خبرگزاری کار ایران

اتباع خارجی ساکن ایران اجازه کار به عنوان خدمتکار منازل را ندارند

کد خبر : ۲۳۵۷۱۹

«برخی از افراد تحت هر عنوانی نیروهای خارجی را به عنوان خدمه در منزل استخدام می‌کردند / اداره اشتغال اتباع بیگانه وزارت کار تاکنون برای هیچ تبعهٔ خارجی به عنوان خدمه مجوز کار صادر نکرده است / اشتغال زنان و مردان خارجی به عنوان خدمتکار منازل ممنوع است».

پس از آنکه اداره کل اشتغال اتباع بیگانه با انتشار خبریممنوعیت استخدام و اشتغال کارگران زن خارجیبه خدمتکار منازل در ایران را اعلام کرد، یک منبع آگاه از استخدام موردی زنان خارجی به عنوان خدمتکاران منازل خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا این مقام آگاه که نخواست نامش عنوان شود به ایلنا گفت: برخی از افراد تحت هر عنوانی نیروهای زن خارجی را به عنوان خدمه در منزل استخدام می‌کردند و در مواردی به نیروی انتظامی هم اعلام می‌کردند که این‌ها مجوز کار دارند. در حالیکه چنین چیزی صحت ندارد و اداره کار تاکنون برای هیچ تبعهٔ خارجی به عنوان خدمه مجوز کار صادر نکرده است.

وی بابیان اینکه شرایط اشتغال اتباع خارجی در ایران تابع سیاست‌های کلی حاکم بر کشور است؛ افزود: بحثاشتغال اتباع در هر کشوری به سیاست‌های آن کشور خاص بر می‌شود چنانچه هم اکنون ۵۷ رشتهٔ شغلی برای اتباع خارجی تعریف شده است که وزارت کار برای آن‌ها مجوز صادر می‌کند و بحثجنسیتی هم در آن‌ها مطرح نیست، یعنی هم زن و هم مرد می‌توانند در صورتی که در این لیست شغلی قرارداشته باشند از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخواست مجوز کار کنند.

وی با تاکید براینکه اشتغال زنان و مردان خارجی به عنوان خدمتکار منازل ممنوع است، اضافه کرد: در صورتیکه شغل مورد نظر در لیست ۵۷ رشتهٔ شغلی مورد تایید وزارت کار وجود نداشته باشد، کمیته‌ای تشکیل می‌شود ودر آن کمیته درباره آن تصمیم گیری می‌شود.

این مقام مطلع همچنین در مورد امکان استخدام مردان خارجی به عنوان خدمتکار منازل در ایران گفت، مردان خارجی اساسا به عنوان خدمه در منازل کار نمی‌کنند اما اگر درخواستی هم در خصوص اشتغال کارگران مرد به عنوان خدمتکار منازل در اداره اشتغال اتباع بیگانه وزارت کار مطرح شود با این درخواست موافقتی نخواهد شد.

وی در تشریح چرایی این مشئله گفت: چون الویت اول ما اشتغال نیروی کار ایرانی است و اگر فردی نیاز به نیروی خدماتی دارد می‌تواند با توجه به حجم بالای نیروی کار بیکار در ایران از نیروهای ایرانی استفاده کند.
وی تصریح کرد: سالانه بیش از ۱۵۰ هزار مجوز کار برای اتباع خارجی صادر می‌شود که نزدیک به ۶۰ هزار مجوز مربوط به زنان

اتباع خارجی است بنابراین، زنان اتباع خارجی اگر به عنوان کار‌شناس و یا شاغل در رشته‌های تعیین شده تمایل به اشتغال داشته باشند برایشان مجوز کار صادر می‌شود و هیچ منعی برای کار ندارند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز