خبرگزاری کار ایران

سعید جلیلی در همایش توسعه اقتدار ایران:

حصر موسوی و کروبی ربطی به فتنه ۸۸ نداشت

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۹۱۱

۱۶ آذر از آن جهت مهم است که جرقه‌ای در رویارویی با قدرت‌های جهانی به حساب می‌آید و متوجه شدیم طرف مقابل چه افرادی بوده‌اند تا درک صحیح از آن داشته باشیم و بتوانیم پس از ۶۱ سال راه رسیدن به آرمان‌های یک ملت را بپیماییم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام٬ در همایش توسعه اقتدار ایران در شرایط تحریم٬ در دانشکده علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، گفت: ۱۶ آذر ماه٬ ۶۰ سال فریاد آزادی‌خواهی یک ملت است که از دهان دانشجویان کشور شنیده شد.

به گزارش ایلنا و به نقل از فارس؛ سعید جلیلی در جمع دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ۱۶ آذر از آن جهت مهم است که جرقه‌ای در رویارویی با قدرت‌های جهانی به حساب می‌آید و متوجه شدیم طرف مقابل چه افرادی بوده‌اند تا درک صحیح از آن داشته باشیم و بتوانیم پس از ۶۱ سال راه رسیدن به آرمان‌های یک ملت را بپیماییم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: امروز قدرت‌های جهانی٬ مناسبات خود را بر مبنای زور و تزویر قرار داده که به عنوان مثال کسی که خود دارای سلاح هسته‌ای است کشور دیگر را متهم به استفاده از سلاح هسته‌ای می‌کند و یا در مورد حقوق بشر نیز همین موضع دیده می‌شود.

نماینده رهبر در شورای امنیت ملی تصریح کرد: آنچه مورد توجه بوده این است که باید بررسی شود در ۱۶ آذر دانشجویان یک طرف موضوع بوده و این قدرت‌ها طرف دیگر، و ببینیم این دو طرف آیا از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در موقعیت برابری بودند یا خیر، شاید در آن زمان حرکت دانشجویان در ۱۶ آذر و شهادت سه دانشجو آنقدر جدی تلقی نشد، اما امروز با بررسی آن حادثه و اینکه امکانات و مختصات دو طرف در چه وضعیتی بوده پی به عظمت این مبارزه می‌بریم.

سعید جلیلی تصریح کرد: در ۱۶ آذر در یک طرف این داستان چند قدرت بزرگ جهانی حضور داشته که انحصاراتی برای خود در سطح جهانی تعریف کرده بودند و نکته جالب اینجاست که این انحصارات را به صراحت اعلام می‌کردند، برای مثال؛ می‌گفتند ما باید امتیاز وتو داشته باشیم و دیگران خیر و این چنین مناسباتی از آن زمان کلید خورد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: امروز هم این مناسبات را می‌بینیم، همانطور که گفتم استکبار جهانی همچنان مناسباتش را در مبنای زور عملیاتی کرده، فقط با این تفاوت که جامه تزویر را نیز بر اعمال خود پوشانده است، توجه کنید که اگر بدترین جنایات در غزه صورت بگیرد، شورای امنیت می‌تواند احساس نگرانی نکند، قطعنامه صادر نکند و حتی پشتیبانی کرده و در عین حال می‌تواند مدعی حقوق بشر نیز بشود و این همان زور به علاوه تزویر است.

جلیلی خاطرنشان کرد: حادثه‌ای که عرض می‌کنم مرتبط با زمان دوری نبوده و حدود ۲۰ سال از این واقعه می‌گذرد، در کشوری به نام رواندا که حتی ممکن است نامش را هم نشنیده باشید در کمتر از سه ماه یک‌میلیون انسان در آن کشته شد و حتی یک قطعنامه‌ای هم از شورای امنیت ندیدیم و حتی افکار عمومی نیز نسبت به این مسئله آگاهی نداشت، این همان مناسباتی است که آنها شکل دادند یعنی کار خود را پیش برده و سلطه دارند، اما جامه ریا و تزویر برای توجیه اعمال خود بر آن می‌پوشانند.

وی یادآور شد: در حقیقت آنان چه در حوزه سخت‌افزار و چه نرم افزار با تمام قوا بستری را فراهم کرده تا استقلال و آزادی ملت‌ها را محدود و چنین انحصاراتی ایجاد کند و این بستر همان بستر انکار حقیقت است، آنان در سه مرحله این موضوع را پیگیری می‌کنند، یا اصل حقیقت را انکار می‌کنند یا انصراف از حقیقت می‌دهند و یا آن حقیقت را به صراحت اعلام می‌کنند.

جلیلی با بیان اینکه در موضوع انصراف از حقیقت، آنها به طور دائم اعلام می‌کنند که ما باید واقع‌بین باشیم و واقعیت‌ها را ببینیم، اما موضوع اینجاست که واقعیت‌ و واقع‌بینی از نگاه آنان چیست، باید گفت: آنها حقیقت و واقعیت را در این می‌بینند که همان واقعیات گزینشی خود را به ما بقبولانند و بگویند براساس واقعیاتی که ما معرفی می‌کنیم باید واقع‌بین باشیم.

وی خاطرنشان کرد: واقع‌نگری از نگاه سلطه یعنی واقعیات گزینشی که برخی حوادثبزرگ، برخی حذف و برخی تحریف می‌شوند و راهکار سوم آنها این است که اگر انکار حقیقت نشد و انصراف از آن صورت نگرفت باید حقیقت را پذیرفت؛ یعنی اینکه کار خودشان را انجام می‌دهند و می‌گویند باید حقیقت را بپذیرید، در سال‌های اخیر بیش از ۳۵۰ بار آمریکا مداخله نظامی داشته و باید ببینیم منطقش چیست که این مسئله را در قرآن کریم می‌بینیم که چنین افرادی بر مبنای زور و قدرت‌شان می‌خواهند سلطه داشته و در حقیقت همان زور خود را عملیاتی کنند.

جلیلی تأکید کرد: تلاش استکبار این است که به آن چیزی که خودشان می‌خواهند چه با زور و چه با قدرت، رسیده و دیگر ملت‌ها نیز باید آن را قبول کنند و در چنین برهه‌ای ۱۶ آذر تجلی پیدا می‌کند یعنی قدرت‌هایی که می‌خواهند با تکیه بر زور و تدبیر حرف خود را به کرسی نشانده و دانشجویان با عنوان خط مقدم انقلاب در این رویارویی حرف خود را می‌زنند، موفق می‌شوند و مقاومت می‌کنند و این پیام خود را نه تنها در مرزهای ایران بلکه در مرزهای جهان اسلام نیز صادر می‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در مباحثراهبردی و در تعریف پیروزی بیان می‌شود که پیروزی زمانی صورت می‌گیرد که یک کشور بتواند اراده خود را در طرف مقابل تحمیل کند، جمهوری اسلامی ایران ملتی برخاسته از حق و حقیقت بوده که مقاومت کرد و در این مقاومت نیز پیروز شد و امروز نیز دشمنان ما نگران این هستند که در انقلاب اسلامی همین حقیقت ایجاد شده، ایستاده و خواسته‌اش را آنچنان محقق می‌کند که به طور قاطع این رویارویی و این حقیقت حادثه‌ای تلخ برای دشمنان بوده و تمامی بازتاب‌های آنان مبین و گواه این مطلب است.

جلیلی ادامه داد: موفقیت‌های انقلاب اسلامی در ادامه حرکت در مسیر پیام بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بوده و ما با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی که داریم مبتنی بر باورها و عقاید، افسانه شکست‌ناپذیر غرب را در هم کوبیده و موفقیت‌ها ما فقط در داخل کشور محدود نشده بلکه جنوب لبنان را نیز آزاد کردیم و پیروزی‌های بزرگ‌تر نیز در راه است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: دنیای استکبار نگران این است که در انقلاب اسلامی اندیشه‌ای شکل گرفت و در حقیقت تمدن جدیدی بنا شد که در تمامی زمینه‌ها حرفی برای گفتن داشته و دارد و باید ببینیم که انقلاب اسلامی با تکیه بر چه مؤلفه‌های قدرتی امروز اقتدار خود را در تمام حوزه‌ها به رخ جهانیان می‌کشد، تا آنجا که همه اذعان می‌کنند مسائل منطقه بدون ایران حل نمی‌شود.

جلیلی تصریح کرد: برای مثال ببینید فردی مانند حاج قاسم سلیمانی با عنوان مرد قدرتمند در رسانه نیوزویک مطرح می‌شود، فردی که از روستاهای ایران بوده و امروز این چنین در مورد اقتدار و قدرت حاج قاسم سلیمانی حرف می‌زند و اینها همه به آن پیام انقلاب اسلامی و آن اقتدار جمهوری اسلامی ایران بازگشته که سبب چنین پیروزی‌هایی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اقتدار جمهوری اسلامی ایران چه در دفاع مقدس و چه در سایر عرصه‌ها به جهانیان نشان داده شد که آخرین آن فتنه ۸۸ بود و مردم نشان دادند که مردم‌سالاری حقیقی در این کشور حکمفرما بوده و کلوپ‌های قدرت و ثروت در جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد، بلکه مشارکت و پشتیبانی مردمی سبب چنین پیروزی‌هایی می‌شود و باید گفت بعد از فتنه ۸۸ بود که دشمنان ما آنچنان برآشفتند که تحریم‌هایی فلج‌کننده را به قول خودشان برای ما رقم زدند.

وی تصریح کرد: در زمینه اقتدار هسته‌ای هم باید گفت اقتدار هسته‌ای یعنی جوان دانشگاهی مانند شهید شهریاری که بر مبنای ایمان قوی خود پا در رکاب خدمت به انقلاب گذاشته و دشمنان هر چه مانع‌تراشی می‌کنند وی از تمامی موانع عبور می‌کند و این ایمان آگاهانه سبب اقتدار جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز الگوی انقلاب اسلامی را در عراق و سوریه نیز می‌بینیم تأکید کرد: امروز الگوی انقلاب اسلامی در کشورهای نظیر عراق و سوریه پیاده‌سازی شده و آنها نیز اراده خود را در طرف مقابل تحمیل می‌کنند و در چنین شرایطی است که آمریکا و قدرت‌های غربی به دنبال ایجاد چهره‌های بدلی اسلام نظیر اسلام آمریکایی و یا اسلام طالبانی و تکفیری‌ها هستند، چرا که می‌دانند اسلام ناب در مقابل آنان قرار دارد.

جلیلی گفت: باید متوجه این موضوع باشیم که جریان تحریمی و جریان تکفیری دو لبه یک قیچی هستند و آمریکا فکر می‌کند می‌تواند ما را شکست دهد، اما باید به صراحت گفت که ما با نرم‌افزار انقلاب اسلامی، آمریکا را حتی در سخت‌افزار شکست داده‌ایم و امروز آنان با تمام توان آمده‌اند تا ما را نسبت به حقیقت خود دچار تردید کنند.

جلیلی با اشاره به جنگ فرهنگی غرب گفت: نباید این تفکر را داشت که مثلاً راه اندازی ۱۴۴ شبکه ماهواره‌ای به منظور نگرانی غرب و آمریکا برای اوقات فراغت ایرانیان بوده و امروز یکی از مباحثمهم در حوزه جنگ با غرب همین جنگ در عرصه فرهنگ محسوب می‌شود.

وی نرمش قهرمانانه را دفاع از حقوق بشر و ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌های سلطه دانست و گفت: باید در نرمش قهرمانانه آنچنان در مقابل طرف مقابل قرار بگیریم که دشمنان ما خلع سلاح شوند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه فتنه ۸۸ در شرایطی رخ داد که جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف به موفقیت‌های بزرگی رسیده بود، گفت: ما در سال‌های ۸۶ و ۸۷ آمریکا را در عرصه منطقه‌ای سرخورده کرده بودیم و جنگ‌های ۳۳ روز و ۲۲ روزه از حرکت‌های مهم ما در آن سال‌ها بود.

وی ادامه داد: همچنین در عرصه‌های علمی و هسته‌ای و اقتصادی به توانمندی‌های بزرگی رسیده بودیم، به لحاظ هسته‌ای در آن زمان غنی‌سازی ۳.۵ درصد داشته که قرار بود آن را به ۲۰ درصد برسانیم که در چنین شرایطی فتنه ۸۸ رخ داد، به گفته صاحب‌نظران آمریکایی و غربی دموکراسی، دو بال مشارکت و رقابت دارد و در همان سال ۸۸ مجله نیوزویک نوشته بود رقابت در ایران شگفت‌آور است و تمامی این موفقیت‌ها سبب شد تا عده‌ای براساس توهم بخواهند پیروزی بزرگ ایران اسلامی را زیر سؤال برده و به صراحت می‌توان گفت فتنه ۸۸ ظلم بزرگی به نظام بود.

جلیلی تصریح کرد: ما در انتخابات ۸۸ و سایر انتخاب‌ها همواره نشان دادیم که نظام ما سر در مردم‌سالاری داشته نه در کانون‌های قدرت و ثروت و همچنین به دنیا ثابت کردیم که ولایت فقیه اجازه نمی‌دهد آرای مردم وتو شود و آنان از این پیام بزرگ انقلاب اسلامی نگران بودند و به همین منظور فضایی غبارآلود و تردیدآمیز را رقم زده که در ۲۲ بهمن ۸۸ توانستیم بستر فتنه را جمع کنیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه حصر موسوی و کروبی به عنوان سران فتنه ربطی به فتنه ۸۸ نداشت، گفت: حصر سران فتنه ربطی به فتنه ۸۸ نداشت، فتنه از ۲۲ خرداد ۸۸ کلید خورد و تا ۲۲ بهمن ۸۸ ادامه داشت و نهایت بستر آن جمع شد، اما این افراد از تاریخ ۲۵ بهمن ۸۹ به حصر رفته و این علت دارد و علت حصر وقایع و فتنه ۸۸ نبود، دلیل اصلی حصر سران فتنه، کلید زدن فتنه‌ای جدید در نظام اسلامی بود.

وی ادامه داد: در آن شرایط شاهد بودیم که بیداری اسلامی در کشورهای عربی شکل گرفته بود، در تونس و مصر و دیگر کشورها و آنچه سبب حصر سران فتنه شد این بود که آنان در بیانیه‌ها و مبارزات خود به صراحت اعلام می‌کردند که می‌خواهند انقلابی کنند نظیر انقلاب تونس علیه بن‌علی و انقلاب در مصر علیه مبارک و همین فتنه‌های جدید سبب حصر آنان شد.

جلیلی افزود: نباید این موضوع را با سال ۸۸ یکی کنیم، ما در بیانیه‌های کذایی سران فتنه شاهد بودیم که چگونه دستاوردها و موفقیت‌های نظام اسلامی را به سخره می‌گرفتند که در نهایت انتخابات ۹۲ مهر باطلی بر همه ادعاهای آنان مبنی بر تقلب و غیره زد و در انتخابات ۹۲ این مسئله ثابت شد که در جمهوری اسلامی ایران بر مبنای آرای مردم دولت‌ها انتخاب می‌شوند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به موضوع هسته‌ای گفت: نکته‌ای که در مورد موضوع هسته‌ای باید تأکید کرد این است که فشار دشمن در موضوع هسته‌ای به دلیل اصل موضوع انرژی هسته‌ای نیست بلکه ترس آنها از همان ایجاد تمدن جدید و پیشرفت علمی و کار علمی و صدور پیام انقلاب اسلامی در گستره جهانی است.

وی تأکید کرد: در حقیقت دستاوردهای انرژی هسته‌ای نشان‌دهنده روابط مستحکم نظام و دانشگاه بوده و جالب است آنان چگونه ادعای این را دارند که باید تحقیق در حوزه هسته‌ای متوقف شود.

جلیلی تاکید کرد: تحقیق اقتضای پیشرفت بوده و ما همواره به دنبال پیشرفت هستیم، آنها خودشان هم قبول دارند که مسئله هسته‌ای بهانه است، چند سانتریفیوژ در نطنز را موضوع مهم امنیت جهانی مطرح می‌کنند، در حالی که در برهه‌ای از زمان در داخل آمریکا ۱۷۸ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با غنای بالا گم شد و تا امروز هم پیدا نشده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این موضوع را بر اساس مستندات خودشان مطرح می‌کنم و بنده در چند مصاحبه خبری خود با آنان این موضوع را مطرح کردم که اگر شما نگران امنیت هستید، آن ۱۷۸ کیلوگرم اورانیوم برای شهروندانتان بسیار خطرناک است.

وی افزود: هر بار مصاحبه بنده را بایکوت کردند، موضوع اینجاست که مسئله هسته‌ای برای آنان بهانه است وگرنه اگر قرار باشد موضوع ما بحثروابط با جامعه جهانی باشد، ۱۳۰ کشور عضو جنبش عدم تعهدها بوده که سالی دوبار در شورای حکام در حمایت از ایران بیانیه می‌دهند و بر همین مبنا باید مسیر خود را براساس باورها و اعتقادات خود پیش گرفته و لحظه‌ای از پیشرفت غافل نباشیم و جنبش دانشجویی نیز امروز پیشتاز دفاع از انقلاب اسلامی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز