خبرگزاری کار ایران

برگزاری همایش ملی «پیشگیری انتظامی از جرم»

asdasd
کد خبر : ۲۵۳۳۱۲

همایش ملی «پیشگیری انتظامی از جرم» ششم اسفند ماه در سالن الغدیر دانشگاه علوم انتظامی امین برگزار می‌شود.

رییس دانشکده علوم و فنون انتظامی دانشگاه علوم انتظامی امین، از برگزاری همایش ملی «پیشگیری انتظامی از جرم» خبر داد و گفت: تا به امروز، ۵۷۲ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که این رقم در ناجا بی‌سابقه بوده که از این تعداد ۱۲ مقاله به عنوان مقاله برتر انتخاب شدند.

به گزارش ایلنا از پایگاه خبری پلیس، سردار سرتیپ دوم امیرحسین یاوری بافقی افزود: همایش ملی «پیشگیری انتظامی از جرم» ششم اسفند ماه در سالن الغدیر دانشگاه علوم انتظامی امین برگزار می‌شود.

وی، محورهای این همایش را مبانی نظری پیشگیری انتظامی از جرم، تحولات فناوری و پیشگیری انتظامی از جرم، الزامات علمی پیشگیری انتظامی از جرم، ابعاد حقوقی و جرم شناختی پیشگیری انتظامی از جرم، مرز و پیشگیری انتظامی از جرم و نقش نهادها و سازمان ها در پیشگیری انتظامی از جرم برشمرد.

رییس دانشکده علوم و فنون انتظامی دانشگاه علوم انتظامی امین اظهار داشت: پیشگیری انتظامی، مقوله ای است که در کتب داخلی و خارجی کمتر به آن پرداخته شده، بنابراین یکی از اهداف برگزاری این همایش، تولید مفاهیم علمی و جمع آوری دیدگاه ها و نظرات دیگران در این مقوله است.

دبیر علمی همایش ملی «پیشگیری انتظامی از جرم» تصریح کرد: تحولات وسیع در حوزه فناوری منجر شده تا پلیس با تغییرات و چالش های جدیدی در حوزه کشف جرایم روبرو شود، بنابراین پلیس برای فائق آمدن بر این تحولات، ضمن آنکه باید به تمامی این فناوری ها آشنایی و دسترسی داشته باشد، راهکارهای پیشگیری از این چالش ها را نیز احصاء کند.

وی شبکه های اجتماعی را یکی از ابزارهای نوین برای پیشگیری انتظامی از جرم دانست و گفت: پلیس می تواند از این ابزار نیز استفاده کند. به عنوان مثال، ارسال تصاویر افراد معتاد، قبل و بعد از اعتیاد شان برای دانش آموزان و قشر جوان از طریق این شبکه ها، قطعا در پیشگیری از ابتلا به این بلای خانمانسوز، موثر است و از این طریق می توانیم مبارزه با مواد مخدر را با دخالت مردم، اجتماعی کنیم.

یاوری، نقش نهادها و سازمان های غیردولتی را در پیشگیری انتظامی از جرم مهم دانست و گفت: مساجد، معتمدان محلی، بسیج، نگهبان محله، پلیس افتخاری و شهرداری ها، نقش مهمی در آموزش و پیشگیری از جرایم دارند.

رییس دانشکده علوم و فنون انتظامی، یادآور شد: برای مقابله با هر پدیده ای باید چهار مرحله پیشگیری، پیش بینی، مقابله و ترمیم و بازسازی را طی کنیم، مقابله با جرم نیز همین گونه است؛ در دنیا پلیس به عنوان نیرویی که تنها وظیفه مقابله را دارد، شناخته می شود، بنابراین او با دستگیری مجرم به وظیفه خود پایان می دهد اما اگر برخورد با جرایم را برپایه پیشگیری و پیش بینی بدانیم، قطعا امکان بروز جرم بسیار کاهش خواهد یافت که یکی از راه های تحقق این مهم، استفاده از ابزارهای نوین همانند افزایش دوربین ها در سطح معابر به منظور رصد جرایم و ممانعت از بروز آنها ست.

به گفته یاوری، هرچند در خصوص پیشگیری از جرایم مطالب زیادی در کشور به رشته تحریر درآمده، اما جایگاه و وظایف پلیس در این موضوع، مغفول مانده است.

وی با اشاره به برگزاری سه جلسه با اندیشمندان دانشگاه های مختلف کشور برای تعیین محورهای همایش تصریح کرد: پس از تصویب شش محور، با ارسال هشت هزار و ۵۰۰ ایمیل به محققان و پژوهشگران کشور از آنها برای ارسال مقالات خود و شرکت در این همایش دعوت کردیم.

دبیر علمی این همایش گفت: با وجود آنکه تبلیغات را از آبان ماه آغاز کردیم اما تا به امروز، ۵۷۲ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که خوشبختانه این رقم در ناجا بی سابقه است، بنابراین همایش، رکورد دار کسب مقاله در نیروی انتظامی شد.

یاوری با اشاره به اینکه هیات داوران ۲۳ نفر از اساتید دانشگاه هستند، خاطرنشان کرد: هیات داوران پس از پالایش مقالات ارسالی، ۱۵۰ مقاله را حذف کرده و در نهایت، پنج مقاله علمی - پژوهشی، چهار مقاله علمی - ترویجی و سه مقاله علمی - مروری، موفق به اخذ جایزه شدند که در روز همایش با اهدای جوایز از آنها قدردانی خواهد شد.

رییس دانشکده علوم و فنون انتظامی، با تاکید براینکه، مقاله سفارشی نداشتیم، گفت: شاید یکی از دلایل استقبال همین امر بود، ضمن آنکه هیچکس حتی هیات داوران از اسامی برندگان مطلع نیست زیرا تمامی مقالات کدگذاری و براساس شماره نه اسامی ارسال کنندگان مقالات، شناسایی می شوند.

وی با اشاره به اینکه، زمان برگزاری همایش را نیز تمدید نکردیم، ادامه داد: سعی کردیم این همایش ملی را با کمترین هزینه به سرانجام برسانیم و تا به امروز یک سوم اعتبارات مصوب را نیز دریافت نکرده ایم.

به گفته یاوری، اسامی افرادی که موفق به کسب رتبه در این همایش نشدند در سایت دانشگاه علوم انتظامی امین به همراه نمراتشان و اشکالاتی که توسط هیات داوران گرفته شده، اعلام خواهد شد.

دبیر علمی همایش ملی «پیشگیری انتظامی از جرم»، از اجرای ایده ای جدید در این همایش خبر داد و گفت: به تازگی نرم افزاری در کشور تولید شده که قابلیت آن را دارد که پس از تحلیل محتوا، نتایج حاصله را دسته بندی کرده و اهمیت هرکدام از راهکارهای پیشنهادی را مشخص می کند. تمامی مقالات این همایش در این نرم افزار بررسی خواهند شد و نتایج حاصل نیز در روز برگزاری اعلام می شود.

این مقام انتظامی، با اشاره به برگزاری این همایش در سال آینده و بصورت بین المللی تصریح کرد: در روز همایش، چکیده تمامی مقالات در لوح فشرده و همچنین ۱۲ مقاله برتر به صورت کتاب به شرکت کنندگان تقدیم خواهد شد.

یاوری تصریح کرد: کاربردی کردن دانش و یافته های حاصل از هر همایشی، نیازمند یک دوره چند ساله است که امیدواریم این دانش از طریق اساتید به دانشجویان ما منتقل شود تا آنها که مدیران آینده نیروی انتظامی هستند در اجرای ماموریت ها این آموخته ها را به کارگیری کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز