خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

بخش دوم اصلاح قیمت نان با مجوز به نانوایی های آزاد پز اجرا می شود

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۸۳۶

در بخش اول اصلاح قیمت نان افزایش تا سقف ۳۰ درصدی درنظر گرفته شده و در مرحله بعدی آزادسازی ۲۰ درصد از نانوایی های به صورت آزادپز به اجرا در می آید.

معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در بخش اول اصلاح قیمت نان افزایش تا سقف ۳۰ درصدی درنظر گرفته شده و در مرحله بعدی آزادسازی ۲۰ درصد از نانوایی های به صورت آزادپز به اجرا در می آید.

به گزارش ایلنا و به نقل از شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران، مجتبی خسروتاج در تشریح دلایل و چگونگی اصلاح قیمت نان، در پاسخ به این سئوال که اصلاح قیمت نان اختیاری بود یا اجتناب ناپذیر، افزود: شرایط فعلی حاکم بر ساختار تولید و بازار گندم و آرد و نان از شکل مطلوبی برخوردار نیست و آنچه امروز در هیات وزیران اتخاذ شده بیشتر یک تصمیم از روی ناچار و اجبار بوده چرا که همه بخش هایی که امروز دراین صنعت ذینفع هستند از کیفیت نان رضایت ندارند.

وی با اشاره به دلایل این اقدام، افزود: طی هشت ماه گذشته بیش از ۷۰ هزار واحد صنفی که در کشور مشغول پخت نان هستند، اظهار نارضایتی از قیمت نان داشتند ضمن اینکه دولت نیز به دلیل مابه التفاوت قیمت خرید تضمینی گندم باید هزینه سنگینی را تقبل می کرد و عملا این شرایط بار مالی بسیاری به همراه داشت که ادامه این روند مناسب نبود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: از این رو دولت در قالب طرح جامع اصلاح مرحله ای یارانه گندم، آرد ونان مصوبه ای را صادر کرد که امیدواریم با این مصوبه در مدت زمان دو یا سه سال به سمت یک بازار رقابتی در صنعت نان حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دولت حدود ۷ هزار میلیارد تومان یارانه ای بابت مابه التفاوت خرید گندم از کشاورزان و فروش گندم به کارخانجات آرد، می پردازد، تصریح کرد: در فاز اول هدفمندی یارانه ها در قالب سهمیه یارانه نقدی که امروز به مردم پرداخت می شود، بیش از ۴هزار میلیارد تومان به عنوان یارانه نان در نظر گرفته شد.

خسروتاج اضافه کرد: اما امروز و در شرایط فعلی دولت ۱۱ هزار میلیارد تومان در سال فقط بابت هزینه هایی که از بابت خرید گندم، تبدیل کردن آن به آرد و نان و فروش به مردم صورت می گیرد، پرداخت می کند.

وی افزود: البته آنچه که امروز دلیل اصلی ورود به بحثاصلاح قیمت نان بوده موضوع نارضایتی نانوایان از شرایط حاکم از جمله بالا رفتن قیمت حامل های انرژی، افزایش ۲۵ درصدی دستمزدها طی دو مرحله در طول ۳۰ ماهه گذشته و سپس نارضایتی مصرف کنندگان از کیفیت نان است ضمن اینکه دولت کماکان به پرداخت یارانه به نان اقدام می کند.

معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن وتجارت در ادامه سخنان خود با اشاره به لزوم اصلاح ساختار در صنعت نان بر حرکت به سوی رشد نان های صنعتی و حجیم تاکید کرد و گفت: امروز در بازارهای جهانی که شرایط رقابتی بر بازار حاکم است تنوع نانها با کیفیت های مختلف شرایطی را به وجود آورده است که در نهایت منجر به بهبود این صنعت شده است.

خسرو تاج در ادامه با بیان اینکه براساس مصوبه دولت این طرح در دو بخش به اجرا در خواهد آمد یادآور شد: در بخش اول این طرح، افزایش قیمت نان تا سقف ۳۰ درصد براساس تشخیص کارگروه استانداری ها مطرح شد که این افزایش قیمت در استانهای مختلف متفاوت خواهد بود.

وی افزود: با برگزاری جلساتی با تشکل های صنعت آرد و نانوایی طی دو ماه گذشته نقطه نظرات آنان را در رابطه با کیفی سازی در صنعت نان و رقابتی کردن این صنعت جویا شویم.

خسرو تاج خاطرنشان کرد: در بخش دوم این طرح مقرر شد تا آزاد سازی ۲۰ درصد از نانوایی های آزاد پز را در دستور کار خود قرار دهیم. براساس این طرح تا۲۰ درصد نانوایی ها می توانند براساس قیمت تمام شده آرد را تحویل و گندم را خریداری کنند و از آن سو قیمت نان آزاد را دریافت کنند.

به گفته وی با حصول ۲۰ درصد آزادسازی نانوایی ها می توان به کیفی سازی نان و ایجاد فضای رقابتی در این صنعت امیدوار بود و تلاش می شود با تبادل نظر و مشورت فکری تشکل ها بتوانیم آنچه مردم در بخش کیفیت نان انتظار دارند را برآورده کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: البته نحوه آزادسازی نانوایی ها باید به گونه ای باشد که ما در هر منطقه و محله ای اگر نانوایی آزادپز داریم حتما از نانوایی های یارانه ای در آن منطقه یا محله نیز برخوردار باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز