خبرگزاری کار ایران

فعالان اقتصادی در صبحانه کاری با دادستان کل کشور؛

برای تحقق وعده ها کمیته کارشناسی مشترک ایجاد شود

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۴۳۹

صبح روز دوشنبه، ششم بهمن، طبقه هشتم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران میزبان سید ابراهیم رییسی، دادستان کل کشور بود. در این جلسه تعدادی از اعضای اتاق ایران حضور داشتند و مهم ترین دغدغه های بخش خصوصی را با این مقام قضایی در میان گذاشتند. رییسی نیز به طرح مسایل مورد نظر دستگاه قضایی کشور در رابطه با بخش خصوصی پرداخت.

صبح روز دوشنبه، ششم بهمن، طبقه هشتم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران میزبان سید ابراهیم رییسی، دادستان کل کشور بود. در این جلسه تعدادی از اعضای اتاق ایران حضور داشتند و مهم¬ترین دغدغه¬های بخش خصوصی را با این مقام قضایی در میان گذاشتند. رییسی نیز به طرح مسایل مورد نظر دستگاه قضایی کشور در رابطه با بخش خصوصی پرداخت.

به گزارش ایلنا، در انتهای جلسه با چند تن از حاضران به گفت و گو نشستیم تا نظرات آنها را پیرامون این جلسه جویا شویم.

اصلاح قانون ورشکستگی، مالکیت فکری، افزایش قدرت داوری

جبار کیانی رییس اتاق بازرگانی کهکلیویه و بویر احمد جلسه را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: «مسائلی اساسی که در حال حاضر بخش خصوصی اقتصاد کشور با آنها مواجه است در جلسه مطرح شد از جمله اصلاحاتی که در قانون ورشکستگی باید صورت بگیرد که مسئله بسیار مهمی است و دادستان هم تلویحاً این موضوع را پذیرفتند» این فعال اقتصادی موضوع مالکیت فکری که باید به بخش خصوصی سپرده شود و افزایش داوری در سیستم قضایی که در کاهش میزان پرونده های قضایی و در نتیجه رسیدگی بهتر به پرونده - ها تاثیر دارد، از موضوعات مهم دیگر که در این جلسه مطرح شد، دانست.

فعال شدن کمیته¬ حمایت قضایی شهرستان ها

فریدون فرقانی رییس اتاق شیراز به ارتباط بین بخش خصوصی و قوه قضاییه اشاره کرد و آن را از موضوعات جدی حوزه اقتصاد و قضایی دانست چرا که بدون وجود قانون و همینطور دادگاه های خوب و کارآمد نمی توان در بخش اقتصادی به خوبی فعالیت کرد. فرقانی پیرامون این نشست گفت: «این نشست می تواند به تقویت ارتباط بین این دو حوزه و همینطور شناخت بیشتر مسائل و مشکلات حوزه اقتصادی کمک کند. همینطور می تواند کمیته های حمایت قضایی اتاق های شهرستان ها را فعال تر کند»

ترمیم شکاف میان بخش خصوصی و قوه قضاییه

ضیاالدین خرمشاهی رییس کمیسیون حقوقی و قضایی و مالکیت فکری اتاق بازرگانی ایران، صبحانه کاری فعالان اقتصادی با دادستانی کل کشور را جز کاربردی ترین جلساتی دانست که در اتاق ایران برگزار شده است چرا که این جلسه نظم بسیاری داشت و در آن با دقتی بسیار، بیشتر مسایلی که بخش خصوصی با آنها مواجه است، مطرح شد.

وی ضمن بیان این مطلب که میان دستگاه قضایی و بخش اقتصادی کشور شکاف زیادی وجود دارد و یک مکانیسم حقوقی قدرتمند می تواند این شکاف را پر کند، عنوان کرد: «دستاورد بزرگ این جلسه پرکردن شکاف میان بخش خصوصی و دادستانی کل کشور است. حضور دادستانی کل کشور که متولی همه دادستانی هاست و نقشی اساسی را در دستگاه قضایی دارد در اتاق ایران باعثشد به طور مستقیم در معرض مسائل و مشکلات بخش خصوصی قرار گیرد و بداند که بخش خصوصی چه نیازهایی دارد» این فعال اقتصادی ادامه داد «از دستاوردهای دیگر این جلسه می تواند ایجاد امنیت اقتصادی باشد، چرا که امنیت اقتصادی نیازمند ارتباط بخش خصوصی و بخش قضایی است»

بانک ها و بخش خصوصی

عشرویه رییس اتاق مازندران در ادامه افزود، اعطای تسهیلات از طرف بانک ها و موضوعاتی که فعالان اقتصادی پیرامون فعالیت بانک ها با آنها روبرو هستند، جز مهم ترین مسایل بخش خصوصی است که در این جلسه مطرح شد. او گفت اگر فعالان بخش خصوصی و تولیدکنندگان در بازپرداخت تسهیلات بانک ها به مشکلی برخوردند، بانک ها در ابتدا باید از طریق وثایقی که در اختیارشان است اقدام کنند و طرح دعوی در دستگاه قضایی آخرین مرحله اقدام باشد.

همه افرادی که با آنها صحبت شد معتقد بودند جلسه بسیار خوب بود با این شرط که که نتایج عملیاتی شود و تنها در حد شعار باقی نماند، در این صورت می توان به برگزاری چنین جلساتی امیدوار بود. کیانی در این باره گفت: «صحبت هایی که در این جلسه مطرح شد نباید تنها به حرف و شعار محدود شود بلکه باید به سرعت در جهت عملیاتی کردن صحبت ها، گام برداشت و کمیته ای در اتاق برای پیگیری این مصوبات و صحبت ها تشکیل شود. و طی آن مصوبات به بخش هایی پایینی ارجاع داده شده و نتیجه این اجرا نیز به اتاق بازرگانی ابلاغ شود. تا در صورت عملی نشدن هر یک از این صحبت ها به دنبال راهکار جدید باشیم و یا جلساتی برای پیگیری و انجام اقدامات تازه برگزار کنیم. بطور خلاصه باید گفت که اگر نتایج این جلسه عملی نشود و صحبت های گفته شده پیگیری نشود، نمی توان گفت این جلسه دستاوردی داشته است». عشرویه نیز پیرامون دستاوردهای این جلسه افزود: «اتاق ایران باید پیگیری های مستمر خود را برای پیگیری صحبت های مطرح شده در این جلسه انجام دهد» همچنین فرقانی اظهار داشت: «برای عملیاتی کردن نتایج این جلسه باید کمیته ای کارشناسی بین اتاق ایران و قوه قضاییه شکل بگیرد و صحبت ها و موضوعات مطرح شده در جلسه و دستورات داده شده، پیگیری شود».

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز