خبرگزاری کار ایران

یک فعال حوزه زنان به ایلنا خبر داد:

اجرای برنامه‌هایی با هدف توانمندسازی زنان برای حضور در مجلس

asdasd
کد خبر : ۲۳۱۸۹۰

این کارگاه‌ها با آشنا کردن زنان با عملکرد مجلس، ‌کمیسیون‌ها، فراکسیون و… می‌تواند، منجر به حضور قابل توجه و اثرگذار آنها در مجلس‌های بعدی شود.

یک فعال حوزه زنان ضمن تاکید بر لزوم ایجاد تبعیض مثبت در جهت افزایش مشارکت سیاسی و اقتصادی زنان از اجرای برنامه‌هایی با هدف توانمندسازی زنان برای حضور در مجلس خبر داد.

ژاله فرامرزیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد دلایل لزوم ایجاد تبعیض مثبت برای افزایش مشارکت اقتصادی و سیاسی زنان در کشور، گفت: به جهت اینکه زنان در طول سالهای متمادی در تمام دنیا در موقعیت برابر با مردان قرار نداشته‌اند، لازم است که علاوه بر انجام رفتار عادلانه، برای جبران عقب افتادگی‌های به وجود آمده به دلیل این تبعیض‌های طولانی، امتیازاتی به زنان برای قرار گرفتن آنها در موقعیت‌هایی که در عمل برابر با مردان باشد، داده شود.

وی ادامه داد: با وجود اینکه در قانون ما در هیچ قسمتی موردی مشاهده نمی‌شود که فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی زنان را در برابر مردان محدود کند، اما زمانی که قانون با عرف همراه می‌شود شاهد هستیم که عملا موقعیتهای کمتری برای زنان در مشارکتهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به‌وجود می‌آید.

دبیر کل انجمن روزنامه نگاران زن ایران اظهار کرد: بنابراین از آنجا که زنان در کسب موقعیتهای اقتصادی، مدیریتی و حضور در مراجع قدرت همواره در تمامی دنیا دچار تبعیض‌های جدی بوده‌اند، ایجاد تبعیض مثبت برای رفع این مشکلات می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

این فعال حوزه زنان با اشاره به لزوم افزایش حضور زنان در جایگاه‌های مدیریتی و تصمیم گیری ادامه داد: اکنون برنامه ریزی‌ و مدیریت‌ در دنیا به سمت مدیریت شبکه‌ای و همه جانبه پیش می‌رود که زنان به دلیل نقش‌ها و وظایف چند گانه‌شان در خانواده و اجتماع به خوبی با این گونه مدیریت آشنا هستند، بنابراین این ویژگی روحی و شخصیتی زنان خود می‌تواند به عنوان تبعیضی مثبت در جهت افزایش سهم زنان در مدیریت‌های دوران جدید عمل کند.

وی در ارتباط با افزایش مشارکت اقتصادی زنان در جامعه با اشاره به ایجاد برخی قوانین در کشور‌های مسلمان برای بالابردن مشارکت و استقلال مالی زنان، گفت: اکنون شاهدیم که در برخی کشورهای مسلمان مردان موظف می‌شوند که برای مهریه، بخشی از سهام یک شرکت یا یک واحد اقتصادی را به صورت قسطی برای همسر خود خریداری کند و دولت نیز شرایطی را فراهم می‌کند تا هر فرد با هر نوع بضاعت مالی بتواند اقساط این سهام را بپردازد، این اقدام هم سهم مشارکت اقتصادی زنان را بالا می‌برد و هم سبب می‌شود که زنان به استقلال مالی نسبی دست پیدا کنند.

دبیر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با اشاره به اهمیت ایجاد تبعیض مثبت برای افزایش مشارکت سیاسی زنان تصریح کرد: این مسئله که احزاب در انتخابات سهمیه‌ای را برای زنان در نظر بگیرند و در جهت توانمندی آنان برای حضور در مجلس برنامه‌ریزی کنند، اقدام بسیار موثری در جهت افزایش مشارکت سیاسی زنان است.

وی ادامه داد: در حال حاضر اصلاح‌طلبان برگزاری کارگاه‌ها و همچنین برنامه‌هایی را در جهت توانمندسازی زنان برای حضور در مجلس آغاز کرده‌اند، هر چند که این کارگاه‌ها برای مردان نیز موثر است اما از آنجا که زنان تجربه و سابقه کمتری برای حضور در مجلس دارند؛ این کارگاه‌ها با آشنا کردن زنان با عملکرد مجلس، ‌کمیسیون‌ها، فراکسیون و… می‌تواند، منجر به حضور قابل توجه و اثرگذار آنها در مجلس‌های بعدی شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز