خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرد:

دانش آموزان با گذراندن پایه سوم ابتدایی در آزمون کشوری شرکت می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۲۳۱۹۱۱

با توجه به اینکه دانش‌آموزان سه سال اول ابتدایی را با ارزشیابی توصیفی می‌گذرانند، برگزاری آزمون کشوری در پایان پایه سوم ابتدایی برای مقایسه وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان در سطح کشور در دست بررسی است.

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش گفت: برگزاری آزمون کشوری در پایان پایه سوم ابتدایی در دست بررسی است.

عبدالرسول عمادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره شیوه ارزشیابی توصیفی در مدارس اظهار کرد: تغییر رویکرد از ارزشیابی صرفا کمی به ارزشیابی‌های کیفی و توصیفی کار مهمی بود چرا که مواجه کردن کودکانی که تازه به مدرسه می‌روند با مفهوم خشکی مثل نمره آسیب‌رسان است.

وی تصریح کرد: مقایسه کودکان با نمره احساس حقارت را در کودکی که نمره کمتری می‌گیرد، ایجاد می‌کند. در حقیقت ایجاد رقابت در دوران ابتدایی کودکان را آزرده خاطر ساخته و اعتماد به نفس و استعداد آنان را از بین می‌برد.

وی ادامه داد: در دوران ابتدایی کودکان بیش از یادگیری علوم و مفاهیم نظری به آموزش مهارت‌های دوست‌یابی، مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های ادراکی نیاز دارند، چرا که کودک در این سنین باید چگونگی شناخت محیط و چگونگی تجزیه و تحلیل را یاد بگیرند.

ویژگی‌های فردی دانش‌آموز در ارزشیابی کمی شناخته نمی‌شود

عمادی با بیان اینکه ارزشیابی پیشرفت تحصیل نباید صرفا برمبنای نمره باشد، خاطرنشان کرد: همواره توصیف وضعیت تحصیلی دانش‌آموز در کنار نمره سبب می‌شود که توانایی‌ها و ناتوانی‌های دانش‌آموزان بهتر شناخته شود، همچنین از استرس دانش‌آموز ابتدایی برای کسب نمره کاسته می‌شود.

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش تاکید کرد: در ارزشیابی کمی ویژگی‌های فردی دانش‌آموزان به خوبی لحاظ نمی‌شود، صفات، مهارت‌ها و استعدادهای خاص دانش‌آموز در برگه امتحانی به خوبی مشخص نمی‌شود در حالی که این صفات بخشی از شخصیت و رشد وی است، در ارزشیابی کمی تنها به جواب صحیح در برگه توجه می‌شود وبه میزان فهم دانش‌آموز از مطالب درسی توجه زیادی نمی‌شود.

وی درخصوص توانایی معلمان در ارزشیابی توصیفی گفت: طبیعی بود که در ابتدای کار همکاران ما درسراسر کشور از دانش و مهارت‌های کافی نسبت به این موضوع برخوردار نباشند و نیاز بود که در این رابطه دوره‌های آموزشی متعددی برای بازآموزی و افزایش اطلاعات معلمان برگزار شود.

عمادی افزود: خوشبختانه طی ۱۰ سالی که ازاجرای این طرح می‌گذرد، مهارت‌های معلمان در ارزشیابی توصیفی افزایش پیدا کرده است و با آموزش‌ معلمان طی سال‌های گذشته و اختصاص بخش عمده طرح آموزش ضمن خدمت به ارزشیابی کیفی مهارت معلمان در این زمینه بیشتر شده است.

وی با تاکید براینکه یکی از الزامات این شیوه ارزشیابی، متناسب بودن تعداد دانش‌آموزان در کلاس است، بیان کرد: زمانی که جمعیت دانش‌آموزان در کلاس زیاد باشد، معلم نمی‌تواند به خوبی به ارزشیابی کیفی دانش‌آموزان بپردازد و به گرفتن امتحان کتبی اکتفا می‌کند.

رئیس مرکز سنجش آموزش وپرورش یادآور شد: طی دهه گذشته جمعیت دانش‌آموزی ما رو به کاهش بود و ما از ۱۹ میلیون دانش‌آموز در گذشته به ۱۲ میلیون نفر رسیده‌ایم و این موضوع باعثشد، این شیوه ارزشیابی با سهولت بیشتری انجام شود.

عمادی تاکید کرد: به نظر من افرادی که با این شیوه ارزشیابی مخالف هستند، ‌ به خوبی با فرآیندها در مدارس آشنا نیستند.

وی افزود: به نظر من با بالاتر رفتن پایه تحصیلی دانش‌آموزان باید به تدریج آنان را با ارزشیابی کمی و رقابت درسی آشنا کرد.

از استفاده صفاتی همچون بسیارخوب و خوب در ارزشیابی توصیفی مخالفم

عمادی با تاکید براینکه با به کار بردن صفاتی همچون بسیار خوب، ‌ خوب و… برای توصیف وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان مخالفم، تصریح کرد: وقتی به جای نمره‌ از این کلمات استفاده کردیم، بازهم کودک را با همان استرس نمره مواجه کرده‌ایم درحالی که منظور از ارزشیابی توصیفی این است که دانش‌آموز و شرایط درسی وی در چند خط تعریف شود و در این چند خط میزان استعداد، علاقه و توانایی دانش‌آموز در یک درس مشخص شود.

وی یادآور شد: در ارزشیابی توصیفی، ارزشیابی بر اساس نمره به طور کامل رد نشده است و معلم ممکن است در طول سال از شیوه کمی استفاده کند اما ارزشیابی در مرحله نهایی کیفی است.

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش در خصوص تاثیر تغییر نظام آموزشی در سال‌های اخیر بر وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان اظهارکرد: تغییر نظام آموزشی به تنهایی نمی‌تواند تاثیری بر این موضوع بگذارد ومهم نحوه عملکرد است به این معنا که با تغییر نظام آموزشی باید کتب آموزشی متناسب با نظام جدید آموزش تغییر کنند که خوشبختانه ما از این نظر مشکلی نداریم.

وی ادامه داد: مساله‌ای که در ‌اجرای نظام آموزشی جدید مطرح شد، کاهش یک پایه از دوره راهنمایی و اضافه شدن آن به دوران ابتدایی است، زیرا معلمی که بتواند این دوره را آموزش دهد، وجود نداشت.

معلمان تمایلی به تدریس در دوره ابتدایی ندارند

عمادی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها بسیاری از افراد با تحصیلات بالا به تدریس در دوره ابتدایی علاقه دارند، تصریح کرد: متاسفانه در ایران افراد کمتری علاقه به تدریس در این دوره دارند، به همین دلیل نیز دبیران راهنمایی تمایلی نداشتند به دوره ابتدایی وارد شوند. از طرف دیگر از دبیری که تنها درتدریس یک درس خاص مهارت داشت نمی‌شد توقع داشت که کلیه دروس این پایه را تدریس کند.

وی افزود: به دلیل شرایط موجود نیاز داشتیم، برای این پایه، معلم تربیت کنیم به همین دلیل در ابتدای اجرای نظام آموزشی جدید با مشکلاتی مواجه شدیم که امری دور از ذهن نبود که خوشبختانه این مشکل نیز رفع شده است.

رئیس مرکز سنجش آموزش وپرورش با بیان اینکه از نظر من ایراد عمده‌ای در تغییر نظام آموزشی وجود ندارد، تاکید کرد: آنچه مهم است؛ نحوه آموزش معلمان، نحوه بازبینی محتوا، فرآیندهای تدریس، ‌ میزان نشاط معلمان و دانش‌آموزان، میزان درآمد و رضایت شغلی معلمان است.

وی از احتمال برگزاری آزمونی کشوری در پایان پایه سوم ابتدایی در کشور خبر داد و گفت: طی جلسه‌ای که دیروز با معاون محترم آموزش متوسطه داشتیم، این موضوع مورد بررسی قرار گرفت که با توجه به اینکه دانش‌آموزان سه سال اول ابتدایی را با ارزشیابی توصیفی می‌گذرانند، آزمونی کشوری در انتهای پایه سوم ابتدایی برگزار کنیم تا بتوانیم وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان را در سطح کشور مقایسه کنیم، البته نمره این آزمون در کارنامه دانش‌آموز ثبت نمی‌شود و تنها هدف آن مقایسه عملکرد استان‌های مختلف در سه سال اول دوره ابتدایی است.

عمادی همچنین از آغاز طرحی خبر داد که بر اساس آن اداره سنجش جلساتی را با مدیران کل، معاونین آموزش متوسطه، روسای سنجش و روسای ادارات آموزش نظری و فنی و حرفه‌ای استان‌ها برگزار کرده و دراین جلسات اطلاعات و عملکرد هر استان در راستای آگاهی از کمبودها و چگونگی ارتقا وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان هر استان بررسی می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز