خبرگزاری کار ایران

عباس آخوندی:

نظام تامین مالی ایران نظام سودا گری است

asdasd
کد خبر : ۲۳۸۹۵۴

ماهیت رکود تورمی عمدتا به سمت شکاف عرضه است و نظام تامین مالی ایران نظام سوداگری است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: نظام تامین مالی ایران نظام سوداگری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس آخوندی در نشست رشد اقتصادی وچرخه های اقتصادی که در حاشیه اولین کنفرانس اقتصاد ایران در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: رکود تورمی در ایران باعثشد که نرخ بهره وری تنزل یابد و با وجود سرمایه گذاری ها آنچنان خروجی نداشته باشیم.

وی افزود: ماهیت این رکود به شکاف عرضه بر می گردد که مدتها است در ایران ما دچار این گرفتاری هستیم.

وی گفت: مهم این است که نرخ بهره وری در تامین مالی بررسی شود.

آخوندی با انتقاد از اینکه تامین مالی به سودا گری تبدیل شده است، افزود: این موضوع نه تنها منجر به افزایش تولید نشد بلکه عرضه را نیز کاهش داد.

آخوندی خاطر نشان کرد: ماهیت رکود تورمی عمدتا به سمت شکاف عرضه است و نظام تامین مالی ایران نظام سوداگری است.

وی گفت: اولین مشکل از اواخر دهه ۶۰ با بحران تئوری در نقش دولت و اقتصاد به وجود آمد واینکه رابطه دولت با بخش خصوصی مشخص نشد و همان زمان عده زیادی می گفتند بخش خصوصی قوی مولود دولت قوی تر است اما همان زمان دولت را مداخله گر عنوان می کردند.

وی ادامه داد: همین موضوع باعثشد تا خصوصی سازی در ایران تضعیف شود و دولت به شکل افراطی در بازار حضور یابد.

وی با اشاره به مطالعاتی که در سال ۹۱ در خصوص نتیجه خصوصی سازی انجام داده بود، گفت: دراین مطالعه مشخص شد که ۳۶ درصد از منابع به بخش غیر دولتی ۲۵ درصد به دولت ۱۹.۳۸ درصد به سهام عدالت ۱۳ درصد به نهادهای خاکستری و تنها ۴.۹ درصد به خصوصی سازی اختصاص داده شد.

وی گفت: باید دید که دولت ایران کجای اقتصاد کشور قرار و بخش خصوصی چه جایگاهی دارد ماباید دوباره لایحه اصل ۴۴ را بازتعریف کنیم و ببنیم که آیا دولت نقشی درتوسعه می تواند داشته باشد یا خیر. اما هنوز به این مسائل پاسخی داده نشده است و نتیجه آن چه رخ داد عملا تبدیل به توزیع رانت شد و کسانی که از اطلاعات بیشتری برخوردار بودند قدرت بیشتری پیدا کردند.

وی با اشاره به میزان خصوصی سازی، گفت: ۱۰۰ میلیارد دلار خصوصی سازی شده از دولت جدا شده اما هیچ کنترل ومدیریتی بر آنها نیست و خصوصی سازی در ایران نیازمند نقدی کلی و اصلاح مجدد است.

وی گفت: به عنوان مثال در حوزه راه و شهر سازی چه میزان سرمایه گذاری در بخش هوانوردی شده چه تعداد هواپیمای نو در ایران وارد شده میزان سرمایه گذاری ها در ناوگان ریلی چقدر بوده است. در حال حاضر ناوگان جاده ای ما با ۱۲۷ هزار خودرو کامیون بالای ۲۵ سال عمر دارد که به جای ۳۲ لیتر ۶۰لیتر گازوئیل مصرف می کندکه همه اینها نیاز به بررسی مجدد دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز