۷۰ و ۸۶ قاب در قطع ۶۰ در ۹۰؛ انتخاب شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز