خبرگزاری کار ایران

کابینه ثبات دولت یازدهم، قطار لرزان دولت نهم

کد خبر : ۲۳۵۴۷۹

روحانی در یک سال و نیم اول دولت خود تغییراتی را در کابینه خود ایجاد نکرده است و حتی در برابر شایعات مطرح شده در این مورد نیز ایستاده است و اعلام کرده که هیچ تغییر در کابینه‌اش ایجاد نکرده است. این اعتقاد روحانی درست برخلاف رفتار محمود احمدی نژاد است. رئیس دولت نهم، در یک سال و نیم اول دولت خود دو وزیر کابینه خود را تغییر داد. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که یک سال و نیم زمان مناسبی برای ارزبایی عملکرد وزرا نیست.

در سیاست ایران یک رسم دیرین وجود دارد و آَنهم مقایسه دولت تازه روی کار آمده با دولت پیش از خود است. این رسم که به ویژه بعد از پایان جنگ در ایران حاک شد در مورد دولت حسن روحانی و دوران محمود احمدی نژاد نیز صدق می‌کند.

نامه نیوز با این مقدمه نوشت: سیاسیون، رسانه‌ها و مردم بعد از هر تصمیم دولت روحانی یا بعد از هر سخنرانی او، به مقایسه رئیس دولت یازدهم با رئیس دولت‌های نهم و دهم می‌پردازند. نمونه بارز این مقایسه‌ها در نحوه تصمیمات روحانی و تفاوت آن با محمود احمدی نژاد است.

یکی دیگر از مسائلی که می‌شود به سراغ آن رفت و دولت روحانی و احمدی نژاد را مقایسه کرد، تغییرات در سطح وزرا در یک سال و نیم اول دولت است. روحانی از همان روزهایی ابتدایی ریاست جمهوری‌اش اعلام کرد که از تصمیمات یک شبه و تغییرات پی در پی در دولتش خوداری می‌کند. او دولت خود را دولت مشورت با وزرا و عقلا نامید و این درست برخلاف رفتار رئیس جمهور سابق ایران بود.

روحانی در یک سال و نیم اول دولت خود تغییراتی را در کابینه خود ایجاد نکرده است و حتی در برابر شایعات مطرح شده در این مورد نیز ایستاده است و اعلام کرده که هیچ تغییر در کابینه‌اش ایجاد نکرده است. این اعتقاد روحانی درست برخلاف رفتار محمود احمدی نژاد است. رئیس دولت نهم، در یک سال و نیم اول دولت خود دو وزیر کابینه خود را تغییر داد. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که یک سال و نیم زمان مناسبی برای ارزبایی عملکرد وزرا نیست.

احمدی نژاد در سال ۸۵، پرویز کاظمی و محمد ناظمی اردکانی را از کابینه نهم پیاده کرد تا رکورد بی سابقه‌ای را به نام خود ثبت کند.

وزیری با عمر وزارت یک ساله

پرویز کاظمی اولین وزیر برکنار شده دولت اول محمود احمدی نژاد، که در سال ۱۳۸۵ از دولت کنار رفت. پرویز کاظمی، وزیر وقت رفاه بود. در آن زمان، اعلام شد که کاظمی، به عهدنامه ای که احمدی نژاد در بدو تشکیل دولت از وزرا گرفته بود، عمل نکرده و لذا کنار گذاشته می شود؛ هرچند احمدی نژاد هنگام رای اعتماد به پرویز کاظمی، وزیر رفاه دولت نهم گفته بود کاظمی را خدا به او معرفی کرده است.

اولین وزیر تعاون ناکام

محمد ناظمی اردکانی دمین وزیری بود که در ابتدای کار از سوی احمدی نژاد برکنار شد. او اولین وزیر تعاون در دولت محمود احمدی نژاد بود که در سال ۱۳۸۵ کنار گذاشته شد. ناظمی اردکانی پس از وزارت تعاون باردیگر به سازمان استاندارد وتحقیقات صنعتی یه عنوان رئیس بازگشت. محمود احمدی‌نژاد ۶ آبان از برکناری ناظمی اردکانی خبر داد. وی دلیل خاصی برای برکناری وی بیان نکرد و ضمن تقدیر از عملکرد او گفت که قرار است از وی در پست دیگری استفاده شود. برخی رسانه‌ها تأکید کردند که او حاضر به استعفا نشده و گفته است که عملکردش ضعفی نداشته تا استعفا دهد.

همین دو تغغیر در سطح وزارت خانه نشان می‌دهد که دولت روحانی تا به امروز دولت باثبات تری نسبت به دولت احمدی نژاداست و رئیس دولت یازدهم اعتماد بیشتری به وزرای خود دارد. این معنا نشان می‌دهد که روحانی در انتخاب وزرا دقت و مشورت بیشتری انجام داده است.

این دو وزیر تنها وزرایی نبودند که احمدی نژاد از کار برکنار کرد بلکه ۱۲ نفر دیگر از وزرا بودند که احمدی نژاد به دلیل اختلاف سلیقه و همراهی نکردن‌ آنها با مشایی حکم به برکناری آنان داد.

در جدول زیر می‌توانید با این وزرا و علت برکناریشان آشنا شوید:

نام
سمت
دلیل برکناری
محمد حسین صفار هرندی
وزیر ارشاد
صفار هرندی: دلیل اصلی بنده که در آن جلسه هیأت دولت به ماندن آقای مشایی به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور اعتراض کردیم، این بود که این کار مخالف نظر رهبری بوده و این جلسه مشروعیتی ندارد.
داود دانش جغفری
وزیر اقتصاد
دانش جعفری: اختلاف نظر با رییس‌جمهور در برخی مسائل پولی و بانکی دلیل اصلی استعفای بنده بود. ارزیابی عملکرد من باید برمبنای کارهایی که در طول وزارت «انجام نداده» یا در مقابل آن مقاومت کردم انجام شود.
غلامحسین محسنی اژه ای
وزیر اطلاعات
اژه ای: ما خودمان هم نفهمیدیم چگونه و چرا ما را کنار گذاشتند. بسیاری از مسئولین از برکناری من هیچ اطلاعی نداشتند. بعد از نماز ظهر روزی که من را برکنار کردند مانند همیشه قرار بود تا قبل از پایان وقت اداری یک جلسه‌ای بگذاریم که وقت هم فوت نشود که در حال رفتن به اتاق کارم بودم که یکی از معاونین من سراسیمه به استقبال من آمد و خبر عزل من را داد و گفت که به وی پیشنهاد سرپرستی وزارت اطلاعات داده شده است.
مصطفی پورمحمدی
وزیر کشور
پور محمدی: پس از پایان مرحله نخست انتخابات، گزارشى از برخى تخلفات صورت گرفته در انتخابات، براى رهبر انقلاب فرستادم که پس از ارسال این گزارش، پس از چند روز رئیس‌جمهور از ارسال آن آگاه شده و از این اقدام به شدت عصبانى شدند. آقای احمدى‌نژاد از اینکه چرا پیش از نوشتن گزارش با او هماهنگى نکرده، ناراحت شده و به خاطر این کار، تصمیم به تغییر گرفت.
کاظم وزیر هامانه
وزیر نفت
وزیری هامانه: اوایل سال ۸۶ رئیس جمهور، مرحوم کردان را برای پستی در وزارت نفت به من پیشنهاد داد که با توجه به مدارکی که بدست آوردم با این موضوع مخالفت کردم. بنده زیر بار صدور این حکم نرفتم چراکه این انتصاب را خیانت به نفت می‌دانستم. رئیس جمهور پس از این اقدام بنده گفت اگر در مهلت تعیین شده، حکم صادر نشود شما را برکنار می‌کنم.
علی رضا طهماسبی
صنایع
دولت: اختلاف شدید با محمود احمدی‌نژاد برای مدیریت صنایع مهمی مانند خودروسازی و سازمان گسترش و نوسازی صنایع
پرویزکاظمی
وزیر رفاه
دولت: یکی از دلایل برکناری وزیر رفاه استفاده از افراد چندپستی در وزارت رفاه بود، به نحوی که برخی از مدیران کل وزارت رفاه، همزمان عضو چند شرکت و موسسه دیگر نیز بودند. در طول تصدی وزارت رفاه توسط مهندس کاظمی این وزارتخانه خروجی خوبی نداشت و طبق تحقیقات صورت گرفته ۵۰ درصد اخبار این حوزه توسط سازمان‌‏های زیرمجموعه این وزارتخانه اعلام می‌‏شد و خود وزارت رفاه کمتر از ۵ درصد حجم اخبار را به خود اختصاص ‌‏داده است.
کامران باقری لنکرانی
وزیر یهداشت
رئیس جمهور: با تحقیق در وضع بهداشت و درمان به این نتیجه رسیدیم که نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند و آنان مشکلات بیشتری درخصوص مسائل بهداشتی و درمانی دارند. به همین علت و با توجه به این که نیمی از کادر پزشکی و پیراپزشکی، بانوان هستند متخصص زنان برای تصدی پست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نظر گرفته شده است.
رضا تقی پور
وزیر ارتباطات
دولت: اختلاف دیدگاه در جلسه شورای عالی فضای مجازی و همزمانی طرح مباحثجدی که ز در جلسه این شورا اتفاق افتاد، سبب شد تا رضا تقی پور با حکم رییس جمهور از سمتش برکنار شود.
منوچهرمتکی
وزیر امور خارجه
رئیس جمهور: آقای متکی دوره اول و دوم کاندید من نبود، به خصوص دور دوم که اصلاً باهاش کاری نداشتم، تا اینکه پارسال از آمریکا که آمدیم، سه چهار دیپلمات که با اعزام‌شان مخالف بودم(همانجا) پناهنده شدند.
بعد در جلسه‌ای که نمی‌توانم بگویم چه کسانی بودند قرار شد متکی عوض شود، از آن روز که این تصمیم گرفته شد تا سه ماه ایشان پیدا نمی‌شد و دائما سفر در سفر بود. می‌گفتم کارش دارم می‌گفتند فرودگاه است، یک شب پیدایش کردیم، قرار بعد از ظهر بود بالاخره ایشان ساعت ۱۰ شب آمدند، به ایشان گفتم دیگر تمام است شما دیگر نمی‌توانید وزیر باشید، چون نمی‌خواستم از دولت برود گفتم بیا معاون انرژی اتمی؛ گفت نگران من نباش، می‌خواهم بروم سنگال برگردم. کلا با من هماهنگ نمی‌کرد، گفت قرار دارم گفتم ضرورت ندارد، اصرار کرد می‌خواهم بروم، به ایشان گفتم از نظر بنده شما وزیر نیستی، گفت می‌روم دوشنبه اینجا هستم. ما حکم ایشان را نوشتیم و گفتیم دوشنبه این حکم را بزنند، دوشنبه آمدم گفتم نکند این نیامده باشد، رفتم دیدم نیامده، به دفتر گفتم دست نگه دارند ولی اعلام‌شد ۵ دقیقه پیش حکم زده شده.
مرضیه وحید دستجردی
وزیر بهداشت
دستجردی: بنده اصرار دارم که این مجموعه مدیران بالاخص حضرتعالی تا پایان مسئولیت اینجانب با وزارت بهداشت همکاری نمایید. اینجانب فشارهای وارده از جانب مدیریت اجرایی کشور برای تغییر ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران را به مصلحت نظام سلامت نمی‌دانم!
حال که مدیریت اجرایی کشور مرا از انجام وظایف و ادامه مسئولیت نظام سلامت کشور معاف نموده است، بر خود فرض می‌دانم از یکایک همکاران گرامی و… حلالیت نمایم.
فرهاد رهبر
رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی
رهبر: به اینکه اساسا ایجاد تشکیلات موازی برای انجام وظایفی که قانون به دستگاه خاصی واگذار کرده باعثبروز دلسردی و یاس در مدیران نظام اجرایی کشور خواهد شد و این روش نه تنها منجر به ایجاد دولتی با ابعادی مناسب، کارآ، منعطف و موثر نخواهد شد بلکه به گسترش بوروکراسی اداری و پیچیده‌تر شدن آن می‌انجامد، لذا با عرض پوزش، از پذیرش پیشنهاد مسئولیتی که به موازی کاری می‌انجامد و به طور مبنایی مغایر با عقیده و نظر کار‌شناسی اینجانب است معذورم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز