خبرگزاری کار ایران

گزارش خبری /

بازگشایی «فارسیت درود» با بیکاری ۱۰۰ کارگر

asdasd
کد خبر : ۲۴۲۰۲۷

یک منبع کارگری در فارسیت دورود از پرداخت ۵ ماه حقوق عقب افتاده کارگران این شرکت صنعتی خبرداد / تعدیل و بازخریدی ۱۰۰ کارگر در پی احیاء مجدد کارخانه فارسیت دورود

کارگران کارخانه فارسیت دورود از پرداخت ۵ ماه حقوق عقب افتاده‌شان ظرف روزهای گذشته خبر دادند.

کارگران به ایلنا گفته‌اند در نشست ویژه حل مشکلات کارخانه فارسیت دورود که با حضور قائم مقام وزیر کار تشکیل شده بود، مقرر شد ضمن پرداخت ۵ ماه حقوق عقب افتاده، تا پایان سال تمامی مطالبات کارگران پرداخت شود که خوشبختانه تا کنون ۵ ماه حقوق معوق کارگران فارسیت درود وصول شده و امیدواریم طبق وعده ی مسئولین تا پایان سال باقی معوقات حقوقی نیز به کارگران پرداخت شود. گفته می شود کارگران رسمی این کارخانه حدود ۱۵ ماه و کارگران پیمانی حدود یک سال حقوق دریافت نکرده بودند که با توافق انجام شده ۵ ماه حقوق به آنها پرداخت شد و طبق وعده مابقی معوقات تا پایان سال وصول می‌شود.

یک کارگر کارخانه فارسیت در خصوص وضیعت این کارخانه می‌گوید: طی سال‌های گذشته این کارخانه به دلیل مشکلاتی که وجود داشت آهسته رو به تعطیلی گذاشت اما در حال حاضر دوباره این کارخانه فعال شده است و نزدیک به ۳۰ درصد کار در حال حاضر انجام می‌شود که با توجه به رکود طولانی مدت کارخانه زمان زیادی طول می‌کشد تا به شرایط مطلوب دست پیداکنیم.

این کارگر کارخانه فارسیت در ادامه با بیان اینکه بخشی از مطالبات خود را دریافت کرده‌ایم، گفت: خوشبختانه بخشی از مطالبات ۵ماهه را طبق وعده دریافت کرده‌ایم، ضمن اینکه بخش دیگری از حقوق کارگران باقی مانده است که امیدواریم براساس قولی که مسئولان داده‌اند تا پایان سال همه آن پرداخت شود.

وی همچنین از تعدیل و بازخرید خدمت حدود ۱۰۰ کارگر در روزهای آینده خبرداد و گفت: با توجه به رکود کار در چند ماههٔ اخیر و افزایش مبلغ مطالبات کارگران قرار بر این شد که با توافق دو طرفه تعدادی از کارگران تعدیل و حکم بازخریدی برایشان صادر شود. وی گفت: تعدیل نیرو‌ها از چند هفتهٔ گذشته شروع شده و قرار است تعداد آنان به ۱۰۰ نفر در روزهای آینده برسد. کارگران شاغل در این کارخانه می‌گویند، این اقدام شرکت فارسیت در راستای کاهش تعداد نیرو‌ها و جلوگیری از تعطیلی کامل شرکت صورت گرفته است.

کارگران تعدیل شده همگی کارگر پیمانی هستند و سابقه کار ۸ تا ۱۰ ساله داشتند.

تأمین ۱۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی دو سهامدار عمده

صدور حکم بازخریدی بر‌ای این کارگران در شرایطی صادر می‌شود که عباس قائد رحمت، نماینده دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت مشکلات صنایع شهرستان دورود به خبرنگار ایلنا گفته است «در جلسه‌ای که با حضور قائم مقام وزیر کار انجام شد مشکلات کارگران فارسیت مطرح و توافق شد تا با تأمین ۱۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی دو سهامدار عمده این شرکت یعنی بانک رفاه و شرکت فارس خوزستان ۵ ماه از حقوق عقب افتاده کارگران پرداخت شود.»

منابع کارگری ایلنا در لرستان می‌گویند اگر چه بازخریدی نزدیک به ۱۰۰ نفر از کارگران فارسیت، توافقی انجام شده و قرار است کارگران به ازای هر سال خدمت مطالبات حقوقی خود رابه طور کامل دریافت کنند اما سختی پیدا کردن شغل دراستان‌هایی چون لرستان که رتبهٔ اول بیکاری در کشور را دارند، به قدری زیاد است که معلوم نیست تکلیف وضعیت شغلی این تعداد از کارگران بعد از این چه می‌شود.

یکی از کارگران در همین رابطه گفت: اگر این تعدیل‌ها انجام شود وباز هم تغییری در روند پرداخت مطالبات کارگران انجام نشود آنوقت عملا تعدیل این تعداد کارگر هیچ کمکی به شرکت نمی‌کند. وی گفت: مشکل اصلی کارگران فارسیت معوقات حقوقی نیست. درست است که دریافت معوقات باقیمانده جزئی از مطالبات اساسی کارگران فارسیت است اما مهم‌ترین خواستهٔ کارگران فارسیت این است که شرایط تولید بهتر شود تا بتوانند مطالباتشان را به موقع و به صورت ماهانه دریافت کنند.

وی افزود: نبود صنایع و اشتغال در شهر دورود، باعثمهاجرت نسل جوان و متخصص منطقه به شهرهای کلان شده است که خالی شدن این شهرستان از نیروی متخصص می‌تواند کند‌تر شدن روند پیشرفت یک شهر را به دنبال داشته باشد.

داستان دنباله دار فارسیت

مشکلات کارخانه فارسیت دورود، در چند سالهٔ اخیر کم نبوده است. استفاده ازمادهٔ خطرناک آزبست در تولید ورق و لوله باعثمشکلات عدیده‌ای برای این کارخانه و در نهایت تعطیلی آن شد. فرماندار شهرستان دورود در خصوص مشکلات کارخانه فارسیت دورود به ایلنا می‌گوید: کارخانه فارسیت دورود یکی از کارخانه‌های قدیمی این شهرستان است که در سال ۱۳۴۸ راه اندازی و عمده محصولات آن را ورق ایرانیت و لوله با ابعاد مختلف تشکیل داده است.

«ماشاءاله نعمتی» با بیان اینکه ماده اولیه این کارخانه آزبست بوده است، می‌افزاید: با اعلام سازمان‌های مربوطه مثل محیط زیست و شبکه بهداشت تغییراتی در مواد اولیه این مجموعه انجام شد و آزبست از مواد اولیه حذف و مواد نانو جایگزین آن شد.

وی اضافه می‌کند: این کارخانه به دلیل مشکلاتی از جمله نبود سرمایه در گردش، رکود حاکم بر بازار، تغییرات مدیریتی پیاپی و نبود برنامه مدون مدیریت حدود دو سال و نیم تعطیل بود که با تلاش‌های صورت گرفته از خرداد ماه سال جاری خطوط تولید دوباره راه اندازی و فعال شد.

گفته می‌شود در حال حاضر ۳۶۵ کارگر در این شرکت مشغول به کارند. حدود ۸۰ نفر از کارگران رسمی و مابقی کارگر پیمانی هستند که با تعدیل انجام شده تعداد آنان به ۲۶۵ نفر خواهد رسید. به گفته ی فرماندار دورود، کارگران رسمی حدود ۱۵ ماه و کارگران پیمانی حدود یک سال حقوق دریافت نکرده بودند که با توافق انجام شده ۵ ماه حقوق به آنها پرداخت شد و مابقی تا پایان سال وصول می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز