خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش و پرورش:

ارزیابی صحیح و اصولی به توانمندسازی کارکنان می‌انجامد

asdasd
کد خبر : ۲۳۵۹۷۰

باید مدیران مدارس به جای ارایه گزارش های آماری و اداری، بیشتر به مباحثآموزشی دانش آموزان بپردازند تا بهبود سازمانی در مدارس موجب ارتقای کیفیت بخشی آموزش و پرورش شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که برگزاری کارگاه های آموزشی، تقریب نگرش را در کارکنان آموزش و پرورش فراهم می کند گفت: ارزیابی صحیح و رسیدگی اصولی و منطقی به شکایات می تواند موجب بهبود سازمانی و توانمند سازی کارکنان را به همراه داشته باشد.

به گزارش ایلنا، علی اصغر فانی در گردهمایی دو روزه روسای ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات استان ها و رابطین معاونت ها و سازمان های تابعه، مراکز و ادارات کل حوزه ستادی که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد، اظهارکرد: در وظایف این اداره کل دو وظیفه «ارزیابی عملکرد» و «رسیدگی به شکایات» پیش بینی شده است که «ارزیابی عملکرد» بیشتر ناظر بر خروجی کار و «رسیدگی به شکایات» بر ورودی، خروجی و فرآیند انجام فعالیت ها نظارت دارد.

وی «شناخت مساله، تقویت و شناسایی اجزا، تبیین شاخص ها، اولویت بندی شاخص ها، اجرا و ارزشیابی» را فرآیند انجام فعالیت بر اساس اصول علمی در مدیریت برشمرد و افزود: در تعریف ارزیابی باید ببینیم که اهداف پیش بینی شده با اهداف به دست آمده چقدر فاصله دارد که در این راه شناخت مساله و ارزیابی مهم تر از دیگر اصول می باشد.

فانی تصریح کرد: به طور مثال «طرح بسته های حمایتی از مدارس غیردولتی» یکی از فعالیت های مهم آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری است که با ارزیابی صحیح و اصولی و شناخت آسیب ها و مشکلات اجرای این طرح، می توانیم آن را به درستی اجرا کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به عدم پذیرش برخی مدیران نسبت به نتایج اقدامات خودشان، خاطرنشان کرد: ارایه بازخوردها یکی از وظایف این اداره کل است که می تواند با شناخت فرآیند ها و فعالیت ها و با مداخله به هنگام، چرخه اقدام را به صورت علمی اصلاح کند.

وی دوری از شتاب زدگی و پرهیز از سیاست زدگی در فرآیند اصلاح چرخه اقدامات را بسیار مهم خواند وتاکید کرد: در بعضی از مواقع کارشناسان باید با کسب اطلاعات، ضرورت و مراحل انجام یک موضوع نسبت به بازتعریف فرآیند ارزیابی عملکرد اقدام کنند تا قسمت ها مختلف آموزش و پرورش به یک بالندگی سازمانی برسد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید، رسیدگی بر شکایات را از فعالیت های مهم و حساس اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات عنوان کرد و افزود: کارشناسان این اداره کل بایدنسبت به شرایط و موضوعات مختلف آموزش و پرورش اشراف کامل داشته باشند تا فریب افرادی را که در ادارات به صورت کاملا حرفه ای به دنبال شکایات از کارکنان هستند، نخورند.

فانی با بیان این که متاسفانه آموزش و پرورش از گزارش های نادرست برخی از مدیران رنج می برد عنوان کرد: باید مدیران مدارس به جای ارایه گزارش های آماری و اداری، بیشتر به مباحثآموزشی دانش آموزان بپردازند تا بهبود سازمانی در مدارس موجب ارتقای کیفیت بخشی آموزش و پرورش شود.

وزیر آموزش و پرورش، «تنبیه بدنی، جعل مدرک تحصیلی و سو استفاده مالی برخی از مدیران مدارس» را از مشکلات اصلی آموزش و پرورش عنوان کرد و ادامه داد: این موضوعات که در سال های اخیر، بیشتر در مدارس گسترش پیدا کرده است زیبنده آموزش و پرورش نیست و کارشناسان این اداره کل باید با برگزاری جلسات توجیهی و دوره های آموزشی برای مدیران و معلمان آن ها را نسبت به اهمیت این موضوعات آگاه کنند تا این پدیده های نوظهور شایستگی های غیر قابل انکار آموزش و پرورش را در عرصه های مختلف خدشه دار نکند.

وی با اشاره به نظام مدیریت عملکرد که توسط معاونت رئیس جمهور ابلاغ شده است، تاکید کرد: برگزاری کارگاه های آموزشی، تعیین شاخص های قابل اندازه گیری و سنجش مکانیزه نمودن روند انجام فعالیت ها می تواند ارکان مختلف آموزش و پرورش را به سمت پویایی و برنامه محور بودن سوق دهد تا موجب ارتقای بهره وری در آموزش و پرورش شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز