خبرگزاری کار ایران

علی‌اکبر صالحی در جمع خبرنگاران:

در مذاکرات حکمت، عقلانیت و انعطاف داشتیم / تحریم‌ها دیگر اثرات گذشته را ندارند

asdasd
کد خبر : ۲۳۱۹۷۹

در مذاکرات حکمت، عقلانیت و انعطاف داشتیم و ثابت کردیم که برعکس تصویری که از جمهوری اسلامی ایران نشان داده بودند اهل مذاکره‌ایم و افکار عمومی دنیا نسبت به ایران روشن شده است و اگر به توافق نیز نرسیم همه می‌دانند که مقصر کیست. اگر طرف مقابل اراده سیاسی داشته باشد احتمال توافق زیاد است

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی نمی‌خواهد که پرونده هسته‌ای حل شود تا آن را به عنوان اهرم فشار علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اکبر صالحی در حاشیه کنفرانس بین‌المللی جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری درخصوص مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱ + ۵ گفت: در مذاکرات حکمت، عقلانیت و انعطاف داشتیم و ثابت کردیم که برعکس تصویری که از جمهوری اسلامی ایران نشان داده بودند اهل مذاکره‌ایم و افکار عمومی دنیا نسبت به ایران روشن شده است و اگر به توافق نیز نرسیم همه می‌دانند که مقصر کیست.

وی ادامه داد: ما به دنبال توافق برد - برد هستیم و امکان رسیدن به توافق زیاد است.

رئیس سازمان انرژی اتمی، غنی‌سازی نیروگاه آب سنگین اراک، تحریم‌ها و فردو را موضوعات مذاکره اعلام کرد و ادامه داد: از لحاظ فنی و حقوقی نظرها به هم خیلی نزدیک شده است و از نظر سیاسی مستلزم اراده‌اند که اگر طرف مقابل آن اراده را داشته باشد احتمال سیدن به توافق زیاد است.

صالحی با اشاره به اختلافات سیاسی موجود در امریکا تصریح کرد: فشار لابی‌های صهیونیستی به وضوح مشاهده می‌شود. نتانیاهو نیز اعلام کرد که ما مانع از به سرانجام رسیدن مذاکرات شدیم و کری نیز گفته که مذاکرات را با اسرائیل هماهنگ می‌کنیم.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اسرائیل نمی‌خواهد موضوع هسته‌ای حل شود تا بتواند آن را به عنوان اهرم فشار علیه ایران استفاده کند یادآور شد: موقعیت ایران به گونه‌ای است که اگر این موضوع حل نشود چیز زیادی را از دست نداده‌ایم.

وی ادامه داد: ساختمان تحریم‌ها ترک خورده و دیگر ما به شرایط سابق برنمی‌گردیم. تحریم‌ها دیگر اثرات گذشته را ندارند.

معاون رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه برداشت شخصی‌ام از مذاکرات این است که اوباما و کری علاقه‌مند به حل موضوع هسته‌ای هستند ولی دیگران نمی‌خواهند یادآور شد: اگر موضوع پرونده هسته‌ای به یک بحران غیرضروری ساختگی تبدیل شود، برای اوباما امتیاز بزرگی است؛ چراکه به او جایگاه مشروعی می‌بخشد، چون توانسته این پرونده را حل کند.

صالحی با یادآوری اینکه ایران تلاش می‌کند تا مذاکرات به سرانجام برسد، خاطرنشان کرد: امیدوارم آمریکایی‌ها از این فرصت حسن استفاده را بکنند چرا‌که ممکن است دیگر این فرصت‌ها فراهم نشود. ما یک زمان در شرایطی بودیم که برای حسن نیت فعالیت‌هایمان را تعلیق کردیم، اما به دلیل بدقولی غربی‌ها فعالیت‌مان را شروع کردیم و رشد هم کردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که اگر توافق ژنو به سرانجام نرسد چه خواهد ‌شد، ابراز داشت: در توافق ژنو آمده اگر توافقات به نتیجه نرسد، هر کس کار خود را انجام می‌دهد و اگر به توافق برسیم، قرار نیست این سبک ادامه پیدا کند مانند عدم نصب تجهیزات اراک و حفظ سطح غنی‌سازی.

وی افزود: ما بر اساس مصلحت، منافع و نیازهایمان عمل می‌کنیم و تصمیم را در شرایط مقتضی اخذ خواهیم کرد.

معاون رئیس جمهور در خصوص میزان سانترفیوژهای کشورمان بیان کرد: ما قریب به ۲۰ هزار سانترفیوژ نصب شده داریم که ۱۰ هزار عدد آن کار می‌کند و ۹ هزار سانترفیوژ کار نمی‌کند و تا هنگامی که مذاکرات به سرانجام نرسد، قصد نداریم آنها را به کار بیاندازیم. هر چند این یک توافق نانوشته است و در دولت قبل نیز همین‌طور بود و برای نشان دادن حسن نیت است.

صالحی با اشاره به اینکه ایران از انواع سانترفیوژها استفاده می‌کند، عنوان کرد: آخرین نسل سانترفیوژهای ما ۸ RI است که توان غنی‌سازی ۲۴سو را دارد که هنوز نصب نکردیم اما تست‌های مکانیکی آن انجام شده ولی گاز UF ۶ را به آنها تزریق نکرده‌ایم.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره سفر خود به روسیه در هفته‌های گذشته نیز گفت: قریب به یکی دو هفته پیش مسکو بودم و دو قرارداد برای ساخت نیروگاه در محل نیروگاه بوشهر امضا کردم که قریب به ۱۰سال طول می‌کشد. همچنین یادداشت تفاهم برای امکان همکاری در تامین سوخت به شکل مشترک که در ایران ساخته شود امضا شد.

وی با اشاره به درخواست دیگر کشورها اظهار داشت: در خصوص کشورهای دیگر باید بگویم برخی از کشورهای اروپایی با ما تماس‌هایی گرفتند و گفتند که عجله نکنید که ما از پیشنهاد آنها استقبال کردیم. باید بگویم که بر اساس تکلیف مجلس ما باید ۲۰هزار مگاوات برق هسته‌ای داشته باشیم که این به معنای داشتن ۲۰ نیروگاه همانند بوشهر است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه ما از نیروگاه بوشهر بسیار راضی هستیم، تاکید کرد: امیدواریم تا پایان امسال یا اوایل سال آینده بهره‌برداری کامل نیروگاه بوشهر بر عهده ایران باشد. بوشهر یکی از بهترین و ایمن‌ترین نیروگاه‌های جهانی است و از بالاترین استانداردها برخوردار است.

صالحی در خصوص ساخت سوخت مورد نیاز ایران در کشور ثالثیادآور شد: اگر قرار بود جای دیگری سوخت‌مان ساخته شود و مواد اولیه را منتقل کنیم، این پیشنهاد برای سال‌های قبل بود که ما آن را رد کرده بودیم. تمام حرف ما این است که سوخت در ایران ساخته شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره ساخت نیروگاه هسته‌ای توسط عربستان نیز تصریح کرد: خوشحال می‌شویم که هر کشور اسلامی طبق حقوق‌ خود در اساسنامه آژانس و NTT استفاده کند و نگرانی از فعالیت هسته‌ای آنها نداریم.

صالحی افزود: ایران همواره پرچم‌دار حقوق کشورهای در حال توسعه برای استفاده از حقوق‌شان بوده است و از ساخت نیروگاه توسط آنها استقبال کرده و ما آمادگی داریم تا تجارب‌مان را نیز انتقال دهیم و همانند آمریکای لاتین و آسیای شرقی شورای مشترک انرژی هسته‌ای تشکیل بدهیم.

وی در خصوص موضوعات فنی در مذاکرات هسته‌ای نیز خاطرنشان کرد: در مورد جزییات حرف نمی‌زنیم، اما باید بگویم بحثفنی از ساده‌ترین بحث‌ها بوده و سپس بعد حقوقی است و بعد سیاسی در مرحله بعد است و همچنین ما در مسائل فنی و حقوقی به نقاط مشترک زیادی رسیده‌ایم و اگر اراده سیاسی نباشد، هر چقدر هم به اشتراک در مسائل فنی و حقوقی برسیم، باز هم به نتیجه نخواهیم رسید.

معاون رئیس جمهور در پایان در خصوص همایش امروز نیز ابراز داشت: ایران همواره با صبر و حوصله پاسخگوی القائات شیطانی دشمنان بوده و در برابر حمایت آنها از گروه‌های تروریستی مباحثی چون گفت‌وگوی تمدن‌ها و جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری را ارائه کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز