خبرگزاری کار ایران

نمایش سه فیلم از بیضایی وقریب در خانه هنرمندان ایران

کد خبر : ۲۳۹۰۶۷

هشتادمین برنامه سینماتک به نمایش فیلم‌های «عمو سبیلو» و «سفر» ساخته بهرام بیضایی و «هفت تیرهای چوبی» ساخته شاپور قریب اختصاص دارد.

دو فیلم از بهرام بیضایی و یک فیلم از شاپور قریب در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش در می‌آید.

به گزارش ایلنا، هشتادمین برنامه سینماتک به نمایش فیلم‌های «عمو سبیلو» و «سفر» ساخته بهرام بیضایی و «هفت تیرهای چوبی» ساخته شاپور قریب اختصاص دارد.

این سه فیلم دوشنبه ۱۵ دی از ساعت ۱۸ در تالار استاد ناصری روی پرده می‌رود و سپس نشیت نقد و بررسی با حضور احمد طالبی‌نژاد برگزار می‌شود.

بهرام بیضایی کارگردان بزرگ سینمای ایران فیلم «عموسیبیلو» را در سال ۱۳۴۹ در کانون پرورش فکری ساخته است. این فیلم ۲۷ دقیقه‌ای روابط یک مرد تنها و پسرهایی است که در اطراف منزل او توپ بازی می‌کنند. مرد می‌انسال برای استراحت و کتاب خواندن احتیاج به سکوت دارد و این کودکان با سرو صدایشان و شلوغ بازی‌هایشان آسایش او را سلب می‌کنند. این جنگ و رویارویی با پاره کردن توپ، ریختن آب برسر بچه‌ها ادامه پیدا می‌کند و در ‌‌نهایت منجر به آسیب دیدن یکی از بچه‌ها و بستری شدنش در بیمارستان می‌شود. بیضایی با ساخت این فیلم شخصیتی را وارد فرهنگ آن دوران کرد. صادق بهرامی(عمو سیبیلو) و بچه‌های کوی کن بازیگرانش هستند و بیضایی بر اساس داستان کوتاهی از فریدون هدایت‌پور فیلمنامه این اثر را نوشته است.

«سفر» فیلم ۳۳ دقیقه‌ای است که بیضایی در سال ۱۳۵۱ آن را ساخته است. در این فیلم کوتاه دو پسر با نام‌های رضی و طالع سفری را برای پیدا کردن پدر و مادر یکی از آن‌ها آغاز می‌کنند. دیگری هم در پی یافتن شغلی بهتر است. این دو در این سفر به مکان‌های متفاوتی می‌روند از گورستان اتومبیل‌ها و زباله‌های صنعتی تا بخش‌های دیگر شهری بزرگ. پروانه معصومی بازیگر این فیلم است.

«هفت تیرهای جوبی» را شاپور قریب در سال ۱۳۵۴ ساخته است. این فیلم ۴۸ دقیقه‌ای قصه زندگی ساده بچه‌های ایستگاه قطاری است در شمال که روز‌ها را به بازی و مدرسه رفتن می‌گذرانند و شب‌ها با قصه‌های گرم و پرکشش مادربزرگ به خواب می‌روند تا اینکه تلویزیون به این ایستگاه کوچک می‌آید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز