خبرگزاری کار ایران

رضا نجفی:

تملک سلاح‌های هسته‌ای، موجد امنیت برای هیچ کشوری نیست

asdasd
کد خبر : ۲۳۲۱۶۰

نجفی گفت که جمهوری اسلامی ایران ضمن استقبال از کوشش های معطوف به تأسیس مناطق عاری از سلاح های هسته ای در کلیه مناطق جهان، برای تأسیس یک منطقه عاری از سلاح های هسته ای در خاورمیانه اهمیتی بسیار قایل بوده و قویاً از آن حمایت می کند.

سفیر و نماینده دائم ایران در دفتر سازمان ملل در وین گفت: گفتار و رفتار برخی قدرت‌ها در بحثخلع سلاح هسته‌ای در تعارض با هم است.

به گزارش ایلنا، کشور اتریش این هفته میزبان یک کنفرانس بین المللی دو روزه در باره آثار بشردوستانه سلاح های هسته ای است. این کنفرانس که از دیروز به مدت دو روز در وین در حال برگزاری است بر موضوع پیامدهای بشردوستانه بالقوه ناشی از انفجار سلاح های هسته ای مانند آثار این نوع انفجارها بر سلامت انسان ها، محیط زیست، توسعه، آب و هوا، امنیت غذایی و زیرساخت های جهانی تمرکز دارد. طبق اعلام دولت اتریش نمایندگان حدود ۱۵۰ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس شرکت کرده اند.

رضا نجفی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل متحد در وین که ریاست هیأت شرکت کننده از کشورمان در بخش دولتی کنفرانس را به عهده دارد طی سخنانی در این کنفرانس دیدگاه ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص سلاح های هسته ای و آثار بشردوستانه آنها را مطرح کرد.

نجفی گفت: از زمان بمباران هسته ای هیروشیما و ناکازاکی توسط ایالات متحده آمریکا، انسانیت زیر سایه هراس از سلاح های هسته ای بسر برده است. سلاح هایهسته ای از شناسایی رزمندگان و غیرنظامیان ناتوانند و مرزها را تشخیص نمی دهند. از این رو نفس موضوع تملک سلاح های هسته ای بجای نادیده گرفته شدن باید محکوم شده وتملک سلاح های هسته ای نباید منبع قدرت محسوب شود.

نجفی افزود: برخورداری از به اصطلاح سلاح های هسته ای «ایمن و قابل اطمینان» افسانه ای بیش نیست زیرا آن هنگام که زمان کاربرد اتفاقی یا عمدی آنها فرا رسد، آن گاه دیگر هیچ کس نمی تواند زندگی ایمن و قابل اطمینانی داشته باشد.

نجفی ضمن اشاره به مخالفت کلیه ادیان مقدس الهی با کاربرد سلاح های کشتار دسته جمعی به ویژه سلاح های هسته ای به تشریح دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران در باره این سلاح ها پرداخت و گفت: ما معتقدیم که دسترسی به سلاح های کشتار دسته جمعی و کاربرد آنها با مذهب و آموزه های اسلامی ما در تضاد قرار دارد. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور قربانی سلاح های کشتار دسته جمعی قویاً بر این باور است که تملک سلاح های هسته ای، موجد امنیت و تضمین آن برای هیچ کشوری نیست و تنها ضمانت مطلق در مقابل تهدید این سلاح های غیر انسانی، انهدام کامل آنها تحت کنترل شدید بین المللی است.

وی همچنین در این زمینه به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم افتتاحیه شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران اشاره و به نقل از ایشان اظهار داشت که «جمهوری اسلامی ایران استفاده از سلاح هسته‌ای و شیمیایی و نظایر آن را گناهی بزرگ و نابخشودنی می داند».

نجفی در ادامه ضمن ابراز ناخشنودی از سرعت کند روند خلع سلاح هسته ای در جهان، بر خواسته اکثریت جامعه جهانی از جمله اعضای جنبش عدم تعهد مبنی بر تحقق خلع سلاح هسته ای به عنوان یک رکن اساسی معاهده عدم اشاعه سلاح های هسته ای(ان. پی. تی.) تأکید کرد.

نماینده کشورمان در دفتر سازمان ملل متحد در سخنان خود از شرکت کنندگان در کنفرانس وین خواست تا ابتدا از خود شروع کنند و به عنوان نخستین گام از جمله اعلام نمایند که تملک و کاربرد یا تهدید به کاربرد سلاح های هسته ای عملی غیرقانونی و مغایر با حقوق بین الملل از جمله حقوق بشردوستانه بین المللی است.

نجفی گفت که صحبت از آثار دهشتناک بشردوستانه سلاح های هسته ای از یک سو و در عین حال نگهداری آنها در قلمرو خود از سوی دیگر، دو موضوعی است که در تناقض با یکدیگر قرار دارند.

وی همچنین از شرکت کنندگان در این کنفرانس خواست تا از دولت های دارای سلاح های هسته ای بخواهند تا به تعهدات خویش طبق مفاد ان. پی. تی. عمل کرده و در این زمینه از هر نوع توسعه و تحقیق در باره سلاح های هسته ای، هر نوع تهدید به استفاده از سلاح های هسته ای علیه دولت های فاقد سلاح های هسته ای، هر نوع نوسازی سلاح های هسته ای و تأسیسات آنها، و هر نوع استقرار سلاح های هسته ای در قلمرو دیگر کشورها اجتناب کنند.

نجفی در پایان گفت که جمهوری اسلامی ایران ضمن استقبال از کوشش های معطوف به تأسیس مناطق عاری از سلاح های هسته ای در کلیه مناطق جهان، برای تأسیس یک منطقه عاری از سلاح های هسته ای در خاورمیانه اهمیتی بسیار قایل بوده و قویاً از آن حمایت می کند.

او گفت که ایران کشوری است که برای اولین بار در سال ۱۹۷۴ ایده ایجاد یک منطقه عاری از سلاحهای هسته ای در منطقه خاورمیانه به عنوان یک اقدام مهم خلع سلاحی در این منطقه را مطرح کرد. با وجود درخواست های مکرر جامعه بین المللیدر این زمینه، رژیم صهیونیستی اسرائیل مستحضر به حمایت سیاسی و نظامی برخی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، نه به ان. پی. تی پیوسته و نه تأسیسات هسته ای غیرقانونی و غیرمجاز خود را تحت پادمان جامع آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داده است.

لازم به ذکر است که این کنفرانس در دو بخش دولتی و پارلمانی برگزار می شود. یک هیأت دو نفره از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نیز قرار است در میزگرد پارلمانی کنفرانس با عنوان اقدامات پارلمان ها برای جهانی عاری از سلاح های هسته ای که در محل پارلمان اتریش برگزار می شود شرکت کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز