خبرگزاری کار ایران

حمیدرضا ترقی:

در وقایع ۸۸ اصولگرایان و اصلاح‌طلبان واقعی ضرر کردند

کد خبر : ۲۳۸۹۹۷

هم اصلاح طلبان و هم اصول گرایان باید بدانند که تندروی‌های گذشته ضربه زیادی به نظام زد. در سال ۸۸ هر دو گروه ضرر کردند. در نظام سیاسی ایران فرصت فعالیت سیاسی برای همه گروه‌ها و جناح‌ها فراهم شده است. اصلاح طلبان هم می‌توانند در چارچوب قانون اساسی به فعالیت سیاسی بپردازند.

حمیدرضا ترقی هر چند عضو حزب اصولگرای سنتی موتلفه است اما برخی هم او را از جمله نیروهایی به شمار می‌آورند که گهگاه با مواضع تند خودش، متفاوت از بزرگ‌ترهای موتلفه عمل می‌کند. اما ترقی هم مقصر وقایع ۸۸ را یک طرف نمی‌داند و به ندای ایرانیان می‌گوید که دو طرف باید اشتباهاتشان را بپذیرند و از آن برای آینده درس بگیرند. با دقت در مواضع چندین ساله دو جناح اصلی کشور یعنی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان، می‌توان دو روش متمایز برای افزایش ثبات و اقتدار نظام تشخیص داد. دو روشی که امروز به مثابه انگاره و پیش فرض، تمامی رفتارهای هر دو جناح را متاثر از خویش ساخته است. در همین رابطه خبرنگار ندای ایرانیان با حمیدرضا ترقی گفتگویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

برخی در اردوگاه شما اصلاح طلبان را برانداز توصیف می‌کنند. نگاه شما به اصلاح طلبان و اصلاح طلبی چیست؟

هر اصول گرایی می‌تواند اصلاح طلب و یا حتی هر اصلاح طلبی می‌تواند اصول گرا باشد. آن اصلاح طلبی و آن اصول گرایی که ما می‌شناسیم برانداز نیست. من کسانی را که به دنبال براندازی بودند و به قول معروف تندرو هستند اصلاح طلب نمی‌دانم. چرا که به تعبیر من آن‌ها از چارچوب خارج شده‌اند. چنانکه اصول گرایان تندرو را هم اصول گرا و پایبند اصول نمی‌دانم. اما هم اصلاح طلبان و هم اصول گرایان باید بدانند که تندروی‌های گذشته ضربه زیادی به نظام زد. در سال ۸۸ هر دو گروه ضرر کردند. در نظام سیاسی ایران فرصت فعالیت سیاسی برای همه گروه‌ها و جناح‌ها فراهم شده است. اصلاح طلبان هم می‌توانند در چارچوب قانون اساسی به فعالیت سیاسی بپردازند. هیچ اصول گرای معقول و یا بهتر بگویم هیچ فعال سیاسی نمی‌تواند و نباید مانع فعالیت دیگر جریان‌های سیاسی شود. مگر اینکه احزاب و گروههایی قانون را زیر پا بگذارند و مقابل نظام بایستند. امروز اصلاح طلبانی بسیاری هستند که در چارچوب آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و چارچوب‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی گام بر می‌دارند. بنابراین باید میان ضد انقلاب و اصلاح طلبان واقعی تفکیک قائل شد.

اما گویا برخی از فعالین سیاسی اصولگرا نمی‌خواهند از ۸۸ بگذرند و ب روی شرایط موجود و آینده متمرکز شوند.

اصلاح طلبان بسیاری هستند که در چارچوب نظام فعالیت می‌کنند. من برخی از تندروی‌ها را نمی‌پذیرم. فارغ از تندروی‌های برخی از مدعیان دروغین اصلاحات در سال‌های ۸۸ و یا دوره آقای خاتمی، اصولا اصلاحات در چارچوب نظام جمهوری اسلامی تعریف می‌شود. به هر حال برخی از اشتباهات هم جبران ناپذیر هستند. در وقایع ۸۸ اصول گرایان و اصلاح طلبان واقعی ضرر کردند.

آیا معتقدید فقط اصلاح طلبان اشتباه داشته‌اند و اصول گرایان هیچ اشتباهی نداشته‌اند؟

ما می‌پذیریم که دو طرف در وقایع ۸۸ نقش داشتند. البته در هر جریان طیفی از تندرو‌ها و افراط گرا‌ها از افراطی شدن شرایط سود بردند اما ضد انقلاب سود بیشتری برد و تمام گروههای سیاسی و دلسوزان انقلاب ضرر کردند. به هر حال اتفاقات آن سال و پس از آن برای ما درس بزرگی شد.

نباید از آن اتفاقات عبور کنید؟ ۹۲ هم اتفاق افتاده است.

من می‌گویم باید درس بگیریم. با عبور کردن مخالف هستم. اکنون لازم است احزاب و گروه‌ها چارچوب اعتدال را برای فعالیت خود تدوین کنند. به هر حال احزاب و گروه‌ها را در هدایت افکار عمومی نقش دارند.

آیا جامعه ایران حزب پذیر می‌دانید؟

نه حزب پذیر نمی‌دانم. علت اول نوع پرورش فکری و فرهنگی ما ایرانیان است که به دلایل تاریخی فعالیت گروهی را نمی‌پذیریم. ممکن است افراد منافع شخصی را بر منافع حزبی ترجیح دهند. اما علت دوم مهم‌تر است و آن تجربه تلخ تاریخی ماست. ایرانی‌ها به طور مشخص تجربه تلخ تاریخی گذشته خود از احزاب را فراموش نمی‌کنند. تجربه بد حزب توده، مجاهدین خلق و لیبرال‌ها ایرانیان را از تحزب و کار تشکیلاتی متنفر کرد. اما باید شرایط تغییر کند یا خیر، به هر حال بخش فعال جامعه به سیاسیون و فعالیت‌هایشان چشم دارد. من معتقدم زمان تحرک ما اکنون است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز