خبرگزاری کار ایران

فرمانده نیروی انتظامی:

حضور پلیس در محلات باید محسوس باشد

asdasd
کد خبر : ۲۳۵۷۱۰

احساس امنیت در پایتخت، قدرت پاسخگویی به مطالبات انتظامی از سوی پلیس، آرامش و امنیت اجتماعی نیز رو به بهبود بوده البته ما قانع نیستیم و تهران با چالش‌های زیادی روبروست.

فرمانده نیروی انتظامی گفت: باید تلاش کنیم تا جرایم را با آهنگ تدریجی مهار کرده و کاهش دهیم.

به گزارش ایلنا از پایگاه خبری پلیس، سردار اسماعیل احمدی مقدم در حاشیه حضور در ستاد فرماندهی تهران بزرگ در جمع خبرنگاران گفت: ممکن است با اجرای طرح های ضربتی در برخی محلات، بهبودی ایجاد شود اما استمرار آن وضعیت در مقیاس وسیع همواره شدنی نیست بنابراین باید تلاش کنیم تا جرایم را با آهنگ تدریجی مهار کرده و کاهش دهیم.

فرمانده ناجا با اشاره به یک دهه قبل از مأموریت خود در ناجا و نیز یک دهه اخیر، گفت: در صورتی که همه شاخص های جرم را طی این مدت مورد ارزیابی قرار دهیم، این روند همواره رو به بهبود بوده است؛ احساس امنیت در پایتخت، قدرت پاسخگویی به مطالبات انتظامی از سوی پلیس، آرامش و امنیت اجتماعی نیز رو به بهبود بوده البته ما قانع نیستیم و تهران با چالش‌های زیادی روبروست.

احمدی‌مقدم، جاذبه جمعیتی بالای پیرامون تهران را یکی از چالش های موجود عنوان کرد و افزود: رشد جمعیت در استان‌هایی نظیر البرز و شرق و غرب استان تهران ضریب بالایی دارد به طوری که بین ۵ تا ۱۲ درصد رشد سالانه جمعیت در این مناطق وجود دارد که اغلب این افراد سرریز جمعیت‌شان به پایتخت است و عمدتا برای اشتغال به پایتخت می‌آیند با توجه به چنین شرایطی باید واحدها و تجهیزات خود را افزایش دهیم.

این مقام ارشد انتظامی افزود: طی یکی دو سال اخیر به علت محدودیت بودجه، افزایش های خود را متوقف کرده ایم اما هیچ گاه کار را متوقف نکردیم بلکه با رشد بهره وری، چابک سازی ساختارها و انواع روش های مدیریتی تلاش کردیم قدرت پاسخگویی پلیس کاهش پیدا نکند.

وی تصریح کرد: در سال ۹۳ پس از یکی دو سالی که با نوسانات اقتصادی، مشکلاتی در حوزه سرقت به وجود آمده بود این جرم را نیز در کشور و پایتخت کنترل کردیم.

سردار احمدی مقدم، سرقت، موادمخدر از توزیع کننده خرد تا معتادان ولگرد، تولید آشپزخانه مواد صنعتی را اصلی ترین و شایع ترین جرایم تهران نام برد و گفت: سرقت و اعتیاد ارتباط زیادی با یکدیگر دارند و اگر مشکلات نگهداری معتادان مرتفع شود بسیاری از مشکلات ناشی از آن نیز حل شده و سرقت نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

فرمانده ناجا از کاهش ۳ درصدی سرقت در تهران در ۹ ماهه امسال خبرداد و گفت: در سایر جرایم خشن، قتل، سرقت مسلحانه و… نیز کاهش را شاهد بودیم. ضمن اینکه حضور انتظامی پلیس در محلات باید محسوس باشد؛ باید به ریشه ها توجه کنیم.

فرمانده ناجا با بیان اینکه کانون های جرم خیز عمدتاً در اثر سیل مهاجرت و حاشیه نشینی به وجود می آید، گفت: نباید اجازه دهیم کانون های جرم خیز در تهران شکل بگیرد.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان این مطلب که بافت‌های فرسوده که بلاتکلیف مانده مشکل ماست، افزود: باید تکلیف بافت‌های فرسوده که در نقاط مرکزی تهران است مشخص شود چرا که این بافت‌های رها شده به محلی برای انبار و تجمع معتادان و… تبدیل شده و کنترل آنها سخت است.

وی کنترل محله‌هایی مانند دروازه غار و شاهپور را سخت دانست و افزود: باید اقدامات کالبدی صورت گیرد و باید شهرداری و شهرسازی نیز با ناجا همکاری کنند.

احمدی مقدم، بافت فرسوده شهر تهران را یکی از مشکلات امنیتی آن عنوان کرد و اذعان داشت: باید برای این بافت ها تعیین تکلیف شود، اگر قرار است نوسازی یا تخریبی صورت گیرد، باید اقدام شود؛ بسیاری از محلات مرکزی پایتخت که جزء بافت های فرسوده هستند، رها شده و به کارگاه و محل اقامت معتادان، اتباع خارجی و غیره تبدیل شده لذا کنترل این مناطق نیز سخت است.

فرمانده ناجا خاطرنشان کرد: محله دروازه غار، مولوی و غیره از مناطقی است که باید اقدامات کالبدی در آن صورت گرفته و پلیس نیز آماده همکاری در این خصوص است.

این مقام ارشد انتظامی درباره وضعیت صدور مجوز برگزاری کنسرت‌ها، اظهارداشت: در مورد کنسرت‌ها، وزیر ارشاد دو نامه برای من نوشت که در آن به نامه‌ای استناد کرده بود که در یکی از شهرستان‌های استان تهران گفته شده که این افراد حق کنسرت ندارند؛ وزیر در این نامه پرسیده بود که اگر این افراد کنسرت نگذارند پس چه کسانی باید کنسرت بگذارند که ما نیز آن را پیگیری کردیم که در نهایت مقرر شد نمایندگانی از پلیس اماکن، امنیت اخلاقی، وزارت ارشاد و دیگر نهادهای مسئول جلسه‌ای در این خصوص بگذارند و شیوه ای تدوین و چارچوبی با وزارت ارشاد مشخص و ابلاغ شود.

احمدی مقدم ادامه داد: در حال حاضر روال همچون گذشته است و برای التزام بخشی کنسرت ها در حال مذاکره هستیم.

وی در خصوص اینکه در بحثبودجه نیروی انتظامی در سال جاری بخشی از تامین اعتبارات از طریق جرایم راهنمایی و رانندگی انجام خواهد شد گفت: رقم بودجه معمولا بر اساس ارقام و عملکرد هر سال پیش بینی شده و در بودجه قرار می‌گیرد بنابراین چنین چیزی یک تکلیف نیست و اینطور نیست که حتما باید به وسیله جریمه بودجه جبران شود.

جریمه سربازان فراری به معنای فروش نیست

احمدی مقدم درباره فروش سربازی، گفت: این موضوع فروش سربازی نیست، بلکه یک جریمه است؛ هرچند سال یکبار به غایبان معافیت هایی داده می شود و برای اینکه عفو مجانی نشود لذا افراد باید جریمه ای در این رابطه بپردازند.

وی افزود: فردی که ۱۰ الی ۲۰ سال غایب بوده و محدودیت های زیادی را طی این مدت متحمل شده و از سوی دیگر با توجه به سن و سالشان، دیگر کارایی برای ما ندارند؛ اگر قرار شده که این افراد خسارت‌هایی بپردازند این جایزه و فروش نیست.

احمدی مقدم با بیان اینکه در ناجا به دنبال تخصصی کردن امور هستیم، گفت: در آگاهی و دادسرا نیز بر اساس تخصص‌ها تقسیم بندی صورت گرفته است؛ جرایمی نظیر سرقت از بانک‌، سرقت خودرو و سرقت لاستیک طبیعتا با یکدیگر برابر نیستند اما ماموران به تمامی این جرایم رسیدگی خواهند کرد بنابراین مردم نباید تصور کنند که پلیس به برخی از جرایم بی توجه است.

فرمانده ناجا با اعلام اینکه در حال حاضر ۲۵ درصد از سرقت‌های کل کشور در تهران بزرگ رخ می‌دهد، گفت: اگر به عنوان مثال روزانه دو هزار فقره سرقت در کشور به ثبت برسد ۵۰۰ مورد آن مربوط به تهران بزرگ است که این خود یک حجم کار بسیار بالاست.

وی از عدم بازدارندگی مجازات‌ها برای برخی از مجرمان انتقاد کرد و گفت: دستگاه قضا باید با باندهایی که جرایمی را مرتکب شده‌اند، قاطع و شدیدتر برخورد کند، گاهی اوقات مجرمان نه تنها از کرده خود پشیمان نیستند بلکه پس از دستگیری با افتخار آن را تعریف می‌کنند گویی یک شیرین کاری جالب انجام داده‌اند؛ در قوه قضائیه پیگیر هستیم تا مجازات این دسته از افراد شدیدتر شود.

گزارش عملکرد قرارگاه اربعین توسط نیروی انتظامی

این مقام ارشد انتظامی درباره عملکرد پلیس در طرح اربعین، گفت: سال گذشته ۵۰۰ هزار زائر از کشورمان در ایام اربعین به کربلا و نجف رفتند که امسال این رقم با توجه به افزایش حدود سه برابری به یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسید، در حالی که پایانه‌های مرزی ما چنین ظرفیتی را نداشتند.

فرمانده ناجا ادامه داد: با بسیج سازمان های متولی و نیز نیروها، خدمات خوبی به مردم و زائران ارائه شد و اقدامات قابل توجهی برای تشریفات و ورود و خروج از مرز انجام گرفت؛ حتی کسانی که گذرنامه نداشتند ظرف مدت یک روز از تهران برای آنها گذرنامه صادر شد، پلیس خدمات زیادی برای زائران انجام داد.

احمدی مقدم تصریح کرد: پیش بینی می‌کنیم شمار زائران به کربلا در اربعین سال آینده از این تعداد بیشتر شود، پیشنهاد مکتوب به دولت ارائه کردیم تا برای سال آینده عالی ترین سطح دولت، ریاست ستاد را برعهده گیرد و همه دستگاه پای کار بیایند.

احمدی مقدم به سفر خود که در همین ایام به کشور عراق داشته اشاره کرد و گفت: در دیداری که با برخی از مسئولان عراقی داشتم آنان از ما خواستند که جمهوری اسلامی ایران در خاک عراق نیز خدمت رسانی به زائران را انجام دهد و تردد تا کربلا و نجف نیز از سوی کشور ما نیز انجام بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه در ساختار نیروی انتظامی باید نوسازی در حوزه اشراف اطلاعاتی و واکنش سریع مدنظر قرار بگیرد، بیان داشت: پلیس نباید از چیزی غافلگیر شود اما ما در ماجرای اربعین غافلگیر شدیم؛ موضوع دیگر آن است که پس از غافلگیری باید یک واکنش سریع انجام شود.

فرمانده ناجابه فعالیت قرارگاه ظفر یگان ویژه اشاره کرد و افزود: این قرارگاه در بسیاری از موارد به پلیس کمک کرده و در طرح‌های نوروزی، طرح دریا، عاشورا و تاسوعا و… در کنار مردم است؛ در ایام تاسوعا و عاشورا، ۶۰ میلیون ایرانی در این مراسم‌ها شرکت کردند و کسی از خود سوال نکرده که چطور هیچ اتفاقی رخ نداد آن هم در شرایطی که دشمنان در حال برنامه ریزی برای برهم زدن امنیت کشورمان هستند، اینها نشان از یک کار سنگین و بزرگ است.

احمدی مقدم در خاتمه نمره عملکرد فرماندهی انتظامی تهران بزرگ را ۸۸ از ۱۰۰ عنوان کرد و گفت: این یک نمره بسیار خوب است وبا توجه به وسعت کار دستاورد مطلوبی محسوب می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز