خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت:

توسعه نیافتگی پتروشیمی تقصیر تحریم نیست، عزم و فرمانده نداشتیم

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۷۹۷

در سال ۹۱ که ۶۰۰ یا ۷۰۰ میلیارد دلار به بخش تولید اختصاص داده شد حتی یک دلار هم برای صنعت پتروشیمی هزینه نشد.

وزیر نفت گفت: از سال آینده واحدهای تولید اتان و گاز مایع در پارس جنوبی به مدار می‌آیند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در مراسم پنجاهمین سال تاسیس شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی مثل دو امدادی است که هیچ کس نمی تواند افتخارات آن را به خود اختصاص دهد، گفت: جمع کثیری برای تولید چیزی که متعلق به همگان است تلاش کردند لذا نباید تلاش جمعی را متعلق به فرد خاصی بدانیم.

وزیر نفت گفت: از سال ۷۶ که بنده وارد وزارت نفت شدم گفتم که گزارش‌ها را به صورت تنی ندهید، گزارش باید براساس ارزش داده شود چون نمی‌تواند کود اوره را با PP جمع کرد اینگونه گزارش دادن برای عوام خوب است. گزارش فنی و حرفه‌ای باید براساس ارزش باشد.

وی با بیان اینکه اگرچه صنعت پتروشیمی ۵۰سال پیش تاسیس شده اما جهش بزرگ آن مربوط به دوران سازندگی و موج تعیین‌کننده آن به سال ۷۶ یعنی زمان اصلاحات بازمی‌گردد، اظهار داشت: در آن زمان(سال ۷۶) ارزش تولیدات پتروشیمی یک میلیارد بود لذا اگر امسال تولیدات این صنعت ۲۰میلیارد ارزش دارد و ۲۵ میلیارد دلار ظرفیت داریم به خاطر کار کارستان سال ۷۶ و فتح‌الفتوح زمان اصلاحات است و این ۸سال اصلاحات قابل قیاس با زمان‌های قبل و بعد آن نیست. چرا که موج بزرگی رخ داد و ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی از یک میلیارد دلار به ۲۰ میلیارد دلار رسید.

وی با اشاره به اینکه تولید ارزشی محصولات پتروشیمی بعد از انقلاب شروع شده ابراز امیدواری کرد با درک نقاط قوت صنعت جدید پتروشیمی برای آینده کشور ایجاد کنیم.

زنگنه ادامه داد: از سال آینده واحدهای تولید اتان و گاز مایع در پارس جنوبی به مدار می‌آیند.

وی همچنین از اینکه تحریم‌ها را تنها مقصر عدم توسعه پیشرفت پتروشیمی عنوان شود انتقاد کرد و گفت: در سال ۹۱ که ۶۰۰ یا ۷۰۰ میلیارد دلار به بخش تولید اختصاص داده شد حتی یک دلار هم برای صنعت پتروشیمی هزینه نشد و دلیل آن تحریم‌ها نبود بلکه عزم و فرمانده نداشتیم بنابراین پول به میزان کافی موجود بود اما تیمی برای انجام کار وجود نداشت لذا با این وضعیت اگر هم اتفاق مثبتی در صنعت پتروشیمی می‌افتاد خلاف سنت الهی بود.

وی خاطرنشان کرد: در آن زمان عقلای پتروشیمی را بیرون کردیم و اگر هم کسی باقی مانده بود به انزوا رفت و انتظار هم بود که این صنعت رشد کند اما قطعاً با این شیوه‌ها اتفاق مثبتی را نباید به انتظار می‌داشتیم.

وزیر نفت در ادامه به برنامه‌های این صنعت برای سال‌های آتی اشاره و اظهار داشت: از سال آینده واحدهای تولید اتان و گاز مایع آغاز بکار می‌کند به طوریکه در فازهای ۱۶ تا ۲۱،۴میلیون تن اتان خواهیم داشت.

وی همچنین گفت: مشکلی برای گازرسانی به صنایع نداریم و قادر به تاسیس خوراک به پتروشیمی‌های متکی به گاز طبیعی خواهیم بود ضمن اینکه طرح‌های دیگری مثل بیدبلند۲ و NGL ۱۲۰۰ و ۳۸۰۰ نیز از جمله طرح‌های آتی خواهد بود.

وزیر نفت با اشاره به اینکه در توسعه صنعت پتروشیمی حتماً باید از فاینانس استفاده شود، اظهار داشت: با اتکا به خوراک قابل تامین اهداف توسعه این صنعت محقق خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه نقش پتروشیمی و جایگاه آن با سال‌های گذشته بسیار متفاوت شده است، گفت: خصوصی‌سازی چیزی است که اتفاق افتاده و نباید افسوس آن را در تحلیل بخوریم بلکه باید براساس واقعیت آینده را ترسیم کنیم.

وی همچنین گفت: زنجیره ارزش صنایع پتروشیمی با گسترش صنایع میانی تکمیل می‌شوند لذا باید در این زمینه کمک‌های مدیریتی و فنی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه باید به بخش خصوصی واقعی اولویت داده شود اظهار داشت: صنایع پتروشیمی باید در ساماندهی بازار سرمایه با هدف بکارگیری صنایع کوچک مشارکت داشته باشد و همچنین گفت: صنایع ملی پتروشیمی قرار نیست در طرح‌ها مشارکت داشته باشد بلکه باید تاسیسات زیربنایی ایجاد کرده و طرح‌ها را سودآور کند و کار را اقتصادی کرده تا کسانی که مایل به سرمایه‌گذاری در آن هستند وارد شوند و نقش دولت تنها در پژوهش و فناوری و حمایت از صنایع پایین دستی و کارهای مربوط به ساماندهی زیربنایی باشد.

وزیر نفت وجود گسترده‌ترین شبکه انتقال گاز را از جمله مزیت‌های کشورمان برشمرد و گفت: ما فقط دو ماه از سال پیک مصرف گاز داریم و در بقیه مدت سال می‌توانیم صنایع پتروشیمی متکی به گاز طبیعی ایجاد کنیم و برای این دوماه دی و بهمن نیز می‌توانیم راهکاری پیدا کنیم تا شبکه با مشکل مواجه نشود که این روند به آمایش سرزمین نیز کمک می کند.

وی همچنین به اقتصادی بودن احداثکارخانه‌های پروپیلن اشاره و اظهار داشت: صنعت پتروشیمی باید در این زمینه نیز ساماندهی لازم را انجام دهد.

وزیر نفت در ادامه به بازارهای اطراف کشورمان اشاره و اظهار داشت: در همسایگی ما در کشور وجود دارند که پولدارند و صنایع پتروشیمی ندارند لذا باید تلاش کنیم از صادرکننده مواد اولیه به تولیدکننده و صادرکننده محصولات نهایی تبدیل شویم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز