خبرگزاری کار ایران

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:

۸۸ نفر از دانشمندان بر‌تر جهان، ایرانی هستند

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۸۸۴

هم‌اکنون ۶۰ هزار دانشمند بر‌تر در دنیا فعالیت می‌کنند که از این تعداد، ۸۸ نفر مربوط به ایران هستند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در آئین گرامیداشت روز پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: نظام ارزشیابی و سنجش علم باید بر اساس معیارهای کیفی تغییر یابد و این اقدام هم اکنون در وزارت بهداشت آغاز شده است.

به گزارش ایلنا از پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، رضا ملک‌زاده در مراسم تجلیل از پژوهشگران بر‌تر دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مناسبت روز پژوهش حضور یافت.

وی در این مراسم با اشاره به فعالیت چهار میلیون محقق در سال ۲۰۱۳ میلادی در دنیا، گفت: هم اکنون ۶۰ هزار دانشمند بر‌تر در دنیا فعالیت می‌کنند که از این تعداد، ۸۸ نفر مربوط به ایران هستند، همچنین ۱۸ نفر در عرصه علوم پزشکی مشغول به تحقیق و پژوهش هستند.

ملک‌زاده افزود: ایران از لحاظ تعداد مقالات در دنیا، رتبه هفدهم را در سال ۲۰۱۳ میلادی به خود اختصاص داده و از نظر تعداد ارجاعات نیز در رتبه بیست و چهارم دنیا قرار گرفته است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه یک سوم تولید علم در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا توسط کشور ایران صورت می‌گیرد، تصریح کرد: در کشورهای مختلف دنیا، بودجه‌های متفاوتی برای امور پژوهشی در نظر گرفته شده است و کشور کره جنوبی، از جمله کشورهای بر‌تر دنیا در این زمینه محسوب می‌شود.

وی ابراز داشت: برای پیشرفت در امور پژوهشی، به دانشمندانی نیاز داریم که وقت کافی در این زمینه صرف کنند و از سویی دیگر، به تربیت نیروی پژوهشگر و محقق بپردازیم.

ملک‌زاده با تاکید بر حقوق معنوی دانشگاه‌ها به عنوان مراکز تولید علم نسبت به اساتید که باید با صرف وقت در امور پژوهشی ادا شود، گفت: از جمله نیازهای موجود در این راستا، جذب اعضای هیئت علمی پژوهشی در دانشگاه‌ها است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در جمع پژوهشگران بر‌تر دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از کسب رتبه سوم این دانشگاه در زمینه تعداد مقالات و شاخص‌های استنادی دانشگاهی تیپ یک دانشگاه‌های علومپزشکی کشور در بانک اطلاعاتی ISI و رتبه چهارم در نتایج ارزشیابی فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی تیپ یک کشور خبر داد.

گفتنی است در این مراسم که در تالار اجتماعات سینا و صدرای دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد، پژوهشگران بر‌تر دانشگاه تجلیل شدند.

ضرورت آموزش و ارتقای شیوه زندگی سالم به مردم

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در حاشیه بازدید از غرفه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نمایشگاه تخصصی شهر زیبا، بر اطلاع رسانی به شهروندان در عرصه سلامت تاکید کرد.

ملک‌زاده، در سفر به شیراز در غرفه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در نمایشگاه تخصصی شیراز حضور یافت و از خدمات این غرفه دیدن کرد.

وی در حاشیه این بازدید به خبرنگار وب دا گفت: نقش اساسی دانشگاه علوم پزشکی، باید در پیشگیری باشد و مردم را از ابتلا به بیماری‌هایی که از آن‌ها رنج می‌برند، دور سازیم.

ملک‌زاده در کنار اقدامات پیشگیرانه، به رسالت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه درمان اشاره کرد و افزود: خدمات درمانی نیز باید با روش صحیح و با کیفیت به افراد ارائه شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به ترویج سواد سلامت در جامعه، تاکید کرد: بر همین اساس، لزوم ترویج اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در عرصه سلامت و آموزش شیوه‌های سالم زندگی به افراد، ضروری است.

ملک‌زاده بر نقش موثر اطلاع رسانی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن تاکید کرده و گفت: بر اساس اطلاعات موجود، بیش از ۳۰درصد مردم کشور دارای قندخون بالای ۱۰۰ بوده و قریب به ۴۰درصد مردم نیز در سن ۵۰سالگی از پرفشاری خون رنج می‌برند که با توجه به بی‌علامت بودن این نوع بیماری‌ها، لازم است مردم بیش از پیش نسبت به سلامت خود دقت نمایند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز که در این دیدار، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت را همراهی می‌کرد، حضور دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این نمایشگاه را فعال ارزیابی کرد و گفت: عرصه‌های مختلف خدمات دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه بهداشت، درمان و آموزش، در این نمایشگاه به منصه ظهور گذاشته شده است.

سید بصیر هاشمی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به شهری زیبا، سلامت یک زیرساخت اساسی محسوب می‌شود و در غرفه دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز خدماتی در همین زمینه به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز