خبرگزاری کار ایران

از ماه مه سال ٢٠١۴ تا کنون؛

اقلیم کردستان عراق سه میلیارد دلار به فروش رساند

asdasd
کد خبر : ۲۴۱۶۷۲

بر اساس توافق نامه های اخیر با دولت مرکزی عراق که از آغاز سال ٢٠١٥ اجرایی شده است، اربیل نفت صادرشده به ترکیه از طریق خط لوله انتقال نفت کرکوک - جیهان را به فروش می رساند، به نحوی که از ماه مه سال گذشته تا کنون ۴٢ محموله نفت خام اقلیم کردستان به مبلغ حدود سه میلیارد دلار به فروش رسیده است.

اقلیم کردستان عراق دیروز(یکشنبه ٢١ دی ماه) اعلام کرد که از ماه مه سال ٢٠١۴ تا کنون ۴٢ محموله نفتی را به ارزش سه میلیارد دلار به فروش رسانده است.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه خبری زاویه، سفین دزیی، دولت منطقه ای اقلیم کردستان، گفت: بر اساس توافق نامه های اخیر با دولت مرکزی عراق که از آغاز سال ٢٠١٥ اجرایی شده است، اربیل نفت صادرشده به ترکیه از طریق خط لوله انتقال نفت کرکوک - جیهان را به فروش می رساند، به نحوی که از ماه مه سال گذشته تا کنون ۴٢ محموله نفت خام اقلیم کردستان به مبلغ حدود سه میلیارد دلار به فروش رسیده است.

دزیی، ضمن تاکید بر این که اربیل موضوع اختلاف مالی میان اربیل و بغداد را حل کرده است، ادامه داد: حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی، روز(شنبه ٢١ دی ماه) اعلام کرد که کارمندان اربیل حقوق خود را طی چند روز آینده دریافت خواهند کرد.

وی با اشاره به این که مشکل تاخیر در پرداخت حقوق کارمندان حل شده است، افزود: بغداد و اربیل در(٢دسامبر ٢٠١۴) برای حل و فصل مشکلات میان دو طرف، از جمله حقوق نیروهای پیشمرگه و صادرات نفت به توافق رسیدند.

بغداد و اربیل که بر سر صادرات مستقل نفت اقلیم کردستان عراق با یکدیگر مناقشه داشتند، به تازگی با امضای توافقنامه ای در میانه جنگ با داعش، به این مناقشه پایان دادند.

هیئت نمایندگان اقلیم کردستان عراق به ریاست نچیروان بارزانی، با دولت مرکزی این کشور به توافق رسیدند تا ١٧ درصد از بودجه عمومی عراق در اختیار اربیل گذاشته شود.

بر اساس این توافق که به تایید پارلمان عراق رسیده، اقلیم کردستان عراق موظف است روزانه ٢٥٠ هزار بشکه نفت خام از میدانهای نفتی استان اربیل و ٣٠٠ هزار بشکه نفت خام از میدانهای نفتی استان کرکوک را با نظارت مستقیم سازمان بازاریابی نفت عراق(سومو) صادر کند.

مناقشه نفتی اربیل و بغداد موجب شده بود که بغداد بودجه سالیانه اقلیم کردستان عراق را قطع کند و در فروش نفت مستقل این منطقه در بازارهای جهانی خلل ایجاد کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز