خبرگزاری کار ایران

کریمی قدوسی خطاب به ظریف:

چرا زمان حمله رژیم صهیونیستی به غزه در ژنو نشسته بودید

asdasd
کد خبر : ۲۳۹۷۲۳

چرا گفتید رهبری در جریان ریز و تشریح مذاکرات هست در حالیکه اینطور نبود؟

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: سوال‌های بیشماری است که شما باید جواب دهید و از همه مهم‌تر چرا وقتی ملت فلسطین به دست رژیم غاصب‌گر صهیونیسم کشته می‌شدند در ژنو بودید و کاری نمی‌کردید؟

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، پس از صحبت‌های وزیر امور خارجه، جواد کریمی قدوسی در صحن علنی مجلس گفت: مذاکرات هسته‌ای استراتژی مهمی را در بر دارد. اما ملت بداند چه اتفاقی می‌افتد تا بعضی از تبلیغات‌چی‌های مواجب‌بگیر دشمن و بعضی از تبلیغات‌چی‌های بی‌مزد و مواجب از روی ساده‌لوحی نتوانند افکار عمومی ما را گمراه کنند.

نماینده مردم مشهد ادامه داد: مصادیق این اقدام روزنامه‌ها و سایر رسانه‌هایی است که به عنوان پایگاه دشمن و ضدانقلاب در این یک ساله عمل کردند. ظرف این مدت ۴ بیانیه از سوی نمایندگان صادر شد و همچنین صدها تذکر؛ ۱۶ سوال ده‌ها نطق و خطبه توسط ائمه جمعه و صدها خطبه و مقاله عنوان شده وو مردم در چندین حماسه بزرگ مثل راهپیمایی ۲۲ بهمن سال گذشته برای دفاع از حقوق مسلم این ملت به صحنه آمدند.

وی افزود: از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تقدیر و تشکر می‌کنیم و بار دیگر عرض می‌کنیم در موردمذاکرات هسته‌ای در ایران نگاه ملی وجود دارد.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان سوالاتی که جواد ظریف باید به آنها پاسخگو باشد، گفت: چرا با وجود آنکه از مذاکره دو جانبه با آمریکایی‌ها منع شده بودیم، بار دیگر در همین نشست اخیر وین آن را تکرار کردیم. شما در مقاله خودتان در روزنامه لوموند که در تیر ماه سال جاری نوشتید خطاب به غربی‌ها عنوان کردید که ما آمده‌ایم تا با توانمندی‌هایمان از شما رفع نگرانی کنیم.

کریمی قدوسی گفت: این برنامه‌ها با مشورت دانشمندان غیرایرانی مطرح شده مقاله شما توسط وزارت خارجه خودمان ترجمه شده و در سایت است، تیم مذاکره‌کننده متوجه شیطان بزرگ نبوده است؟ در حالی که ۵ + ۱ در اولویت دوم بودند.

وی سوالات خود را اینگونه ادامه داد: در مورد جلسه کمیته روابط خارجه سنای آمریکا می‌فرمایید مذاکرات نباید جناحی باشد می‌گویید اگر اینجا با هم کنار نیاییم ۱۶ ماه آینده مردم ایران به جریان غربی رای می‌دهند، مگر شما غربی هستید که جریان ضدغربی دیگری بیاید؟ چرا هیچ وقت تلاش نکردید یکی از مذاکرات هسته‌ای را به کشورهای آسیایی بکشانید و دائم در نیویورک و ژنو بودید.

کریمی قدوسی ادامه داد: چرا به یاوه‌گویی‌های آمریکا پاسخ نمی‌دادید، چرا تهدیدها و توهین‌ها را نسبت به ملت بی‌جواب می‌گذاشتید؟ چرا گزارش رسمی به ملت ایران ندادید؟ چرا نگفتید این توافق چگونه اجرایی شد؟ آنها از این مذاکرات ایده گرفتند و حتی به همین تحریم‌های اندکی که می‌خواستند رفع کنند، عمل نکردند چرا در این زمان یک اقدام بازدارنده انجام ندادید؟

وی افزود: چرا در توافق ژنو در همان قدم اول همه فاکتورهای اقتدار را یکجا به طرف مقابل دادید و امروز دست ملت ایران از این چانه‌زنی‌ها خالی است؟ چرا در سفر اشتون با هماهنگی شما اجازه داده شد با عناصری از فتنه‌گران ملاقات بشود. کمیسیون امنیت ملی کمیته ویژه تشکیل و تشخیص داد که این کار با اجازه و چراغ سبز شما بوده است.

کریمی قدوسی اظهار داشت: چرا بیش از ده ماه از مذاکرات را به مباحثات فنی اختصاص دادید و بحثمسائل تحریم‌ها در مرحله آخر بود و طرف شما هم سعی می کرد از بخش تحریم‌ها سریعا عبور کند؟ چرا اینقدر تلاش شد صدا و سیما، روزنامه‌ها از اطلاع‌رسانی راجع‌به مسائلی که می‌گذرد خودداری کنند؟ چرا گفتید رهبری در جریان ریز و تشریح مذاکرات هست در حالیکه اینطور نبود؟

این نماینده مجلس تاکید کرد: چرا با وجود تشدید تحریم‌ها از طرف مقابل که برخلاف اصول است، مذاکرات را ادامه دادید و هیچ اقدام مقابله به مثلی انجام ندادید که جلوی آنها را بگیرید؟ چرا می‌گویید که این مذاکرات است که به ملت ایران عزت می‌دهد و ایرانی در خارج به من گفت حالا دیگر به عنوان یک ایرانی سرم را بلند می‌کنم و افتخار می‌کنم که بگویم ایرانی هستم.

وی بیان داشت: تمامی مبانی عزت و اقتدار ایران را در این ۳۶ ساله نادیده می‌گیرید و مذاکرات خودتان را منشا عزت می‌دانید؟ چرا در زمانی که ده روز حمله غزه با جنایات رژیم صهیونیستی بود، شما در ژنو نشسته بودید و قدمی موثر برای مقابله با این جنایات برنداشتید؟ چرا در توافق ژنو به تصمیم پروتکل الحاقی را تعهد دادید در حالی که قبول نداشتید.

کریمی قدوسی با بیان اینکه انشالالله به این سوالات پاسخ می‌دهید نوبت پاسخگویی را به محمد جواد ظریف واگذار کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز