خبرگزاری کار ایران

فراز و نشیب‌های رابطه واشنگتن و تل‌آویو؛ تنش سیاسی یا اختلافی زودگذر

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۸۲۳

اگر بتوان اختلافات میان تل‌آویو و واشنگتن را یک تنش سیاسی نامید، اقدام رئیس و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر این تنش دامن می‌زند. به دلیل رابطه گسترده حزب جمهوری‌‌خواه آمریکا با لابی قدرتمند آیپک، می‌توان این‌گونه برداشت کرد که نتانیاهو قصد دارد با افزایش اتحاد خود با جمهوری‌خواهان، کنگره را ابزار فشار بر اوباما قرار دهد.

رد دعوت کاخ سفید توسط «رئوین ریولین»، رئیس رژیم صهیونیستی در کنار خبر سفر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم به آمریکا که بدون دیدار با «باراک اوباما» رییس‌جمهوری این کشور صورت می‌گیرد، اخبار عجیبی بود. آمریکا که با هدایت جلسه شورای امنیت، قطعنامه پایان اشغالگری را از گردونه تصویب خارج کرد، امروز مورد بی‌توجهی سران رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرد.

آیا رویکرد جدید سران رژیم صهیونیستی نسبت به اوباما ناشی از صحبت‌های وی در مورد اراده برای حل شدن مساله هسته‌ای ایران است؟ یا این‌که نتانیاهو و ریولین تصمیم دارند با استفاده کنگره آمریکا، اوباما را عقب بزنند تا دو سال پایانی ریاست‌‌‌جمهوری را در غرق اختلاف با جمهوری‌خواهان باشد؟

هراس اسرائیل از احتمال حل مساله هسته‌ای ایران

شاید بتوان دلیل اصلی جنجال غرب درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران را مظلوم‌‌نمایی و برخی ادعاهای بی‌اساس مقام‌های اسرائیل دانست. نخست‌وزیر این رژیم، همواره ادعا می‌کند که ایران به دنبال دسترسی به سلاح هسته‌ای برای استفاده علیه این رژیم است و خود را پشت کشورهای عضو شورای امنیت و آلمان مخفی می‌کند.

هرگاه که خبر مثبتی از پیشرفت مذاکرات هسته‌ای به گوش می‌رسد، تل‌آویو به تکاپو می‌افتد تا با استفاده از یکی از ابزارهای خود، چالش جدیدی در گفت‌و‌گو‌ها ایجاد کند. مانند کارشکنی «لوران فابیوس»، وزیر خارجه فرانسه که با هدایت و تصمیم‌گیری پشت پرده رژیم صهیونیستی انجام شد.

با توجه به هراس اسرائیل از حل پرونده هسته‌ای ایران، رویکرد فعلی اوباما مطلوب تل‌آویو نیست. آن‌ها بار‌ها اعلام کرده‌اند که باید از مسیر نظامی وارد شد و مراکز هسته‌ای ایران را از بین برد. در حالی که رئیس‌جمهوری آمریکا ضمن اشاره به این مورد که تمام گزینه‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران روی میز است، اولویت خود را مذاکره با تهران اعلام می‌کند.

ظاهر این رویکرد، با مسیر مطلوب اسرائیل در تضاد کامل است، بنابر این می‌بینیم که نتانیاهو تلاش می‌کند که اتحاد خود با کنگره را حفظ کرده تا اگر بر فرض محال، زیانی از سیاست‌های اوباما به رژیم صهیونیستی رسید، با استفاده از اهرم کنگره آن آسیب‌ها را خنثی کند. در واقع امروز که کنگرهٔ آمریکا در دست جمهوری‌خواهان قرار داشته و این حزب ارتباط بیشتری با لابی صهیونیستی دارد، حفظ نزدیکی با این نهاد برای تداوم بقای اسرائیل لازم است.

رد دعوت کاخ سفید توسط رئیس رژیم صهیونیستی

چند روز پس از اعلام این خبر که اوباما و ننتانیاهو در واشنگتن دیدار نمی‌کنند، خبر رد کردن دعوت کاخ سفید توسط رئوین ریولین نیز روی خروجی رسانه‌های جهان قرار گرفت. منابع خبری علت نپذیرفتن این دعوت را هماهنگ نشدن برنامه‌های کاری این دو نفر اعلام کردند.

شاید اگر این خبر در زمانی عادی منتشر می‌شد، هماهنگ نشدن برنامه‌های کاری اوباما و ریولین قبل قبول به نظر می‌رسید. در شرایط کنونی که نخست‌وزیر اسرائیل نیز برنامه‌ای برای دیدار با اوباما ندارد، اعلام این موضوع بیشتر به یک بهانه شبیه است.

دعوت از نتانیاهو، دهن کجی کنگره به کاخ سفید

خبر دعوت از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی توسط «جان بینر»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای سخنرانی در کنگره با واکنش سرد کاخ سفید مواجه شد. این کار به نظر دولت آمریکا نقض پروتکل دیپلماتیک به شمار می‌رود. سفر نخست‌وزیر اسرائیل به واشنگتن و دیدار نکردن با رئیس‌ جمهوری این کشور، بی‌احترامی به روابط آمریکا و اسرائیل است.

اگر بتوان اختلافات میان تل‌آویو و واشنگتن را یک تنش سیاسی نامید، اقدام رئیس و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر این تنش دامن می‌زند. به دلیل رابطه گسترده حزب جمهوری‌‌خواه آمریکا با لابی قدرتمند آیپک که بازوی اجرایی رژیم صهیونیستی در دیکته کردن خواسته‌های تل‌آویو به سیاست‌‌گذاری‌های آمریکا به شمار می‌رود، می‌توان این‌گونه برداشت کرد که نتانیاهو قصد دارد با افزایش اتحاد خود با جمهوری‌خواهان، کنگره را ابزار فشار بر اوباما قرار دهد.

البته نکته دیگری نیز درباره این وقایع، حائز اهمیت است. اقدام نخست‌وزیر و رئیس رژیم صهیونیستی به معنای تطهیر اوباما و مبری کردن وی و حزب متبوعش از ارتباط و پشتیبانی از اسرائیل نیست. شاید وضعیت امروز ناشی از تعلل اوباما در اجرای خواسته‌های اسرائیل و بیان کردن مواضعی نرم‌تر نسبت به مقام‌های سابق واشنگتن در قبال ایران باشد. باید این موضوع را در نظر گرفت که جدایی آمریکا و اسرائیل از یکدیگر را نمی‌توان تصور کرد. اسرائیل به پشتوانه حضور شورای آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد دست به اقدامات تجاوزکارانه می‌زند. در کنار این، سرمایه‌داران و لابی صهیونیستی در آمریکا از قدرت بالایی برخوردار هستند. این موضوع را می‌توان از سخنرانی سالانه رئیس‌جمهوری آمریکا در محل «کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل» متوجه شد. بنابراین، با توجه به عمق رابطه تل‌آویو و واشنگتن می‌توان اینگونه تصور کرد که شرایط کنونی یک وضعیت موقت است.

۲۲بهمن، تاریخ سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا

رسانه‌های غربی معتقدند که رویدادهای بزرگ سیاسی در ایران به معنای حمایت مردم از فعالیت‌های هسته‌ای است. انتخابات ریاست‌‌جمهوری و مجلس و راهپیمایی ۲۲ بهمن که در سالگر پیروزی انقلاب اسلامی در سراسر ایران برگزار می‌شود، از جمله همین رویداد‌ها است.

تقارن تاریخ سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، شیطنتی غربی است. در حالی که رسانه‌های جهان در حال پوشش برگزاری مراسم سالگرد پیروزی اتقلاب اسلامی در ایران هستند، نخست وزیر اسرائیل پشت تریبون کنگره آمریکا قرار می‌گیرد و با تکرار برخی ادعاهای بی‌ایای از خطر این انقلاب و فعالیت‌های هسته‌ای برای جهان حرف می‌زند.

گزارش از محسن صالحی‌خواه

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز