خبرگزاری کار ایران

تجمع اعتراضی کارگران «مس خاتون آباد» در سومین روز متوالی

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۰۲۸

«اگرچه معاون سیاسی فرمانداری شهربابک معتقد است تجمعات ریشه در مسائل دیگری دارد و نگرانی کارگران در خصوص برگزاری آزمون استخدامی بی‌مورد است، اما به گفتهٔ یکی از کارگران برگزاری آزمون استخدامی شرکت مس، در شرایطی که بسیاری از کارگران فعلی این پروژه‌ها به امید استخدام رسمی سال‌ها در این شرکت فعالیت کرده‌اند می‌تواند منجر به حذف بسیاری از نیرو‌ها شود.»

صبح امروز بیش از ۲۰۰ نفر از کارگران قراردادی شرکت‌های تابعه مس خاتون آباد برای سومین روز پیاپی در مقابل فرمانداری شهر بابک تجمع کردند.

به گفتهٔ منابع ایلنا در کرمان، این کارگران که امروز هم به همراه خانواده‌های‌شان در مقابل فرمانداری شهربابک تجمع کرده‌اند، می‌گویند برگزاری آزمون استخدامی شرکت مس ایران امنیت شغلی‌شان را با تهدید جدی مواجه می‌کند.

این کارگران پیمانی که از روز سه شنبه هفتم بهمن ماه به طور متوالی اقدام به تجمع در مقابل فرمانداری شهربابک کرده‌اند، خواستار رسیدگی به وضعیت استخدامشان در پی اعلام خبر برگزاری آزمون استخدامی جهت جذب نیروی جدید از طرف شرکت مس ایران هستند.

کارگران می‌گویند «ما با آزمون استخدامی، به شرط اینکه در حد تعیین سطح باشد مشکلی نداریم اما ترسمان این است که با این آزمون تعداد زیادی از نیروهایی که در این سال‌ها به امید استخدام در شرکت کار کرده‌اند حذف شوند.»

مشکل کارگران برگزاری آزمون نیست

اگرچه معاون سیاسی فرمانداری شهربابک معتقد است تجمعات ریشه در مسائل دیگری دارد و نگرانی کارگران در خصوص برگزاری آزمون استخدامی بی‌مورد است، اما به گفته یکی از کارگران برگزاری آزمون استخدامی شرکت مس، در شرایطی که بسیاری از کارگران فعلی این پروژه‌ها به امید استخدام رسمی سال‌ها در این شرکت فعالیت کرده‌اند می‌تواند منجر به حذف بسیاری از نیرو‌ها شود.

معاون سیاسی شهرستان شهربابک، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه اینکه چرا هنوز هیچ اقدامی جهت رفع نگرانی نیروهای قراردادی شرکت‌های تابعه مس در خصوص تهدید امنیت شغلیشان صورت نمی‌گیرد، گفت: نگرانی این کارگران در خصوص برگزاری آزمون بی‌مورد است چون در صورتجلسه‌ای که با حضور مسولین مس تنظیم شد، مقرر شد هیچ نیروی حذف یا اخراج نشود.

ابوسعیدی به روند جذب نیرو در شرکت مس خاتون آباد پرداخت و گفت: شرکت می‌خواهد نیرو‌های متخصص به خدمت بگیرد، در چنین شرایطی طبیعی است که باید به اندازه نیازش کارگر جذب کند. شرکت همه جور تعاملی با کارگران داشته و تا این اندازه برای آن‌ها اهمیت قائل شده که نمی‌خواهد آزمون را کشوری و یا منطقه‌ای برگزار کند بلکه اگر آزمونی هم برگزار شود در داخل شرکت و بین همین نیروهاست.

کارگران دنبال بهانه‌اند!

علی رغم اینکه معاون سیاسی فرمانداری شهر بابک رویکرد شرکت مس در برگزاری آزمون استخدامی را جذب نیروی متخصص به قدر نیاز می‌داند اما از سویی دیگر در بخش دیگری از صحبت‌هایش از تنظیم صورتجلسه‌ای با حضور مدیریت مس خبر می‌دهد که طی آن مقرر شده هیچگونه حذف نیرویی بعد از برگزاری آزمون صورت نگیرد.

ابوسعیدی تجمعات چند روز اخیر کارگران پیمانی مس را نوعی بهانه جویی خواند و گفت: وقتی صورتجلسه‌ای با امضای اعضای هیئت مدیره مس تنظیم شده که در پی این آزمون هیچکس اخراج نمی‌شود پس این تجمعات و اعتراضات ریشه در جای دیگری دارد و بهانه جویی است.

وی ادامه داد: شخص فرماندار و هم خود من به عنوان معاون سیاسی فرمانداری د رتجمعات اعتراضی ماه گذشته در جمع معترضین حضور یافتیم و در این خصوص به آن‌ها توضیحات لازم را دادیم تا اطمینان حاصل کنند که قرار نیست کسی حذف شود ولی باید این آزمون برگزار شود تا بعد‌ها خود این کارگران ضرر نکنند!

وی وجود فارغ التحصیلان شاغل با رشتهٔ غیر مرتبط را یکی از معضلات دیگر شرکت مس می‌داند که به گفتهٔ وی برگزاری آزمون می‌تواند وضعیت شغلی آن‌ها را مشخص کند. ابوسعیدی در اینباره گفت: خواستهٔ کارگران این است که آزمون لغو شود و اگر لغو شود خود کارگران ضربه می‌خورند. چون طبیعتا یک فرد با لیسانس جغرافیا نمی‌تواند با این عنوان که مدرک کار‌شناسی دارد در سطح لیسانس در شرکت مس کار کند، چون رشتهٔ تحصیلی‌اش غیر مرتبط است. معاون سیاسی فرمانداری وعده داد پیگیری‌های لازم در این خصوص از سوی فرماندری ادامه یابد.

وی تصریح کرد: کارگران در این خصوص توجیه شده‌اند و ما نمی‌دانیم واقعا دلیل اعتراض آن‌ها چیست. وقتی اعضای هیئت مدیره امضاء کرده‌اند که کسی اخراج نمی‌شود پس دیگر چه دلیلی برای نگرانی وجود دارد.

در یک ماه گذشته، این پنجمین باری است که نزدیک به ۲۰۰ نفر از کارگران شرکت‌های ذوب مس خاتون آباد در مقابل فرمانداری شهربابک تجمع کرده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز