خبرگزاری کار ایران

شاه آبادی از دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر بازدید كرد

کد خبر : ۲۳۸۲۸

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل هنرهای نمایشی و تعدادی دیگر از مسوولان تئا‌تر کشور روز گذشته(8 آذر) با حضور در دبیرخانه سی و یکمین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر در جریان فعالیتهای ستاد برگزاری جشنواره قرار گرفتند.

ایلنا: معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل هنرهای نمایشی و تعدادی دیگر از مسوولان تئا‌تر کشور در جریان فعالیتهای ستاد برگزاری جشنواره تئاتر فجر قرار گرفتند.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سی ویکین تئا‌تر فجر، در ابتدای این جلسه پیمان شریعتی دبیراجرایی جشنواره ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیتهای دبیرخانه جشنواره طی روزهای گذشته خاطرنشان کرد: خوشبختانه با درایتی که آقای کشن فلاح به عنوان دبیر جشنواره براساس سوابق درخشان خود در عرصه تئا‌تر داشتند کارهای مربوط به دبیرخانه با دقت و نظم خوبی هدایت می‌شود. به طوریکه تا به امروز با مشکل خاصی رو به رو نبودیم.
وی گفت: یکی از امتیازات جشنواره امسال که به اعتقاد من کمتر با آن مواجه بودیم حضور انبوهی از آثار متقاضی برای شرکت در بخش‌های مختلف جشنواره بود به طوریکه در بخش صحنه‌ای ۸۵۰ متن و در بخش خیابانی ۳۴۰ متن متقاضی حضور در جشنواره بودند و این نشان دهنده استقبالی است که از سوی هنرمندان به ویژه هنرمندان جوان برای شرکت در این دوره از جشنواره صورت گرفته است.
دبیر اجرایی سی و یکمین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر افزود: هیات کار‌شناسی و انتخاب متون بعد از بررسی متن‌های رسیده به دبیرخانه ۱۹۵ اثر را در بخش صحنه‌ای مورد پذیرش قرار دادند که از این بین ۶۶ اثر به عنوان متن مشروط پذیرفته شد که البته طی روزهای گذشته با نظارت مستقیم آقای کشن فلاح و حضور آقای امیر دژاکام در هیات کار‌شناسی از بین این ۶۶ متن ۲۷ اثر وارد مرحله انتخاب شده‌اند که با برنامه ریزی‌های صورت گرفته از ۲۰ آذر ماه کار انتخاب و ارزیابی آثار آغاز می‌شود.
شریعتی تاکید کرد: مبنای ما در جشنواره امسال بر این پایه استوار است که خروجی امسال جشنواره تئا‌تر فجر بتواند تالارهای تئا‌تر کشور را برای اجرای عمومی تامین کند و این اتفاق خوبی است که می‌تواند سرمنشا اتفاقات مثبت دیگری در عرصه تولید تئا‌تر باشد. البته در کنار این موارد نمی‌توان از حضور بازیگران برجسته تئا‌تر، سینما و تلویزیون در آثار متقاضی چشم پوشی کرد چرا که حضور این عزیزان در کنار هنرمندان جوان توانسته به غنای کیفی آثار کمک شایان توجهی را نماید و ما را هم برای انجام کارهای مربوط به دبیرخانه سر ذوق آورد به طوریکه با جرات می‌توان گفت این ترکیب در طول برگزاری جشنواره‌های گذشته کم سابقه بوده است.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به حضور پرتعداد نمایشنامه نویسان جوان ایرانی در جشنواره امسال هم اشاره کرد و گفت: به نظر من این از برکات جشنواره سی و یکم است که از بین آثار ارسالی فقط ۱۶ نمایشنامه خارجی داشتیم و این آرزوی چندین ساله هنرمندان فعال تئا‌تر ایران بود که جوانان هنرمند ایرانی دست به قلم شوند. ضمن اینکه این مساله یکی از دغدغه‌های مسوولان معاونت هنری و اداره کل هنرهای نمایشی طی چند ساله اخیر بوده است. البته نمود عینی این مساله را می‌توان در حضور باورنکردنی نویسندگان جوان ایرانی در بخش مسابقه نمایشنامه نویسی به وضوح مشاهده کرد.
مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی درباره بخش بین الملل جشنواره هم تصریح کرد: با وجود انتقاداتی که برخی از دوستان مطبوعاتی از دبیرخانه جشنواره مبنی بر وجود ابهام در بخش بین الملل جشنواره دارند اما باید به این نکته اشاره کنم که تا پایان مهلت ارسال آثار بخش بین المللی هنوز ۷ روز باقی مانده و ما منتظر نهایی شدن تعداد آثار متقاضی شرکت در جشنواره هستیم تا در این زمینه نیز اطلاع رسانی دقیق و درستی داشته باشیم البته تا همین امروز بیش از ۱۰۶ اثر نمایشی از موسسه‌ها و کمپانی‌های کشورهای مختلف از جمله ایتالیا، آلمان، انگلستان، فرانسه، کانادا، هلند، چین، اتریش، استرالیا، ژاپن، لهستان به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که تا هفته آینده نیز به تعداد آن‌ها قطعا افزوده خواهد شد.
وی افزود: در بخش کارگاههای آموزشی هم با توجه به دانشگاهی بودن دبیر جشنواره که تاکید زیادی به مقوله آموزش و پژوهش دارند اقدامات موثری انجام گرفته که براساس آن تقاضاهایی از کشورهای آلمان، آرژانتین، ایتالیا و آلمان داشتیم که به زودی نتایج آن اعلام خواهد شد. به هر ترتیب آنچه برای ما دارای اهمیت فراوانی است توجه به کیفیت است. همه ما خواهان به صحنه رفتن آثار ارزشمند کیفی در بخش بین الملل براساس ضوابط قانونی کشورمان هستیم اما برای ما این مهم است که تمایلی برای بالا بردن تعداد پرچم‌های جشنواره بدون پشتوانه کیفی نداریم.
سعید کشن فلاح دبیر سی و یکمین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر هم ضمن تقدیر از حضور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دبیرخانه تصریح کرد: توجه به ویژگیهای فرهنگی کشورمان یکی از مهم‌ترین اصول ما در برگزاری جشنواره تئا‌تر فجر سال جاری است ما در عین حال که سعی کردیم به مقوله تئا‌تر نگاه علمی و دانشگاهی داشته باشیم به ایجاد فرصت واعلام ارادت خود به هنرمندان تئا‌تر نیز تاکید زیادی داشته و داریم چرا که معتقد به این نگاه معنوی هستیم و ایمان داریم بدون حضور هنرمندان تئا‌تر این شوق و ذوقی که برای ما پدید آمده به وجود نمی‌آمد.
وی ادامه داد: حضور گسترده هنرمندان تئا‌تر در این دوره از جشنواره که انصافا انرژی مضاعفی را به دبیرخانه جشنواره تزریق کرده نشان دهنده با برکت بودن خانواده تئا‌تر است که به نظر می‌آید نوعی وفاق اتفاق افتاده و هنرمندان پیشکسوت تئا‌تر بدون در نظرگرفتن مرزبندی‌های رایج این روزهای تئا‌تر دریک جریان ارزشمند فرهنگی هنری قرار گرفته‌اند و این برای همه ما قابل احترام است. اینکه خالقان آثار نمایشی تلاش خود را می‌کنند کیفیت آثار نمایشی هر روز نسبت به روز قبل افزایش پیدا کند خود دلیل محکمی است که به همه این عزیزان در ارائه فرصت‌های بیشتر کاری یاری کنیم.
دبیر سی و یکمین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر در بخش دیگری از صحبتهای خود تاکید کرد: بخش بین الملل جشنواره امسال بخش بسیار مهمی است بنابراین هنرمندان و علاقه مندان تئا‌تر اطمینان داشته باشند که انتخاب آثار توسط چند هیات کار‌شناسی مورد ارزیابی و انتخاب برای اجرا انجام خواهد گرفت و هیچ کاری با اعمال نظر شخصی وارد جدول جشنواره نخواهد شد.
کشن فلاح ادامه داد: ما به تمام هنرمندان شرکت کننده در جشنواره این فرصت را داده‌ایم که هرگاه به مشورت ما احتیاج داشته باشند در خدمت آن‌ها باشیم چرا که معتقد به دیکته کردن هیچ مساله‌ای نیستیم و امیدواریم این روند بتواند در شکل محتوایی جشنواره تاثیر گذار باشد ضمن اینکه لازم می‌دانم به بخش استانی جشنواره هم اشاره کنم که تمام آثاری که برای بخش استانی جشنواره انتخاب خواهند شد متناسب و متعارف با حوزه فرهنگی آن استان خواهد بود و در همین جا آمادگی خود را برای برگزاری این بخش اعلام می‌کنم و امیدوارم دستگاههای دولتی نیز در این زمینه به ما کمک کننند.
مدیر کل هنرهای نمایشی هم دراین دیدار ضمن تقدیر از حضور معاونت هنری وزیر ارشاد در دبیرخانه جشنواره تئا‌تر فجر گفت: آقای کشن فلاح با وجود تمام مشکلاتی که داشتند در این دوره ازجشنواره به عنوان دبیر حضور پیدا کردند و خودم شاهدم که علیرغم وضعیت جسمی که هر بار تشدید می‌شد در دبیرخانه به صورت منظم ناظر بر انجام کار‌ها بودند این در حالی است که حمایت‌های خوب آقای وزیر و معاونت هنری که همواره در رصد روند برگزاری این جشنواره بودند تا کنون باعث قوت قلب من و همکارانم شده است ضمن اینکه در سایه همین حمایت‌ها کار دبیرخانه بدون یک مورد ناهماهنگی و یا کاستی به سمت جلو پیش می‌رود.
قادر آشنا به برگزاری مناسب جشنواره تئا‌تر مناطق هم اشاره کردو گفت: خوشبختانه با برنامه ریزی که صورت گرفته اغلب شرکت کنندگان در این جشنواره و هیات داوران در مصاحبه‌ها و گفت‌و‌گوهایی که داشتند بر ارتقا نمایش استان‌ها تاکید داشتند و این نوید دهنده روزهای پرثمر‌تر برای جشنواره تئا‌تر فجر و بعد از آن در سطح تئا‌تر کشور است.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود خاطر نشان کرد: خوشبختانه با حمایت‌هایی که انجام شده در حوزه مالی جای نگرانی وجود ندارد و ما اطمینان داریم که با این حمایت‌ها آبروی نظام جمهوری اسلامی ایران در بخش تئا‌تر حفظ خواهد شد ضمن اینکه ما در این جشنواره تمام تلاش خود را به کا رگرفته‌ایم مخاطب فهیم تئاترنظاره گر آثار نمایشی با کیفیت در عرصه تئا‌تر باشد.
براساس این گزارش معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این دیدار ضمن مثبت ارزیابی کردن روند فعالیتهای ستاد جشنواره تصریح کرد: امیدوارم با برنامه ریزی‌های انجام گرفته در حوزه تئا‌تر ما بتوانیم در یک برنامه ۵ ساله تمام جدول اجراهای نمایشی کشور را بر مبنای جشنواره تئا‌تر فجر ببندیم، مساله‌ای که مدتی است از آن فاصله گرفتیم و لازم است با توجه به این برنامه ریزی در تمام کشور زمینه ایجاد یک رقابت دقیق وسالم را به وجود آوریم. چراکه جشنواره تئا‌تر فجر عملا برآیند واقعی ظرفیت تئا‌تر کشور باید باشد و این امر می‌سر نخواهد شد مگر با یک برنامه هدایت شده و منظم.
حمید شاه آبادی گفت: حضورمن در دبیرخانه جشنواره تئا‌تر فجر به منزله تشکر و تقدیر از اعضای ستاد برگزاری جشنواره و پاسداشت از زحمات این عزیزان است که امیدوارم با تلاشی که دارند شاهد یک جشنواره پربار و موثر با حضور هنرمندان و چهره‌های بر‌تر تئا‌تر کشور در جهت ارتقای این هنر ارزشمند باشیم.
وی با اهمیت برشمردن حوزه پژوهش در این دوره از جشنواره خاطر نشان کرد: ما اطمینان داریم که این سرمایه و آبرویی که به برکت هنرمندان برای این جشنواره جمع شده و اکنون در اختیار دبیرخانه جشنواره سی و یکم تئا‌تر فجر قرار گرفته توسط شما پاسداشت می‌شود و ما شاهد یک جشنواره خوب و با کیفیت خواهیم بود. البته دل نگرانی از کمبود بودجه دل نگرانی ما هم هست اما واقعیت این است که معاونت هنری به هر ترتیب در حال تجربه کردن سیاست اقتصاد مقاومتی است که حذف هزینه‌های غیر ضروری از الزامات آن است اما اعتبارات جشنواره با حمایت‌های مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اسپانسر‌ها صورت خواهد گرفت و ما به امید خدا در این زمینه مشکلی نخواهیم داشت. البته تا به امروز هم در بودجه عقب نماندیم و به همه دوستان و خبرنگاران می‌گویم که نگران بودجه جشنواره نباشند.
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبتهای خود تصریح کرد: مشارکت دستگاههای مختلف اجرایی به ویژه استانداری‌ها در توسعه جشنواره‌های استانی می‌تواند عنصر بسیاری تاثیر گذاری باشد که امیدواریم در جشنواره امسال شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم ضمن اینکه من همواره تاکید کردم که تلاش برای ارتقای سطح کیفی آثار باید در اولویت همه کار‌ها قرار بگیرد چرا که دغدغه همیشگی ما کیفیت بوده و هست. و حضور ۱۳ اثر نمایشی از دل ۴۰۰ نمایش در بخش نهایی جشنواره تئا‌تر فجراز تئا‌تر استان‌ها خود بیانگر این حساسیت ما برای کیفیت نمایش‌های شرکت کننده است. واینکه ما خواهان یک رقابت واقعی در یک رویداد بین المللی هستیم.
شاه آبادی به نحوه اجرای عمومی نمایش‌های شرکت کننده در جشنواره هم اشاره کرد و گفت: جشنواره تئا‌تر فجرفرصتی برای هنرمندان تئا‌تر است که از این وی‌ترین استفاده کنند. ضمن اینکه این رویداد دارای هیات انتخابی است که براساس ضوابط موجود می‌تواند به انتخاب تعداد محدودی از اجرا در جشنواره اقدام کنند اما اجرای عمومی‌‌ همان نمایش در طول سال شرایط خاص خود را دارد که باید مسیر خود را طی کند این امر فارغ از تعهداتی است که جشنواره برای اجرای عمومی چند نمایش در بخش‌های مختلف گرفته است چرا که اجرای هر اثر نمایشی در جشنواره تئا‌تر فجر در حد استاندارد فجر مورد ارزیابی قرارمی گیرد.
وی تصریح کرد: امیدوارم جشنواره تئا‌تر فجر که به حق مهم‌ترین رویداد تئاتری منطقه است موفق‌تر از گذشته به کار خود ادامه دهد و ما شاهد یک جشنواره پرکیفیت درطول این چند ساله باشیم.
در این دیدار مهدی شفیعی (معاون اداری مالی اداره کل هنرهای نمایشی)، مهدی حاجیان (مدیر دبیرخانه جشنواره‌های اداره کل هنرهای نمایشی)، وحید لک (مدیر هماهنگی امور استانهای اداره کل هنرهای نمایشی) نیز حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز