خبرگزاری کار ایران

نگاهی به مهمترین وقایع آسیا در سال ۲۰۱۴ میلادی

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۹۷۸

انتخابات پارلمانی تایلند، انتخابات زودهنگام ژاپن، انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، سقوط هواپیماهای خطوط هوایی مالزی، اعتراض‌های دانشجویی در هنگ کنگ، بیماری رهبر کره‌شمالی و حادثه گروگان‌گیری در استرالیا از تحولات سال ۲۰۱۴ میلادی در آسیا بود.

پیام رهبر کره‌شمالی به مناسبت آغاز سال نو میلادی / ۱۱ دی ۱۳۹۲ / ۱ ژانویه ۲۰۱۴

«کیم جونگ اون» به مناسبت آغاز سال نوی میلادی، در یک سخنرانی تلویزیونی به بررسی عملکرد سیاسی این کشور در سال گذشته و چشم‌انداز آن در سال جدید میلادی پرداخت. جونگ اون در این پیام ضمن دفاع از اعدام شوهر عمه خود، ‌ هدف این اقدام را جلوگیری از شکل‌گیری یک توطئه عنوان کرد.

رهبر کره‌شمالی در این پیام نسبت به هرگونه تحرک توسط آمریکا هشدار داد و اعلام کرد که با تمام قوا از کره‌شمالی مسلح به سلاح هسته‌ای دفاع خواهد کرد.

انتخابات پارلمانی تایلند / ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ / ۲ فوریه ۲۰۱۴

در پی ناآرامی‌های تایلند، دولت این کشور وعده‌ داد تا انتخابات پارلمانی را زود‌تر برگزار کند. این روز به عنوان روز برگزاری این رویداد سیاسی مشخص شد.

انتخابات پارلمانی تایلند تحت تدابیر شدید و با حضور ۱۳۰هزار نیروی امنیتی برگزار شد. در این روز اعتراضات در مناطق مختلف این کشور ادامه داشت و چند حوزه انتخاباتی تعطیل شدند.

ناپدید شدن پرواز شماره ۳۷۰ مالزی / ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ / ۸ مارس ۲۰۱۴

هواپیمای مسافربری خطوط هوایی مالزی که از کوالالامپور به مقصد پکن در پرواز بود، در مسیر ناپدید شد. این هواپیما حامل ۲۳۹ مسافر و ۱۷ خدمه پروازی بود. این هواپیما پس از تغییر مسیر به سمت جنوب اقیانوس هند و قطع تماس، از صفحه رادار محو شد.

ایالات متحده آمریکا، استرالیا، چین و کره‌جنوبی از جمله کشورهایی بودند که به جست‌و‌جوی بقایای این هواپیما و اجساد مسافران در اقیانوس پرداختند. سرنوش این هواپیما تا کنون مشخص نشده است.

انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان(دور اول) / ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ / ۵ آوریل ۲۰۱۴

دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان با حضور چهار نامزد برگزار شد. «محمد اشرف غنی»، «عبدالله عبدالله»، «زلمی رسول» و «رسول سیاف» چهار نامزد حاضر در این رقابت سیاسی بودند.

پس از شمارش آراء، عبدالله در ۱۸ ولایت و اشرف غنی در ۱۵ ولایت اکثریت آراء را کسب کردند. به دلیل اینکه هیچ یک از نامزد‌ها اکثریت مطلق ۵۰ درصد به اضافه یک را کسب نکردند، انتخابات به دور دوم کشیده شد.

سفر «شیمون پرز» به پکن / ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ / ۷ آوریل ۲۰۱۴

رئیس سابق رژیم سهیونیستی در سفر به چین با رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرد. پرز در ملاقات با «شی جین پینگ» به گفت‌و‌گو درباره مسائل خاورمیانه و مساله هسته‌ای ایران پرداخت.

چین به دلیل عضویت در شورای امنیت و داشتن حق وتو، مهره کلیدی در آسیا محسوب می‌شود. هدف پرز از این سفر را می‌توان گسترده‌تر گردن لابی این رژیم برای تاثیر بر مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱ + ۵ دانست.

غرق شدن کشتی مسافری حامل دانش‌آموزان در کره جنوبی / ۲۷ فروردین ۱۳۹۳ / ۱۶ آوریل ۲۰۱۴

بر اثر غرق شدن یک کشتی مسافری حامل دانش‌آموزان در کره جنوبی، در گزارش ابتدایی تعداد مفقودین ۳۰۰ نفر اعلام شد. این قایق حامل ۴۷۷ مسافر بود و دانش‌آموزان برای شرکت در یک اردوی تفریحی در آن حضور داشتند. پس از انجام عملیات نجات، ‌ ۴۹ جسد از آب بیرون کشیده شد اما سرنوشت ۲۵۰ نفر دیگر مشخص نشد.

انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان(دور دوم) / ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۴ ژوئن ۲۰۱۴

در دور نخست انتخابات، عبدالله با حدود ۹۰۰ هزار رای بالا‌تر از اشرف غنی ایستاد. پس از شمارش آراء در دور دوم، اشرف غنی از عبدالله پیشی گرفت و در جایگاه اول ایستاد. پس از اعلام نتایج توسط کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، عبدالله اعلام کرد که تقلب صورت گرفته و نتیجه را نمی‌پذیرد. این کاندیدای معترض خواستار ورود سازمان ملل برای رسیدگی به شکایت خود شد.

منازعات انتخاباتی، اوضاع نابسامان افغانستان را بیش از پیش در بحران فرو برد. در ‌‌نهایت با ورود وزیر امور خارجه آمریکا به مناقشه میان نامزدهای انتخاباتی، عبدالله نتیجه را پذیرفت و اشرف غنی به عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شد و عبدالله ریاست اجرایی کشور را بر عهده گرفت.

در حال حاضر که چند ماه از پایان مناقشات در مورد نتیجه انتخابات ریاست جمهوری می‌گذرد، کابینه افغانستان هنوز تشکیل نشده است و وزارتخانه‌های این کشور توسط سرپرست اداره می‌شود.

سقوط هواپیمای مالزیایی در مرز اوکراین و روسیه / ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۷ ژوئن ۲۰۱۴

پرواز شماره ۱۷ خطوط هوایی مالزی که از آمستردام هلند به مقصد کوالالامپور در حرکت بود، در مرز روسیه و اوکراین سقوط کرد. کار‌شناسان علت سقوط را شلیک موشک عنوان کردند. پس از این واقعه، سازمان‌های بین‌المللی خواستار آتش‌بس در شرق اوکراین و همکاری برای حل این مساله شدند.

از زمان وقوع این حادثه، کشورهای غربی انگشت اتهام را به سمت روسیه گرفتند. شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای خواستار تحقیق فوری درباره این حادثه شد و روسیه به این قطعنامه رای مثبت داد.

سفر اولین مقام رسمی چین به تایوان / ۸ تیر ۱۳۹۳ / ۲۹ ژوئن ۲۰۱۴

«ژانگ ژی جون» مقام ارشد وزارت امور خارجه چین به عنوان اولین مقام رسمی این کشور، پس از ۶۵ سال وارد تایوان شد. سفر این مقام چینی اعتراض‌های مردمی در پکن و تایپه را در پی داشت.

از زمان اعلام استقلال تایوان در سال ۱۹۴۹، هیچ مقام رسمی از چین به این جزیره سفر نکرده بود و دیدار ژی جون در نوع خود منحصر به فرد بوده است.

زلزله در چین / ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ / ۳ آگوست ۲۰۱۴

زلزله ۶.۵ ریشتری در جنوب غرب چین ۵۸۹ کشته بر جای گذاشت. بر اساس اعلام سازمان جغرافیایی آمریکا، ‌این زلزله در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده است.

در پی این زمین لرزه، بسیاری از منازل مسکونی در این منطقه تخریب و تعداد زیادی ناپدید شدند.

دستگیری هواداران داعش در مالزی / ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۹ آگوست ۲۰۱۴

تعدادی از هواداران داعش در فرودگاه و هنگام سفر به ترکیه و سوریه برای آموزش، دستگیر شدند. بنا بر اعلام مقام‌های رسمی مالزی، گروهی از هواداران داعش در جنوب شرقی آسیا قصد ایجاد خلافت اسلامی دارند و این اشخاص که دو زن نیز در بین آنها حضور دارند، برای گذراندن دوره آموزشی زیر نظر تروریست‌ها قصد سفر به ترکیه و ورود به سوریه را داشتند.

بنا بر اعلام پلیس مالزی، حدود ۴۰ تبعه این کشور به عضویت داعش درآمده و در سوریه و عراق مشغول جنگ هستند. حضور این افراد در گروه‌های تکفیری و حضور هواداران در مالزی، باعثنگرانی این کشور و اتخاذ تدابیر امنیتی شده است.

تظاهرات هزاران دانشجوی هنگ کنگی / ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ / ۲۲ سپتامبر ۱۳۹۳

هزاران دانشجو در تظاهراتی با نام «به دنبال تقدیر» خواستار برقراری دموکراسی در هنگ کنگ شدند. دانشجویان هنگ کنگی که از بیش از ۲۰ دانشگاه و دانشکده در این تظاهرات شرکت کردند، با در دست داشتن پلاکاردهایی نسبت به دخالت حزب کمونیست چین در این منطقه اعتراض کردند.

پس از اعلام این خبر که نامزدهای ریاست منطقه هنگ کنگ باید به تائید پکن برسند، دانشجویان این منطقه نسبت به این تصمیم اعتراض کرده و خواستار دخالت نکردن چین در امور داخلی خود شدند.

اعلام خبر بیماری کیم جونگ اون / ۴ مهر ۱۳۹۳ / ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۴

رهبر کره‌شمالی پس از حضور در یک مراسم رسمی در تاریخ سوم سپتامبر، برای مدت چند هفته انظار ظاهر نشد. غیبت رهبر کره شمالی باعثگمانه زنی‌های مختلفی از جمله کودتا و بیماری وی شد. به این دلیل که جونگ اون همیشه در مرکز توجه تلویزیون کره شمالی قرار داشته و تبلیغات وسیعی در مورد وی و فعالیت‌هایش می‌شود، این غیبت باعثشگفتی رسانه‌ها بود.

در این روز، تلویزیون دولتی کره شمالی اعلام کرد که رهبر این کشور به علت بیماری و مشکل در زانو تحت عمل جراحی قرار گرفته و دوران نقاهت را می‌گذراند.

اجلاس گروه ۲۰ در استرالیا / ۲۴ آبان ۱۳۹۳ / ۱۵ نوامبر ۲۰۱۴

گروه ۲۰ متشکل از وزرای اقتصاد و روسای بانک‌های ۲۰ کشور اقتصادی دنیا است. اجلاس این گروه در سال جاری در «بریزبن» برگزار شد. این اجلاس به دلیل همزمانی با بحران در اوکراین و سوریه با حاشیه‌هایی مثل ترک گفت‌و‌گو‌ها توسط «ولادیمیر پوتین» همراه بود.

انحلال پارلمان ژاپن / ۳۰ آبان ۱۳۹۳ / ۲۱ نوامبر ۲۰۱۴

«شینزو آبه» پس از قرار گرفتن در سمت نخست‌وزیری، اصلاحات اقتصادی را در الویت قرار داد. برنامه وی به عنوان «اقتصاد آبه» معروف شد. راهبرد اقتصادی نخست‌وزیر باعثفرورفتن اقتصاد ژاپن در رکود شد که مخالفت‌هایی علیه وی به دنبال داشت.
شینزو آبه با انحلال پارلمان، باعثانجام انتخابات زودهنگام در این کشور شد. وی با انحلال پارلمان سعی دارد تا با تشکیل یک دولت جدید، اصلاحات اقتصادی مورد نظر خود را اجرا کند.

انتخابت پارلمان ژاپن / ۲۳ آذر ۱۳۹۳ / ۱۴ دسامبر ۲۰۱۴

انتخابات زودهنگام پارلمان ژاپن برگزار شد. چند روز پس از انحلال پارلمان توسط نخست‌وزیر، کابینه این کشور استعفا داد تا با برگزاری این انتخابات، دولت جدید تشکیل شود.

پس از اعلام نتایج، حزب لیبرال دموکرات به رهبری آبه توانست دو سوم آرا را از آن خود کند. پس از تشکیل پارلمان، شینزو آبه با کسب ۳۲۸ رای موافق و ۷۳ رای مخالف در برابر «کاتسویا اوکادا» رهبر حزب مخالف به پیروزی رسید و بار دیگر نخست‌وزیر ژاپن شد.

آبه، الویت خود در دور جدید نخست‌وزیری را اصلاحات اقتصادی اعلام کرد.

گروگان‌گیری در سیدنی / ۲۴ آذر ۱۳۹۳ / ۱۵ دسامبر۲۰۱۴

در این تاریخ فرد مسلحی با نام «هارون مونس» به «کافه شکلات لیندت» حمله کرد و کارکنان و افراد حاضر در این محل را گروگان گرفت. یکی از درخواست‌های این فرد این بود که پرچم داعش را برای وی بیاورند. در ‌‌نهایت پرچمی شبیه پرچم گروه تروریستی جبهه النصره به وی تحویل داده شد. فرد گروگان‌گیر در نهایت در حمله کماندوهای هنگ سلطنتی استرالیا کشته شد.

پرسش و ابهام‌های زیادی در مورد این ماجرا وجود دارد. سابقه فرد گروگان‌گیر و همزمانی این واقعه با اعتراض برخی از سیاستمدارن استرالیایی به حضور این کشور در ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح ضد داعش، ابهام‌هایی است که در مورد این حادثه گروگان‌گیری مطرح می‌شود. گروگان‌گیری سیدنی را می‌توان یک سناریو برای توجیه حضور استرالیا در ائتلاف دانست.

حمله سایبری به شرکت «سونی پیکچرز» / ۲۸ آذر ۱۳۹۳ / ۱۹ دسامبر ۲۰۱۴

با حمله سایبری به شرکت سونی پیکچرز، اسناد زیادی از سرورهای این کمپانی به سرقت رفت و فایل فیلم‌های اکران نشده در سایت‌ها قرار گرفت. حمله هکر‌ها در واکنش به خبر اکران فیلم «مصاحبه» صورت گرفت. شرکت سونی قصد داشت هم‌زمان با تعطیلات کریسمس سال جاری میلادی، فیلم مصاحبه که به موضوع ترور رهبر کره‌شمالی می‌پردازد را در سینماهای آمریکا به نمایش بگذارد.

اوباما به طور رسمی کره شمالی را مقصر و عامل این حمله معرفی کرد. پس از وقوع این حمله، منازعات سایبری میان سئول، پیونگ یانگ و واشنگتن صورت گرفت و اینترنت کره‌شمالی چندین بار قطع شد. در واکنش به این حمله‌ها، رهبر کره‌شمالی واشنگتن را به استفاده از سلاح هسته‌ای تهدید کرد.

سقوط هواپیمای شرکت «آسیا ایر» مالزی / ۷ دی ۱۳۹۳ / ۲۸ دسامبر ۲۰۱۴

پرواز شماره QZ ۸۵۰۱ شرکت آسیا ایر مالزی در مسیر اندونزی به سمت سنگاپور در دریا سقوط کرد. مقام‌های سازمان ملی نجات و جست‌وجوی اندونزی اعلام کردند که این هواپیما به دلیل نقص فنی و پس از قطع ارتباط با برج مراقبت، سقوط کرد.
این هواپیما حامل ۱۶۲ مسافر بود و ۴۳ دقیقه بعد از آغاز پرواز دچار سانحه شد. این حادثه سومین سقوط هواپیمای متعلق به مالزی در سال گذشته میلادی بود.

گزارش: محسن صالحی‌خواه

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز