خبرگزاری کار ایران

تعزیه شیوه‌ای مناسب برای مقابله با جنگ نرم است

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۸۵

تعزیه در طول تاریخ انتقال‌دهنده مفاهیم والای انسانی، اسلامی به‌وی‍ژه عاشورایی و نگهدارنده فرهنگ مذهبی و مردمی است.

ایلنا – مشهد: تعزیه در طول تاریخ انتقال‌دهنده مفاهیم والای انسانی، اسلامی به‌وی‍ژه عاشورایی و نگهدارنده فرهنگ مذهبی و مردمی است.

به گزارش ایلنا از مشهد، سرپرست اداره فرهنگ وارشاد اسلامی نیشابور در حاشیه برگزاری چهارمین سوگواره آیینی و مذهبی نینوا اظهار کرد: تعزیه به عنوان از یكی از ابزار‌های رسانه‌ای در جهت انتقال مفاهیم ارزشی، ملی، میهنی، پهلوانی، بومی و مذهبی در بهرمندی مسوولان می تواند نقش موثری را به نسل ایفا نماید.

خلیل الله عراقی گفت: تعزیه در طول تاریخ انتقال‌دهنده مفاهیم والای انسانی، اسلامی به‌وی‍ژه عاشورایی و نگهدارنده فرهنگ مذهبی و مردمی است.

وی بیان داشت:‌ این روند تعزیه به مرور زمان به دلیل ورود حاكمان و انحرافاتی كه در نسخه‌ها و اجرای آن برای تبدیل آن به مفهوم حكومتی و خالی از جنب و جوش حسینی به وجود آمد، موجب ورود كمی خدشه در اصول معنایی آن شده است و داستان‌های جعلی كه معنای استنادی محكمی ندارند به آن راه یافته است.

عراقی یادآور شد: این یكی از بزرگ‌ترین موانع رشد تعزیه در اقشار فرهیخته است كه باید آن را آسیب‌شناسی و برطرف كرد.

وی خاطر نشان کرد: تعزیه در فرهنگ ایران اسلامی یك‌گونه نمایشی نیست بلكه به عنوان یك امر اعتقادی و ایمانی شناخته شده است.

سرپرست اداره فرهنگ وارشاد اسلامی نیشابور یادآورشد: هر چند این نوع نمایش را می‌توان با تعریف عام نمایش به دلیل تماس نزدیك و تنگاتنگ با مخاطب و برانگیختن احساس و عواطف در انتقال مفاهیم ارزشمندگونه نمایش با محتوای ملموس و قابل درك و متكامل از هر جهت، یكسان دانست.

این مقام مسوول افزود: خراسان بزرگ از برجسته‌ترین مكان‌هایی است كه تعزیه، رابطه‌ای نزدیك با مردم آن دارد و نیشابور باقدمت ترین وتاریخی ترین مركز تعزیه در خراسان رضوی محسوب می شود.

عراقی تصریح كرد:استقبال شایان وصف مردم نیشابور وظیفه مسئولان را سنگین تر نموده واین شهر نیاز به احداث یك سالن ویژه تعزیه دارد كه باید شهرداری وشورای اسلامی شهر اهتمام ویژه در این خصوص نمایند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز