خبرگزاری کار ایران

بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

راه‌های حل اختلافات در مذاکرات برای طرفین روشن شده است

asdasd
کد خبر : ۲۵۱۴۹۱

ایران اعتقاد دارد مجموع این اقدامات باید در یک مرحله انجام شود اما آمریکایی‌ها معتقدند که اصولاَ این موارد باید به تدریج انجام شود.

یک کار‌شناس مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: باید‌ها و نبایدهایی که می‌بایست در سیاستگذاری هر کشور صورت بگیرد تا بدانند چه اقداماتی در راستای این پرونده انجام بدهند٬ ابعاد سیاسی نام دارد.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، در خصوص وضعیت فعلی مذاکرات هسته‌ای گفت: موضوعات فنی به مسائلی مانند تعداد سانتریفیوژ‌ها، کیفیت سانتریفیوژ‌ها، آینده رآکتور آب سنگین اراک، مسائل مربوط به فردو که مجموعا به اینها مسائل فنی هسته‌ای گفته می‌شود.

مدیر عامل پیشین شبکه العالم ادامه داد: یکسری مباحثمربوط به تعهدات طرف مقابل و تعهدات ایران می‌شود و در مذاکرات این مسئله بررسی می‌شود که آیا در چارچوب NPT یا در قالب پروتکل الحاقی است٬ و اینکه ترتیبات اجرایی آن به چه شکلی است که به مجموع این موارد، موضوعات و جنبه حقوقی پرونده اطلاق می‌شود.

این کار‌شناس مسائل سیاست خارجی در خصوص تشریح ابعاد سیاسی پرونده هسته‌ای٬ اظهار داشت: باید‌ها و نبایدهایی که می‌بایست در سیاستگذاری هر کشور صورت بگیرد تا بدانند چه اقداماتی در راستای این پرونده انجام بدهند٬ ابعاد سیاسی نام دارد.

وی افزود: ایران اعتقاد دارد مجموع این اقدامات باید در یک مرحله انجام شود٬ اما آمریکایی‌ها معتقدند که اصولا این موارد باید به تدریج انجام شود چراکه هر یک از طرفین، متناسب با شرایط خودشان پس از اینکه توافقی صورت گرفت باید درباره اجرایی شدن آن مذاکرات مفصلی کنند.

بهشتی‌پور افزود: مثلا اگر درباره تعداد سانتریفیوژ‌ها از نظر سیاسی به توافق رسیدند، اینکه تعداد‌ آن را به چه صورتی و بر اساس چه ترتیبی افزایش بدهند خودش یکی از موضوعاتی است که زمان زیادی صرف آن می‌شود. لذا این موضوع که الزاما باید مسائل یک‌مرحله‌ای حل شود یا چند مرحله‌ای٬ به نظرم بحثی نیست که غیرقابل حل باشد. لذا نیاز است دو طرف درباره این موضوع با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

مدیر عامل پیشین شبکه العالم تاکید کرد: مساله مهمی که در این بین وجود دارد٬ این است که برای هر دو طرف موضوعات مورد اختلاف کاملا روشن شده و راه‌هایی که این اختلافات را حل می‌کند٬ برای طرفین کاملا روشن است و باید ببینیم که دو طرف چگونه می‌توانند بر سر این موارد با یکدیگر کنار بیایند.

وی با اشاره به احتمال وقوع توافق سیاسی میان طرفین٬ تصریح کرد: بهانه غربی‌ها این است که اگر از لحاظ سیاسی توافقی بشود٬ مستلزم این است که دو طرف درباره اصول و چگونگی اجرایی شدن آن بحثکنند و جای تعمق دارد که آیا می‌توان درباره ترتیبات اجرایی یک توافق بحثکرد یا الزاما باید نشست و درباره آن مذاکره کرد.

این کار‌شناس مسائل سیاست خارجی یادآور شد: به دلیل ده سال اختلافاتی که در این بین به وجود آمده٬ نگاه‌های متفاوتی ایجاد شده که البته ایران می‌تواند راجع به این موضوع صحبت کند تا آمریکا انعطاف بیشتری به خرج دهد چراکه ایران حداکثر انعطاف خودش را تا نشان داده و حال نوبت آنهاست انعطاف خود را مشهود کنند.

بهشتی‌پور در پاسخ به این سوال که آیا توافقی صورت گرفته٬ که صحبت از جزئیات می‌شود؟ ابراز داشت: توافق راجع به کلیات موضوعی است که از ژنو به دست آمد و در ژنو به این نتیجه رسیدند که این موضوع به ۳ مرحله تقسیم می‌شود؛ به عبارتی، مرحله اول توافق تا شش ماه آینده بود، مرحله دوم یا مرحله میانی و مرحله آخر هم مرحله‌ای‌ست که تحریم‌ها لغو می‌شود٬ به شرطی که آنها مطمئن شوند ایران درصدد ساختن سلاح هسته‌ای نیست. البته این کلیاتی بود که در ژنو تصویب شد.

این کار‌شناس مسائل سیاست خارجی در پایان افزود: بحثفعلی بر سر جزئیات است و آنچه آقای ظریف می‌گوید بر این مبناست که موارد اختلاف روشن نبوده اما هم‌اکنون روشن و واضح است و روی این مسائل توافق مشترک صورت نگرفته٬ یعنی بعضی از موارد را ایران قبول دارد و بعضی دیگر را طرف مقابل قبول ندارد و تنها باید راه حل مشترک٬ چه در یک مرحله و چه در دو مرحله باید به دست آید تا موضوع مذاکرات حل و فصل شود اما در کل به درازا کشیدن مذاکرات در آینده سختی‌هایی را به بار خواهد آورد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز