خبرگزاری کار ایران

رئیس پلیس فتا اصفهان خبر داد:

رشد ۱۸ درصدی کشف جرائم سایبری در اصفهان

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۹۸۴

۶۹ درصد کل جرایم استان اصفهان، معطوف به جرایم سایبری است، در همین زمینه امسال و در حوزه اجتماعی جرایم سایبری سه درصد افزایش وقوع نسبت به سنوات گذشته داشته است.

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان اصفهان در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه اکثر آسیب دیدگان شبکه های اجتماعی در فضای سایبری بانوان هستند، گفت: افزایش برخی جرایم، به‌ویژه در حوزه اجتماعی و اخلاقی به وسیله شبکه های اجتماعی که در این فضا خلاء آموزش سایبری در جامعه حس می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، سرهنگ سید مصطفی مرتضوی؛ با اشاره به اینکه در جرایم سایبری سطح کشف نسبت به وقوع جرایم رقم مثبتی در حدود ۱۱۸ درصد است که نشان می دهد پلیس فتای استان ۱۸ درصد نسبت به وقوع جرایم سایبری جلوتر است، اظهار داشت: هم اکنون ۲۱ درصد کل جرایم سایبری اخلاقی است. این در حالی است که دربخش جرایم حوزه اقتصادی با افزایش حدود ۳۰۰ درصدی مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه اکثر جرایم سایبری در شبکه های اجتماعی لاین، وایبر، تانگو و بی تاک اتفاق می افتد، تصریح کرد: در این زمینه ۸۰ درصد انگیزه کل جرایم سایبری، منافع مالی و اقتصادی، ۱۰ درصد غیراخلاقی، پنج درصد سرگرمی و پنج درصد انتقام جویانه است.

سرهنگ مرتضوی با اشاره به غیر رسمی بودن فعالیت سایت‌های همسریابی گفت: ۱۳۵ وب سایت همسریابی مسدود شده است. البته برای کاهش این نوع جرائم پلیس فتا برای کاهش جرائم در فضای شبکه های اجتماعی وآموزش با تمام قوا وارد شده و به برگزاری دوره های آموزش با همکاری آموزش و پرورش و سایر نهادها و سازمانهای اجتماعی اقدام کرده است.

وی با اشاره به اینکه ۶۶ درصد جرایم حوزه اخلاقی معطوق به شبکه های اجتماعی است بیان داشت: علت اصلی وقوع جرم ناشی از اعتماد، خوش بینی و مثبت اندیشی کاربران است زیرا برخی کاربران برای ایجاد اطمینان و تعمیق ارتباطات اقدام به خودفاش سازی و ارسال اطلاعات خصوصی و خانوادگی می کنند که می تواند ابزاری برای باج خواهی و سلب آسایش خانواده‌ها شود.

رییس پلیس فتا اصفهان افزود: ۲۱ درصد جرایم حوزه اخلاقی به وب سایت‌ها، ۹ درصد وبلاگ، چهار درصد ایمیلی است ۴۹ درصد جرایم سایبری هتک حیثیت و نشر اکاذیب، ۳۳ درصد فیلمها و عکسهای خصوصی، هشت درصد ایجاد مزاحمت، دو درصد تحریک با اعمال منافی عفت و هشت درصد هم جرایم خرد در حوزه اخلاق را شامل می شود.

وی ادامه داد: کلاهبرداری‌های پیامک‌های با شگردهای خاص شامل شرکت و برنده شدن در قرعه کشی صورت می گیرد که این جرایم با توجه به اقدامات پیشگیرانه این پلیس در دستگیری ۲۵ نفر متهم در یکی از استانهای کشور امسال نسبت به دو سال گذشته کاهش یافته است.

این مسئول انتظامی اصفهان اظهار داشت: در حوزه اقتصاد، ۷۱ درصد کل جرایم اقتصادی از جنس کلاهبرداری رایانه ای و ناشی از کلاهبرداریهای پیامکی و ۲۹ درصد پرداختهای غیرمجازاز حسابهای بانکی کاربران است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز